پاورپوینت بررسی مصالح در مدارس ابتدايي
پاورپوینت بررسی مصالح در مدارس ابتدايي در راستای ایجاد فضای معماری زیبا ومطلوب و دوست داشتنی برای كودكان و جهت ادراك ماهیت فضای معماری به بهترین وجه ممكن به بررسی چگونگی شكل گیری ذهنیات و عینیات كودكان می پردازیم و با توجه به كنش ها و واكنش ها در برابر قابلیتهای محیط ایجاد شده تلاش جهت بهبود فضاهای موجود و یا در حال شكل گیری صورت گیرد.امروزه مهمترین مساله در معماری ((ماهیت فضای معماری)) و ادراك آن از سوی كاربران است دستیابی به این مهم به تعریف و باز شناسی محیط و دریافت پیام آن نیاز دارد دنیای صنعتی و پر سرو صدای امروز ایده آل انسان متمدن و عناصر تشكیل دهنده فضای زندگی او چندان مطلوب و مناسب روحیه حساس كودكان نیست چرا كه ایشان تاثیر پذیری بیشتر و عمیق تری دارند ودر عوض تا ثیر گذاری كمتری نیز بر محیط دارند
بنابراین در این مطلب از فروشگاه مارکت فایل به ارائه مصالح در مدارس ابتدايي در قالب 31 اسلاید میپردازیم.
درباره فضاها
ایجاد فضاهای خشك و بی روح و بی معنا برای كودكان مانند بزرگسالان نه تنها جوابگوی نیاز های كودكانه ایشان نمی باشد بلكه اثرات جبران نا پذیری در رشد و تكامل روحی آنها نیز خواهد داشت به همین دلیل معماری كودكان به عنوان معماری ویژه برای گروه سنی خاص به لحاظ توانا ئی های فیزیكی و روحی ایشان دارای اهمیت بسیاری است فضایی برای انان دوست داشتنی است كه حاوی معانی به یاد ماندنی كه درك ان با توجه به ذهنیات پایه ایشان و تجارب كوتاه مدتشان ملموس و آسان باشد .
باحضورانسان در یك مكان ودرطی فرآیند ادراك محیط اطلاعات عینی ازمحیط دریافت می شود كه توسط طرح واره ذهنی برانگیخته می شود وسپس توسط نیازهای شخص هدایت می گردد.درست به این دلیل مكانهایی كه در آن حادثه ای خاص اتفاق افتاده ویا محلی كه عده ای خاص به فعالیتهای ویژه می پردازند بار معانی متفاوتی برای افراد مختلف باسنین گوناگون وفرهنگهای متفاوت داردكه دربعضی فرهنگها به صورت نماد ونشانه های خاص با ارزشهای زیبا شناختی آشكار می گردد.
ویژگی های تصاویر ذهنی
1-این تصاویر دارای علائم ذهنی مخصوص فراوان می باشند كه توسط راه ها یا عناصر ارتباطی در ذهن متصل می گردند.2-تصویر ذهنی افراد از محیط هایی كه بیشتر استفاده می شوند یا آنها را بیشتر می بینند به واقعیت نزدیك تر ودقیق تر است درنتیجه نقش بندی آن در ذهن ما بستگی به تمایل فكر ما به آن پدیده دارد.3-تصویر ذهنی ای كه افراد از یك محیط دارند بر اثر استفاده مداوم از آن وبه مرور زمان كامل تر می گردد.4-نقشه های ذهنی افراد ازلحاظ اندازه محتوی وصحت ودقت با هم متفاوتند این تفاوت ها بیانگر اختلافهای دریافتی ذهنی كودكان است.5-هرچه عناصر سازنده تصاویر غنی تر باشد به همان نسبت درك شخص نیز ازمحیط افزایش می یابد
ازمهم ترین فواید تصاویر ذهنی ایجاد انس با فضا وكاهش فاصله بین معمار ومصرف كننده است.ادراك حسی كودك نسبت به اطراف اشیا و مكان ها ابتدا مبهم و عمومی است و از روی اراده به انها توجه نمی كند مگر با یك تحریك انی در ان مكان اشیا
كودكان 6 تا 8 سال (اول و دوم ) :
در لین دوره كودكان تمایل فراوانی به فعالیتهای پر تحرك و فعالیتهای فیزیكی بالا دارند كه به سازمان دهی و گسترش مهارتهای ایشان كمك می كند
كودكان 8تا11 سال : با نزدیك شدن به دوره نوجوانی به فعالیتهایی برای افزایش یا نمایش قدرت و تعادل و هماهنگی در یك تیم و بر گزاری مسابقات نیازمندند
ایجاد محیط هایی برای بازی با فعالیت فیزیكی بالا كارهای ابداعی و ابتكاری وجود بعضی المان و عناصر می تواند محرك این انگیزه گردد.امكان تجربه های حسی وایجاد محیطهایی برای كسب این قبیل تجربیات وایجاد فضاهایی درخلوت وسكوت
ازمعماران به عنوان خالقین وسازمان دهندگان انتظار می رود توجه به امور زیبا شناختی ورعایت مقررات ایمنی خاص كودكان توجه ویژه نمایند.
طراحی فضاهای متنوع با مصالح مناسب می تواند دامنه وسیعی ازتجربیات حسی را برای كودكان میسر سازد وبرای این منظور كافی است درمحیط معمارانه كنجكاوی ها وتخیلات كودكان را برانگیخت.
پاورپوینت بررسی مصالح در مدارس ابتدايي
مصالح در مدارس ابتدایی
این تحقیق در ارتباط با ویژگیهای مدارس دخترانه و این مطلب كه فضاهای آموزشی چه تأثیری در سلامت روانی دانش آموزان میتواند داشته باشد. در مجموعه عوامل آموزشی كه شامل نیروی انسانی و روشهای یادگیری است یك عامل مؤثر دیگر فضاهای فیزیكی مدرسه است كه كمتر به آن توجّه شده است. عوامل و متغیرهای مهمی كه در مدارس در یادگیری مؤثر است یكی رنگ كلاس است كه در تحقیقی كه انجام شد تمام دانش آموزان به اتفاق این مسئله را عنوان كردند كه رنگ كلاس باید رنگ شاد و روشن باشد به دلیل این كه رنگ روشن آرامش میدهد و باعث میشود كلاس روشنتر شود. برای فضاهای آموزشی استانداردهای جهانی مطرح شده كه مدارس ما از این استانداردها به دور است این كه مدرسه در محل شلوغ نباشد فاصله مدرسه تا خانه نزدیك باشد ویژگیهای خاص دانش آموزان از نظر جنس آنها باید در مدرسه در نظر گرفته شود. در تحقیقی كه من انجام دادم نظر معلمان و دانش آموزان در این زمینه مطرح شده و این مسئله كه نیازهای دانش آموزان در سه مقطع تحصیلی نیز متفاوت است و مدارس از نظر فیزیكی باید در هر مقطع خصوصیات خاص خود را داشته باشد.
کلاس را به میل من رنگ بزن
رنگ بهعنوان عنصر تفکیکناپذیر معماری، تاثیر فراوان بر روح و رفتار کارکنان فضاها و ساختمانها دارد و حالات روانی و عاطفی آنان را به شدت تحت تاثیر قرار میدهد.انسان پدیدههای اطراف خویش را همراه با رنگ مشاهده میکند و نسبت به آنها واکنش نشان میدهد. رنگها هر یک حاوی پیامی خاص به بینندگان هستند که این موضوع از قدیمالایام مورد بررسی و تحقیق روانشناسان بوده است. در مدارس، رنگ فضاها و تجهیزات آموزشی به دلیل شرایط سنی و روحی کودکان و نوجوان از حساسیت بیشتری برخوردار است زیرا این امر در شادابی، نشاط، آرامش روانی، تحرک و تلاش دانشآموزان تاثیرگذار بوده و فرآیند یادگیری را افزایش میدهد. همچنان که میتواند زمینه کسالت، خمودگی، بیتحرکی، عصبانیت، اضطراب و افسردگی آنان را فراهم آورد.? چه محیطی، چه رنگی؟ برای بهرهوری مطلوب از رنگ باید شرایط سنی، جنسیت و کارکرد هر یک از فضاها مورد توجه قرار گیرد. پیشنهاد استفاده از یک رنگ خاص برای مدارس سراسر کشور امکانپذیر نیست زیرا شرایط اقلیمی گوناگون و تفاوت وضعیت آب و هوایی در استانها و مناطق، ضرورت استفاده از رنگهای گوناگون را اجتنابناپذیر میسازد. برای رنگآمیزی دیوارهای داخلی کلاسها اغلب از رنگهای آرام مانند کرم و بژ استفاده میشود…….