شناسه پست: 26391
بازدید: 414

دانلود پروژه اکولایزر صوتی

مقدمه :

در طراحی و ساخت سیستمهای مخابراتی و صوتی و تصویری مهمترین موضوعی که وجود دارد این است که بتوانیم سیگنال فرستاده شده را به بهترین کیفیت دریافت کنیم و بیشترین شباهت بین سیگنال خروجی و ورودی برقرار باشد و در سیگنال صوت و تصویر اینکه شنونده و بیننده بهترین تصویر ممکن و با کیفیت ترین صدا را دریافت کند.

هر قدر هم که یک سیستم گیرنده با دقت و کیفیت طراحی شود باز هم به علل مختلف خروجی ها بطور کامل دلخواه ما نخواهد بود و اعوجاج سیگنالها و نویز محیط خروجی را خراب خواهند کرد سعی طراحان به این است که ادواتی را به مدار اضافه کنیم تا اینکه خروجی ها به سیگنال ایده آل نزدیک شود .یکی از این مدارات متعادل کننده EQUALIZER است در بحث حاضر ما روی متعادل کننده های صوتی متمرکز خواهیم شد که در فرکانس صوت یعنی ۲۰هرتز تا ۲۰ کیلو هرتز کار می کنند .

فهرست مطالب

فصل اول: معرفی سیگنال صوت

معرفی سیگنال صوت

روشهای تولید صوت

بلندگوها

میکروفونها

فصل دوم: Audio Equalizer

۱-۲- انتقال بدون اعوجاج

۲-۲-یکنواخت ساز صوتی

فصل سوم سنتز و آنالیز مدار

۱-۳-سنتز و آنالیز مدار

۲-۳-مشخصه دامنه، فاز و افت فیلتر

فصل چهارم: تقریب

۱-۴-تقرب مشخصه دامنه یکنواخت

۲-۴-نقریب باتر ورث

۳-۴-تقریب چبی شف

فصل پنجم: سنتز فیلترهای فعال

۱-۵-مقایسه فیلترهای فعال و غیر فعال

۲-۵-حساسیت

۳-۵-سنتر تابع تبدیل پائین گذر درجه ۲

۴-۵-سنتز تابع بالاگذر درجه ۲

۵-۵-سنتز تابع تبدیل میان گذر درجه ۲

۶-۵-سنتز میان گذر درجه ۲ با دو عدد OP

فصل ششم: فیلترهای بکار رفته در اکولایزر

Audio Equalizer

فصل هفتم: LM380

۱-۷-تقویت کننده صوتی LM380

۲-۷-توصیف مدار LM380

۳-۷-تقویت کننده صوتی پل

۴-۷-دیگر کاربردها

فصل هشتم: جمع بندی کلی

۱-۸- توضیح کلی در مورد کل مدار

امروزه تمام ادوات صوتی مانند رادیو ، ضبط ، اکو ،آمپلی فایر و … مدارات متعادل کننده به انواع مختلف دیجیتال و آنالوگ وجود دارد .که از لحاظ تعداد کانالهای فرکانسی نیز گوناگون می باشند بسته به نیاز معمولا از ۳ کانال تا ۲۰ کانال در صورت امکان دیده می شود که هر چه تعداد کانالها بیشتر باشد امکان کار روی صوت بیبشتر می شود در عین حال هزینه و حجم مدار وسیعتر خواهد شد. اصول کار اکولایزر بر اساس فیلترهای میان گذر می باشد که برای هر کانال فیلترهایی در نظر گرفته می شود در پروژه جاری سعی شده است که سیگنال صوت و روشهای تولید ان بررسی شود ضمن اینکه به ورودی و خروجی مدارات صوتی یعنی میکروفون و بلندگو نیز توجه شده است .

سپس به معرفی اکولایزر و نحوه کار کردن و روشهای ساخت آن پرداخته شده و همچنین بررسی  انواع فیلترها و فیلترهایی که در پروژه جاری به کار رفته و طراحی آنها پرداخته شده است .در ادامه به نحوه ساخت و پیاده سازی و طراحی این مدار ۶ کاناله توضیح مدار و قسمتهای مختلف آن و توضیح در مورد آمپلی فایر بکار رفته در آن LM380  پرداخته شده است .

پروژه اکولایزر صوتی

فصل اول

معرفی سیگنال صوت :

صوت عبارت از ارتعاشاتی است که قابل شنیدن باشد و این ارتعاشات را اجسام مادی مرتعش در اطراف خود منتشر می سازند .مبحثی از فیزیک که در آن از پدیده صوت بحث می شود اکوستیک نام دارد . هر گونه صوتی را که در نظر بگیریم از لحاظ احساسات مربوط به حس شنوایی دارای سه خاصیت اصلی است : شدت ،ارتفاع و طنین صوت شدت صوت تاثر از انرژی صوتی است که به عوامل مختلفی بستگی دارد :

مقدار انرژی است که در واحد زمان از واحد سطح عمود بر امتداد انتشار عبور می کند

دامنه ارتعاشات

فرکانس ارتعاشات

جرم واحد حجم از حجم جسم مرتعش

سرعت انتشار صوت در جسم مرتعش

شدت صوت را ممکن است به کمک خاصیت رزنانس زیاد کرد یعنی :

هر گاه در پهلوی جسم A که قابلیت ارتعاش کردن دارد جسمی مانند B را به ارتعاش در می آوریم اگر پریود مخصوص یکی از ارتعاشات آزاد جسم A  مساوی باشد باید پریود ارتعاش جسم B در این صورت جسم A نیز به ارتعاش درخواهد آمد این پدیده را رزنانس و جسم A  را رزناتور گویند .

قدرت منابع صوتی :

از روی محاسبه شدت صوت در یک نقطه معین می توان به قدرت منبع آن پی برد این موضوع برای انتخاب محل نطق و خطابه و موزیک و غیر آن دارای کمال اهمیت است .

در مورد صحبت و در حدود فرکانس صدای انسان قدرت متوسط صوت ناطق در حدود میکرو وات است . ولی باید در نظر داشت که انرژی فرکانسهای زیاد صدای انسانی در موقع صحبت با انرژی فرکانسهای کم اختلاف کلی دارد و ممکن است انرژی صوت انسانی در موقع صحبت به هزار میکرووات نیز برسد .

منابع:

[۱]- Lancaster, D”.Active Filter Cookbook.”

۱۹۷۵ by Howard W.Sams & Co., Inc.

[۲]- Gayakwad, R.A.” Op-Amps and Liner IC”.

Mt.sierra College.

[۳]- lAm H.Y. » Analog And Digital Filter,

Design and Realization.”

]۴[ – مهندس دلیر روی فر، رسول. ”فیلتر و سنتز مدار“.

]۵[- دکتر وحید طباطبا وکیلی.  ”سیستمهای مخابراتی“.

دانشگاه علم و صنعت ایران ۱۳۸۰٫

فرمت : قابل ویرایش | WORD | صفحات :۸۰

*************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد