بررسي تمايلات مهمانداران به شركت در كلاس آموزش خود آرائي
فهرست مطالب
فصل اول- طرح مسئله 1
طرح مساله 2
اهميت مساله 4
پرسش پژوهش : 4
اهداف پژوهش : 5
فصل دوم- پيشينه موضوع 6
پيشينه موضوع 7
زيبايي در مصر 7
نخستين فرآوردههاي بهداشت پوست 9
زيبايي در انگلستان 10
عصر رنسانس 11
دوران اشرافيت پر شكوه: 11
انواع آرايش 13
تعريف مفاهيم 14
2-1- موضع گيريهاي نظري در خصوص تمايل 15
2-1-1- تعريف 15
2-1-2- ويژگيها 17
تعريف نظري و عملياتي متغيرها 19
الف : شاخص جهت گيري عاطفي فرد 19
ب : شاخص جهت گيري رفتاري نيز خود شامل : 19
2– دليل تمايل : 20
3 – معيار انتخاب 21
4 – آرايش 21
5 – مهماندار 21
فصل سوم-روش پژوهش 22
1- روش پژوهش : 23
2- جامعه آماري 23
3- ابزار گرد آوري دادهها 23
4- روش اجرا 24
5- روش تحليل و تجزيه دادهها 24
6- روش نمره گذاري 24
فصل چهارم – تحليل يافته ها و نتايج 25
بررسي فراواني سن افراد جامعه نمونه 26
بررسي وضعيت تاهل افراد جامعه نمونه 28
بررسي وضعيت تحصيلات افراد جامعه نمونه 29
بررسي وضعيت گذراندن دوره آموزش خود آرائي 30
بررسي ميزان اهميت آرايش براي بانوان در بعد آمادگي رفتاري 32
بررسي ميزان اهميت آرايش براي مهمانداران در بعد آمادگي رفتار 33
برسي دلايل ميزان اهميت آرايش براي مهمانداران در بعد دليل تمايل 35
بررسي نوع انتخاب آرايش مناسب محيط كار مهمانداران ( بعد رفتار فعلي ) 37
بررسي ميزان ضرورت داشتن آرايش مهماندار در محيط كار در بعد آمادگي رفتار 38
آرايش مهمانداران در محيط كار 38
بررسي وضعيت فرصت تجديد آرايش مهمانداران در بين ساعات كار در بعد رفتار فعلي 40
بررسي ساعات بيكاري مهمانداران 41
بررسي مدت زمان صرف شده براي آرايش مهمانداران در بعد رفتار فعلي 42
بررسي متوسط هزينه خريد لوازم آرايش در سال در بعد رفتار فعلي 44
بررسي متوسط مصرف لوازم آرايش در سال (در بعد رفتار فعلي) 47
بررسي مجموع لوازم آرايش مصرف شده در سال در بعد رفتار فعلي 59
بررسي مارك هاي دلخواه لوازم آرايش مهمانداران 60
بررسي رنگ هاي دلخواه لوازم آرايش مهمانداران 70
بررسي توجه مهمانداران به رعايت نكات بهداشتي پوست 81
بررسي آشنايي مهمانداران نسبت به نكات آرايشي – ثابت كننده آرايش 90
بررسي تمايل مهمانداران به شركت در كلاس آموزش خود آرائي در بعد آمادگي رفتار 90
بررسي ميزان تمايل مهمانداران به شركت در كلاس آموزش خود آرائي در بعد آمادگي رفتار 91
بررسي دلايل تمايل مهمانداران به شركت در كلاس خود آرائي 92
بررسي نظرات مهمانداران به برگزاري كلا س آموزش خود آرائي 94
بررسي نظرات مهمانداران نسبت به تعيين وضعيت صورت توسط خودشان 99
منابع و ماخذ : 134
پانصد سال پيش از ميلاد مسيح، كنفسيوس حكيم گفته است، هر چيز در دنيا زيبايي دارد ولي همه كس نميتواند آن زيبايي را ببيند. (ميرزايي، ص16 )
خداوند سرشت انسانها را زيبا آفريد و انسان موجودي زيبا پرست است و اين باور و تفكري است كه همه آدميان دارند و گواه اين زيبا پرستي گرايش و تمايل انسان به هنر و ترسيم آن بر ديوار غارها و سنگها ميباشد كه در آن جا نيز ترسيم چهره اي زيبا از زن و حكاكيهاي صورت گرفته بر آن، تمايل بشر نخستين به زيبايي زن را آشكارتر ميسازد و اكتشاف ابزار و وسايلي براي آراستن زنان و گسترش فنون آرايش و پيرايش خود دليلي بر اين مدعا است.
افلاطون در رساله ضيافت بيان نموده است كه هر چيز با نظم و آهنگ زيباست و اين نشان ميدهدكه در آرايش زنانه نيز علاوه بر آراستن ميبايست همخواني و هماهنگي و تعادل در آرايش وجود داشته باشد. اما گاه عوامل محيطي و بيروني و شايد بعضي رفتارهاي نابخردانه انسان اين زيبايي و تعادل را بر هم زند و در جهت رفع اين بي نظميو عدم تعادل بايد به دنبال چاره بود. چيدن يك گل زيبا، بهم ريختن يك جاي مرتب و حتي آرايش بيش از حد صورت، چهره فسرده و رنگ پريده همه در نوع خود نا زيباست. و هر يك از آنها به تبع مشكلاتي را در پي خواهد داشت. از اين رو در بعضي اماكن گلها را محصور ميكنندكه ديدني باشد نه چيدني و بي نظميمشمول جريمه ميگردد و آرايش نا مناسب و چهره رنگ پريده مورد پذيرش قرار نميگيرد و در مقابل صاحب چهره زيبا و خندان امتيازات متفاوتي را كسب ميكند و حتي شاخص انتخاب براي برخي مشاغل از جمله مهمانداري قرار ميگيرد ولي يافتن جهرههاي زيبا و بي عيب و نقص كار ساده اي نيست گرچه شركتها يا سازمانهاي مرتبط با شغل مهمانداري در اين زمينه دقت و ظرافت بسياري را صرف كنند. از طرفي چنانچه بهترينها به لحاظ چهره انتخاب شوند ( كه امري بسيار بعيد است و چهرههاي بسيار زيبا جذب سينماهاليوود شده اند) شرايط كاري سخت و گذر زمان چهره را به صورت نا خوشايندي ( خسته، رنگ پريده، بي حوصله و... ) نشان ميدهد كه با ويژگيها و هنجارهاي شغل مهمانداري همخواني ندارد.اعتراض برخي مسافرين به رفتار خشك و بي روح برخي مهمانداران گواه بر اين مدعا ست.
چرا كه بر روي خوش، برخورد و گفتار نيك در همه جا بالاخص فرهنگ مهمانداري تأكيد فراوان شده است. مروري بر ادبيات كهن ايران و ضرب المثلها همه حكايت از برخورد خوب و مهربان با ميهمان ( مسافر ) است و به قول خيام ديدن روي نيكو روز را خجسته كند بر بيننده و..……………