شناسه پست: 15623
بازدید: 431

اهمیت روسازی راهها
فهرست مطالب
پيشگفتار 0
مقدمه 1
تركها 2
تغييرشكل‌هاي سطح رويه 7
نشست محل كنده كاري شده: 7
گودي مسيرچرخها (شيارشدن): 9
نشست موضعي: 10
خرد وكنده شدنها 11
چاله‌ها: 11
جداشدن دانه‌ها: 12
لغزنده شدن، سطح روسازي 13
رو زدن قير: 13
صيقلي شدن د انه‌ها: 14
خرابي شانه‌ها: 14
خرابي رويه‌هاي آسفالت سطحي: 15
مرمت و بهسازي 15
مرمت خرابي‌هاي روسازي: 16
پركردن چاله‌ها: 16
روكش آسفالتي: 17
تاثير عوامل جوي 18
تورم در اثر يخبندان 19
خاكهاي حساس در برابر يخبندان 19
محافظت روسازي در برابر يخبندان: 21
تعيين عمق يخبندان: 23
تاثير رطوبت در طرح روسازي‌ها 26
مناطق با بارندگي زياد 28
مناطق با آبهاي زير زميني كم عمق 29
تورم خاك بستر دراثر رطوبت 31
پيشگفتار
راهسازان از زمانهاي قديم برلزوم و اهميت روسازي راهها واقف بودند و برحسب مورد از انواع آن استفاده مي‌كردند. طرح، اجرا و نگهداري روسازي راهها از مهمترين و درعين حال از مشكل ترين قسمتهاي راهسازي است و غالب اشكالات بعدي زائيده طرح، اجرا ويا نگهداري غير اصولي اين قسمت پر اهميت راه مي‌باشد.
اگر روسازي راهي بطوراصولي و صحيح طرح، اجرا و نگهداري نشود، راه در برابر عوامل جوي و اثر فرساينده آمد و شد خود روها مقاومت نكرده و بسرعت خراب شده ودرنتيجه موجب ازدست رفتن سرمايه گذاري اوليه مي‌شود. علاوه براين، خرابي روسازي باعث افزايش سايرهزينه‌ها از قبيل هزينه مرمت و بهسازي و همچنين افزايش هزينه‌هاي غيرمستقيمي كه بعلت بدي روسازي به استفاده كنندگان از راه تحميل مي‌شود خواهد شد.
درچند دهه اخير بدنبال پيشرفت‌هاي قابل ملاحظه اي كه درعلم مكانيك خاك، مصالح روسازي، انجام آزمايشات آزمايشگاهي و كارگاهي، مقاومت مصالح و تحليل سيستم‌هاي پيچيده روسازي با استفاده ازماشين‌هاي حسابگر الكتروني بوقوع پيوسته است، لازم است كه مهندسين راهساز ضمن اطلاع از شرايط خاص ايران ازآنچه كه دراين زمينه‌ها درسايركشورهاي ديگر رخ مي‌دهد آگاهي داشته باشد……………..