پژوهش بررسی برهان وجوب و امکان
چکیده
پژوهش بررسی برهان وجوب و امکان در مورد معانی اعتباری نفس الأمری (وجوب ،امکان،امتناع) همیشه ظرف اتصاف جهان خارج است،اگر چه ظرف عروض را عالم اندیشه تشکیل می دهد.ممکن برای موجود شدن هم محتاج به علت ایجادی و هم نیاز به علت ایجابی دارد-ماهیت ممکن به گونه ای است که تا وقتی که از ناحیه علت خود به سر حد وجوب و لزوم نرسد هرگز موجود نخواهد شد و علت نیز در مقام ترجیح وجود معلول ،تا زمانی که ترجیح خود را به سرحد ایجاب و الزام نرساند علت نخواهد بود. یعنی اینکه شیء تا زمانی که به مرحله ی وجوب و ضرورت نرسد،موجود نمی گردد. و مناط نیاز ممکن به علت نه حدوث است و نه چیزی دیگری بلکه امکان است. و اما ضرورت ،ضرورت اقسامی دارد و از میان اقسام ضرورت آنچه در فلسفه اسلامی و در برهان وجوب و امکان اهمیت دارد ضرورت ازلی است.مقالات معارف همچنین در مقابل هر یک از معانی امکان سلبی یکی از ضرورتها قرار دارد.
واژه های کلیدی: برهان وجوب، امکان عام، امکان خاص
بنابراین در این مطلب از فروشگاه مارکت فایل به ارائه بررسی برهان وجوب و امکان در قالب 193 صفحه میپردازیم.
فهرست مطالب
چکیده ۱
مقدمه ۲
هدف تحقیق ۳
فرضیه ی اصلی تحقیق: ۳
پیشینه برهان وجوب و امکان ۴
سئوالات تحقیق ۵
روش کار تحقیق: ۶
تعریف جهت در قضیه: ۱۳
سیر و تحول تاریخی مسأله : ۱۸
آیا مواد ثلاث تعریف حقیقی دارند ؟ ۲۲
آیا ممکن الوجود محتاج به علت ایجادی و ایجابی ست ؟ ۳۹
مناط احتیاج ممکن به علت وجود است یا حدوث و یا امکان “ماهوی یا فقری” ۴۵
نظریهی حسگرایان ۴۵
نظریه حدوث: ۴۶
۱) هستی ۴۸
نظریهی امکان ماهوی : ۴۹
نظریهی فقر وجودی ۵۱
الف” ملاک احتیاج به علت از نظر سهروردی: ۵۲
ب “ ملاک احتیاج به علت از نظر صدالمتألهین: ۵۳
آیا ممکن حدوثاً و بقائاً نیازمند به علت است؟ ۵۳
وجود ممکن آیا امکان آن را از بین میبرد؟ ۵۷
معـانی مختلــف ضـرورت ۶۰
ضرورت ازلی : ۶۰
ضرورت ذاتی: ۶۱
ضرورت وصــفی: ۶۳
ضرورت وقتی: ۶۴
ضرورت بشرطالمحمول: ۶۴
امکان عام : ۶۶
امـکان خـاص: ۶۹
آیا امکان خاص, لازم ماهیت است؟ ۷۱
امکان به معنای مصطلح لزوم, لازم ماهیت نیست: ۷۳
چرا امکان خاص لازم ماهیت است نه وجود؟ ۷۴
بررسی نظر کسانی که امکان را یک اعتبار عقلی صرف میدانند: ۷۷
امکان اخص: ۸۰
امکان به معنی احتمال : ۸۳
امکان استقبالی : ۸۸
امکان فقری : ۹۷
فارابی: ۱۰۴
برهان وجوب و امکان از نظر ابن سینا: ۱۰۵
امتناع دور و تسلسل در علل فاعلی ۱۰۶
برهان اسد و اخصر: ۱۰۷
۲- برهان فقر وجودی: ۱۰۷
نتیجه گیری: ۱۰۸
اصل برهان: ۱۰۸
وجه تسمیه برهان وجوب و امکان به صدیقین ۱۱۲
برهان وجوب و امکان در عبارات شفا: ۱۱۳
برهان وجوب و امکان در الهیات نجات ابن سینا: ۱۱۴
تقریر غزالی: ۱۱۷
بیان فخر رازی: ۱۱۹
تقریر شیخ اشراق: ۱۲۲
مقدمات برهان: ۱۲۲
دیدگاه خواجه نصیرالدین طوسی: ۱۳۰
تقریر برهانی دیگر از خواجه: ۱۳۲
اقسام براهین ۱۳۵
خلاصه ی برهان بوعلی از زبان ملاصدار: ۱۳۶
نظر استاد علامه طباطبایی: ۱۳۷
فرق میان فلسفه مشاء و حکمت متعالیه در تقریر برهان صدیقین: ۱۳۹
مقدمات تقریر صدرالمتالهین: ۱۴۴
تقریر صدرالمتالهین (ملاصدرا) ۱۴۵
تقریر برهان امکان در مبدأ ومعاد: ۱۵۰
تقریر سبزواری: ۱۵۱
تقریر سبزواری در شرح منظومه: ۱۵۲
علامه طباطبایی ۱۵۴
خلاصه برهان بوعلی در بیان علامه: ۱۵۵
اشکال علامه بر برهان: ۱۵۵
تقریر دیگر از علامه طباطبایی: ۱۵۷
تقریر برهانی دیگر از علامه طباطبایی ۱۵۸
اصل برهان ۱۵۸
تقریر محقق اصفهانی: ۱۶۰
نتیجه گیری ۱۶۲
فصل اول و دوم ۱۶۲
نتیجه گیری ۱۶۴
فصل سوم ۱۶۴
نتیجه گیری ۱۶۵
فصل چهارم ۱۶۵
نتیجه گیری ۱۶۷
فصل پنجم ۱۶۷
نتیجه گیری ۱۷۰
فصل ششم ۱۷۰
نتیجه گیری ۱۷۱
فصل هفتم ۱۷۱
نتیجه گیری ۱۷۲
فصل هشتم ۱۷۲
نتیجه گیری ۱۷۴
فصل نهم ۱۷۴
نتیجه ۱۷۴
فصل دهم ۱۷۴
نتیجه گیری ۱۷۵
فصل یازدهم ۱۷۵
فهرست منابع ۱۷۷
فهرست منابع
۱- آشتیانی ،م.م،۱۳۷۲ ش.تعلیقه ی بر شرح منظوه ی حکمت سبزواری، ایران، انتشارات دانشگاه تهران.
۲- آشتیانی ،س.ج، ۱۳۶۰ ش. شرح حال و آراء فلسفی ملاصدرا،ایران ،انتشارات نهضت زنان مسلمان.
۳- ابن سینا، ح،۱۴۰۳ ق.الاشارات و التنبیهات ،ایران ،دفتر نشر کتاب
۴- ابن سینا، ح، ۱۴۰۴ق.الهیات شفا،ایران، انتشارات کتابخانه آیت الله العظمی نجفی.
۵- ابن سینا، ح، ۱۳۷۷ ش.الهیات نجات، ایران،انتشارات فکر روز.
۶- ابن سینا، ح، ۱۳۶۳ ش.المبدا و المعاد،ایران،انتشارت موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه مک گیل-شعبه تهران.