شناسه پست: 25950
بازدید: 405

دانلود مقاله طهران بیش از آنکه تهران شود

تاریخچه:

طهران بیش از آنکه تهران شود، عبارت بود از منطقه ای بی نام و نشان، با کوچه هایی خاکی، خانه هایی خشت وگل، خیابان هایی ناهموار و بی درخت، ۱۴ دروازه و جمعیتی چند هزار نفری که در سال ۱۲۰۹ شمسی، آقا محمد خان قاجار آن را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرد و جانشینان او در صدد افزایش وسعت و جمعیت تهران بودند و چهار دروازه تنها راههای ورود و خروج به تهران محسوب می شد .

که عبارت بود از: ۱- دروازه حضرت عبدالعظیم یا دروازه اصفهان.۲- دوازه شمیران.۳- دروازه دولاب.۴- دروازه قزوین.

درآغاز تهران جمعیت آن خیلی کم بود ولی بعد از توجه شاه طهماسب به تهران کم کم جمعیت زیاد شد و در آن موقع شاه عباس صفوی نسبت به مرمت و نوسازی زیارتگاهها تمایل زیادی داشت و سفرهای خارجی ناصر الدین شاه به فرنگ باعث ورود ماشین های دودی به تهران شد و در دوره آقا محمدخان تدریجاً اداراتی با عنوان احتسابیه تأسیس شد.

طهران بیش از آنکه تهران شود

با وسایل و امکاناتی ابتدایی، زباله ها را از گوشه و کنار شهر جمع کنند و افرادی را استخدام کرده بود که با مشک کوچه و خیابان های شهر را آب پاشی کنند و مشروطه خواهان تصمیم گرفتند که به ساماندهی اوضاع شهر تهران بپردازند و کسی را به ریاست شهر منصوب کنند و اجرای امور شهری را به عهده او بگذارند که مسئولیت هایش مشخص باشد و آن ها را بر اساس اختیاراتی مشخص و از قبل تعیین شده انجام بدهند که این همان مقدمه تأسیس بلدیه شد.

ایجاد سازمان شهرداری تهران با عنوان بلدیه، پس از استعفای میرزا نصرالله خان مشیرالدوله به عنوان نخستین کابینه قانونی و مطابق خواست مجلس که وزیران باید مسئول و جواب گوی دولت باشند در ۲۹ اسفند ماه سال ۱۲۸۵ هجری  شمسی در مجلس اول مطرح شد.

درآن دوران سلطان علی خان وزیر افخم با این که عنوان ریاست وزرایی نداشت عملاً این وظایف شهردار را انجام می داد. درسازمان دهی ابتدایی، اداره بلدیه جزو تشکیلات وزارت کشور منظور گردید ومتعاقب آن نظام نامه بلدیه تقدیم مجلس شد.

این نظام نامه در ۲۰ ربیع الثانی سال ۱۳۲۵ هجری قمری در ۵ فصل و ۱۰۸ ماده به تصویب نمایندگان رسید.

 

منابع:

زمینه رفتار سازمانی حسین شکر کن.

بررسی رابطه استرس شغلی و رضایت شغلی، عظیم بساطی.

نظریه های رضایت شغلی، الیزابت آستایمر ترجمه: غلامرضا خواجه پور.

روانشناسی اجتماعی یوسف کریمی.

روانشناسی صنعتی و سازمانی آبرهام کورمن ترجمه حسین شکر کن.

مبانی نظری عملی و پژوهشی در علوم انسانی و اجتماعی، علی دلاور.

Http:// www.mardoman com / Success /musthave. As px

Http: // www. ac. Ir

فرمت : قابل ویرایش | WORD | صفحات : ۹۲+ پرسش نامه ها

*************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد