شناسه پست: 11426
بازدید: 349
بررسي وضعيت خانوادگي و تحصيلي نوجوانان سارق
فهرست مطالب
عنوان صفحه
تشكر و قدرداني
(چكيده)
فهرست مطالب
فهرست نمودارها
فهرست جداول
1-فصل اول :كليات تحقيق
مقدمه
1-بيان مسئله
طرح و تعريف مشكل
زمينه مشكل
1-2-سوالها
1-3-اهميت تحقيق
1-4-هدفهاي تحقيق
1-5-تعريف اصلاحات
2-فصل دوم (ادبيات و پيشينه تحقيق)
2-مقدمه
2-1- مفهوم جنايتكاري و بزهكاري
2-2-وضع كنوني شناسايي‌ها
2-3-علت‌شناسي بزهكاري
2-4-پيشگيري بزهكاري نوجوانان
2-5-ملاحظات كلي :
2-6-نظريه‌ها و پژوهشهاي ديگران درباره دزدي
2-6-1-دزدي و مالكيت
2-7-انواع دزديها
2-8-جريان عمل دزدي
2-9-شخصيت كودكان و نوجوانان فرد
2-10-برخورد ديگران
2-11-عوامل موثر در سرقت
2-12-خانواده و نوجوانان
2-12-1-تعريف خانواده
2-12-2-خانواده‌هاي متلاشي شده
2-13-جدايي و طلاق
2-13-1-اثر جرم‌زدايي طلاق
2-13-2-قوانين فطرت در مورد ازدواج و طلاق
2-13-3-مقام طبيعي مرد در حيات خانوادگي
2-14-ناپدري و نامادري
2-15-اختلافات خانوادگي
2-16-تحقيقات انجام شده
3-فصل سوم (طرح تحقيق)
3-1-روش تحقيق
3-2-آزمودنيها
3-3-ابزار جمع‌آوري داده
3-4-روش در تجزيه و تحليل داده
4-فصل چهارم (تجزيه و تحليل داده‌ها)
4-1-مقدمه
4-2-يافته‌هاي تحقيق
4-3-تجزيه و تحليل داده‌ها
5-فصل پنجم (بحث و نتيجه‌گيري)
5-1-خلاصه تحقيق
5-2-بررسي يافته‌ها
5-3-كاربرد يافته‌ها
5-4-پيشنهادها
5-5-محدوديت‌هاي تحقيق
الف : فهرست منابع
ب : پيوستها
فهرست نمودارها
1-متغيرهاي مربوط به نوجوانان سارق و غيرسارق
2-متغيرهاي مربوط به نوجوانان سارق
3-وضعيت تحصيلي نوجوانان سارق و غيرسارق
4-وضعيت خانوادگي
5-وضعيت شغل پدر نوجوانان سارق و غيرسارق
6-وضعيت اعتياد خانواده و خود نوجوانان سارق
7-وضعيت سواد نوجوانان سارق و غيرسارق
فهرست جدولها
1-درصدگيري از هر يك متغيرها مربوط به نوجوانان سارق و غيرسارق
2-درصد گيري از هر يك از متغيرهاي مربوط به گروه نوجوانان سارق
3-درصد گيري از وضعيت تحصيلي نوجوانان سارق و غيرسارق
4-وضعيت خانوادگي نوجوان سارق و غيرسارق
5-وضعيت شغل پدر نوجوانان سارق و غيرسارق
6-وضعيت اعتياد خانوار و خود نوجوانان سارق
7-وضعيت سواد نوجوانان سارق و غيرسارق
مقدمه
خانواده يكي از مهمترين و مقدسترين نهادهاي اجتماعي است كه در طول تاريخ از جمله عوامل دوام و قوام جامعه بشري بوده و آنچه موجب نگراني جوامع شده است صدمات و لطمات جبران‌ناپذيري است كه بر اثر فروپاشيدن اين كانون ايجاد مي‌شود .
صدماتي كه متوجه تمام اعضاي خانواده منجمله فرزندان مي شود . جدايي والدين براي فرزندان و خود آنها بسيار حايز اهميت و قابل بررسي است چرا كه وضعيت فرزندان پس از طلاق و جدايي والدين از نگران‌كننده‌ترين و بحث‌انگيزترين جنبه طلاق بوده است . و اين مسئله در صورت ازدواج مجدد والدين با ديگري ، ابعاد نگران كننده‌اي به خود مي‌گيرد . دوره بلافاصله بعد از جدايي براي اكثر افراد يك دوره تضاد و دوگانگي عاطفي و تغييرات خلقي شديد است (معنوي ، 1362).
