خانه » پروژه/تحقیق/مقاله » تربیت بدنی » مقاله ورزش در دوران بارداري
مقاله ورزش در دوران بارداري

مقاله ورزش در دوران بارداري

دانلود مقاله ورزش در دوران بارداري

مقدمه

ورزش در كاهش موارد سزارين و اضافه وزن كمتر در اين دوران نيز موثر است.زنان ايراني در دوران بارداري به طور معمول به زندگي بي‌تحرك روي مي‌آورند اين درحالي است كه نتايج مثبت فعاليت بدني بطور كلي شناخته شده است. بي‌تحركي در اين دوران مشكلات زيادي شامل كمردرد، يبوست، اضافه وزن بيش از حد، ورم، مشكلات روحي و رواني به همراه دارد.مطالعات مختلف در مورد تاثير ورزش در دوران بارداري بر سلامت مادر و جنين نتايج ضد و نقيضي به دنبال داشته است. در مطالعه جديد محققان تاثير يك دوره ورزش هوازي و غيرتحمل‌كننده وزن مانند دوچرخه سواري را كه از خطر كمتري نسبت به ورزشهاي تحمل‌كننده وزن مانند دويدن برخوردار است بر پيامد بارداري در مادر و نوزاد بررسي و با گروه شاهد مقايسه كردند.آنچه اهميت دارد، تغييراتي است كه طي چند دهه اخير در مراقبت هاي دوران بارداري به وجود آمده است. در گذشته، مادران را از هر نوع ورزش و تحركي منع مي كردند و حركات نرمشي و پياده روي را باعث سقط يا زايمان زودرس   مي دانستند.امروز با تشكيل كلاسهاي آمادگي براي زايمان و آموزش تمرين هاي تنفسي و آماده سازي بدن براي زايمان، بيش از پيش اهميت ورزش مشخص شده است.

مقاله ورزش در دوران بارداري

ضرورت نرمش در دوران بارداري:

براي تامين اكسيژن اضافي مورد نياز جنين، ضربان قلب و مقدار تنفس مادر افزايش مي يابد. نيم ساعت پياده روي در محيطي آرام و هواي تميز سبب مي شود كه اين ميزان اكسيژن اضافي راحت تر جذب شود. به دليل تاثير هورمون هاي جفت، كم تحركي و فشار رحم حامله روي دستگاه گوارش و يبوست نيز يكي ديگر از مشكلات بارداري است كه با نرمش، پياده روي و تغذيه مناسب مي توان از آن پيشگيري كرد.

 فوايد نرمش در دوران بارداري:

شايد بتوان در يك جمله گفت هدف از تمرين هاي بدني در دوران بارداري حفظ حالت و وضع عضلات بدن و زيبايي اندام مادر است تا بتواند از نظر جسمي و روحي براي زايمان آماده شود.

نرمش هاي صحيح 3 امتياز بارز به همراه دارند:

نخست آن كه نرمش باعث مي شود دوران بارداري روند بهتري داشته باشد.گردش خون و اكسيژن گيري را تسريع مي كند و بدن را در وضعيتي قرار مي دهد كه قادر باشد كودك را با خستگي كمتري حمل كند. از نظر سلامت اعصاب نيز اثرات ورزش غير قابل انكار است.

دليل ديگر آن كه نرمش با نيرومند كردن ماهيچه هايي كه هنگام زايمان نقش عمده اي به عهده خواهند داشت و نرم كردن مفصل هاي باسن، بدن را براي زايمان سريع تر و راحت ترآماده مي كند. مادري كه دوران بارداري به طور مرتب نرمش مي كند به داروي مسكن كمتري هنگام تولد  نوزادش نياز دارد.

فهرست منابع :

– ماهنامه دنياي تغذيه

WWW.CHILDBIRTH.ORG

WWW.SUREBABY.COM

فرمت : قابل ویرایش | WORD | صفحات : 31

*************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد

 

اشتراک گذاری مطلب

تمام حقوق مادی , معنوی , مطالب و طرح قالب برای این سایت محفوظ است