شناسه پست: 14225
بازدید: 406

بررسي ساختمان  و شرايط بهره برداري از كابل هاي فشار قوی با عایق XLPE
فهرست مطالب مقدمه
فصل اول
دلایل استفاده از کابل های زیرزمینی فشار قوی
بررسی محاسن و معایب سیستم کابلی زیر زمینی فشار قوی
تعمیر و عیب یابی
موضوع فصل:‌تجزیه و تجلیل ساختمان کابل ها
فلزات
مس
رساناهای انعطاف پذیر رساناهای افشان
رساناهای یک تکه
رسانای میلیکان
جدول مشخصات رساناها
جدول ساختمان و مقاومت رساناهای مسی گرد
ساختمان و مقاومت رساناهای مسی شکلدار
غلاف گذاری
نوع زره
نوار فولادی
سیم فولادی گالوانیزه
زره بندی ضد آهن ربا
مواد عایق و روکش
دورمرها
فصل سوم
موضوع فصل
بررسی عایق و ساختمان عایقی کابل های فشار متوسط و فشار قوی در کابل های خشک
پیشگفتار
تاریخچه کاربرد ماده پلی اتیلن در کابلهای خشک
مکانیزم شکست
استقامت یا توانمندی در برابر شکست
پدیده آب- درختی
فهرست منابع
مقدمه
در اين پروژه بررسي ساختمان  و شرايط بهره برداري از كابل هاي خشك زيرزميني با عايق پلي اتيلن كراس لينك (XLPE) فشار متوسط وقوي از ولتاژ 20 كيلو ولت تا ولتاژ 230 كيلو ولت پرداخته مي شود. با جمع آوري شبكه هاي هوايي در شهرهاي بزرگ به ويژه در تهران و اصفهان و نصب شبكه هاي زميني فشار ضعيف و فشار متوسط نياز به تحقيقات در مورد طراحي و تست و مطالعات در مورد كابل هاي فشار قوي لازم مي باشد. با پيشرفت تكنولوژي ديگر زمان استفاده از كابل هايي با عايق كاغذي و يا كابل هاي روغني يا گازي به خاطر مشكلات مربوط به توليد و نصب و بهره برداري و همچنين به خاطر مخاطرات زيست محيطي كابل هاي روغني، بسر آمده است.
هم اينك در تهران كابل هاي 230 كيلو ولتي ايستگاههاي فشار قوي شوش و قور خانه و كريم خان را به هم وصل كرده اند و در شهر تبريز نيز از كابل هاي 132 كيلو ولتي به همين هدف سود برده مي شود. اين تحقيق مجالي را براي پرداختن به مسائل مربوط به كابل هاي زير زميني است. همچنين وضعيت اين كابل ها در شرايط اتصال كوتاه و غير متعارف بهره برداري تجزيه و تحليل مي شود.
فصل اول
موضوع فصل: دلايل استفاده از كابل هاي زيرزميني فشار قوي:
براي بررسي محاسن و معايب سيستم كابلي زير زميني فشار قوي بايد به مسائل مختلفي توجه كرد كه در زير مي آيد:
الف- صرفه اقتصادي:
به طور كلي سيستم هاي هوايي بر خلاف سيستم هاي زميني، بسيار كم هزينه تر و ارزان تراند. زيرا به كندن كانال، هزينه هاي اخذ مجوزهاي حفاري، لوله هاي مخصوص و غيره نيازي نداشته و در مورد خود كابل ها نيز حفاظ و عايق گران قيمت، اتصالات و غلاف هاي آب بندي گران جهت ضد آب كردن تجهيزات زيرزميني وجود ندارد. درست همين هزينه هاي گزاف سرمايه گذاري است كه سيستم هاي زمين را چندين برابر گران تر از سيستم هاي هوايي كرده است.
امروزه به پيشرفت هايي در تكنولوژي، از عايق خشك در كابل هاي زميني استفاده مي گردد و از جهت توانايي اين مواد براي دفن مستقيم كابل در زير خاك، صرفة اقتصادي آن را نسبت به سيستم هاي هوايي بهبود داده است، با اين حال هنوز هم افزايش هزينه هاي شبكه هاي زميني در ولتاژهاي زياد، به مراتب بيشتر مي باشد. به طوري كه به عنوان مثال هزينه شبكه هاي فشار ضعيف 400 ولتي زيرزميني، در حدود دو برابر شبكه هاي هوايي خواهد بود و اين نسبت در شبكه هاي با ولتاژ 63 و 132 كيلو ولت به ترتيب 7 و 11 برابر مي گردد.
وانگهي هزينه هاي برپايي شبكه هاي هوايي در برابر شبكه هاي كابلي زيرزميني با افزايش ولتاژ تفاوت بسياري پيدا مي كنند. در يك پژوهش كه توسط سيگره CIGRE در سالهاي 1994 و 1995 انجام شد و كار بررسي را در 19 كشور جهان دنبال كرد. نتايج زير بدست آمد.
–  هزينه احداث شبكه هاي كابلي كمتر از 110 كيلو ولت هفت برابر هزينه احداث شبكه هوايي است…………..