اين تضاد و دوگانگي موجبات تغييرات عميق در رفتار خانواده بخصوص و فرزندان پديد مي‌آورد كه از جملة آن بزهكاري مي‌باشد . از طرف ديگر مشخص شده است كه بيشتر بزهكاران متعلق به خانواده‌هايي هستند كه در آن از محبت و تفاهم اثر كمي وجود دارد و غالباً داراي خانواده‌هاي از هم پاشيده مي‌باشند (نوابي نژاد ، 1362) .
كلوارد  (1965) مي‌گويد :
در تئوري گذر از نوجواني بطرف بزرگسالي كه توسط بلاك  نايدرهافر  بيان شده، بسياري از مشكلاتي كه در رابطه با سازگاري نوجوانان مي‌باشد مطرح شده است و كوششهاي صورت گرفته است .
براي اينكه بزهكاري را بتوانند بعنوان يك مشكل اجتماعي توضيح دهند اين مشكل معمولاً بر اساس سه وضعيت مي‌باشد :
1-تغيير اساسي كه در وضعيت فرد ايجاد مي شود به عنوان بحراني در زندگي فرد مي‌باشد .
2-شدت بحران بستگي به وسايل رسمي اجتماعي دارد كه اين تغييرات را در جامعه تسهيل مي‌كند .
3-رفتارهاي غيرعادي و انحرافي ممكن است از اين بحران ناشي شود .
عبور از دوران كودكي به سمت دوران بزرگسالي يك مسئله خيلي حساس مي‌باشد و براي جوامع انساني يك دوره‌اي فشارزا  ، بحساب مي‌‌آيد .
يك نوجوان در جوامع امروزي نمي‌تواند هر شغلي كه خواست بگيرد و بدليل پيشرفت فشار روزافزون علم و تكنيك در زمينه‌هاي مختلف يك نوجوان براي اينكه مهارتي لازم را در اين مورد كسب كند نياز به آموزشهاي طولاني‌مدت دارد و قاعدتاً در اين دوره يك نوجوان بدليل موقعيتي كه دارد نه مي‌تواند نقش‌ پدري را عهده‌دار شود و نه مي‌تواند همسري اختيار كند .
نوجوان عليرغم اينكه آمادگيهاي لازم را در زمينه‌هاي عاطفي و بيولوژيكي دارند از اينكه عهده ‌دار نقشهاي بزرگسالان شوند تا مدتي محروم مي‌مانند و يك وضعيت خاصي دارند كه نه بزرگسال و نه كودك محسوب مي‌آيند .
بنابراين نوجوانان علاقمند نقشهاي بزرگسالان مي‌باشند و مي‌خواهند آن چيزهايي كه بزرگسالان دارند ، اينها هم داشته باشند .
ولي چون امكان دسترسي به اين علائقشان بزودي ميسر نيست اين خودش مي‌تواند علتي براي انحراف اين نوجوانان باشد و با تشكيل دادن گروه‌هاي كوچك به آن خواسته‌هايي كه امكان دسترسي در آن شرايط برايشان وجود نداشت ، در اين گروه‌ها برسند (cloward , 1970) .
بنابراين دوران كودكي پرمايه‌ترين دقايق عمر است . بايستي از تمام طرق ممكنه آموزش و پرورش و كليه علوم حياتي و رواني و اجتماعي براي سازندگي و تكوين يك شخصيت ايده‌آل از اين وجود شكل‌پذير بهره گيري كرد . از دست دادن اين لحظات گرانبها جبران‌ناپذير است . به جاي اينكه سالهاي نخستين عمر كودك را مهمل بگذارند تا در آن زمينه علفهاي خودرو و هرزه برويد با دقت تمام آن را آمادة كشت ساخت و در آن بذر ثمربخش پاشيد .
اين كشت مستلزم شناسايي عميق و فيزيولوژي و روانشناسي كودك و نيازهاي مادي و رواني او است . فراموش نكنيم بزرگترين نياز كودك محبت است ، كودك درس محبت ، رحم و شفقت ، نيكوكاري ،وفاداري ، صفا ،خلوص ، پاكي ، راستي ، صراحت لهجه ، رشادت ، شهامت ،شجاعت ، ازخودگذشتگي ، فداكاري ، ادب ، فروتني ، تواضع ، عزت نفس ، تعاون ،سخاوت ،ا حسان ، ايثار ، حريت ، تقوا ، عشق به كمال و ساير سجايا و ملكات انساني را در نخستين سالهاي زندگي خود در دامن پرمهر و محبت پدرومادر از راه بذل محبت آنان مي‌آموزد . كانون خانواده تنها پناهگاه و تكيه گاه اميد اوست . خانواده آيينه شخصيت كودكان است. بايد بكوشيم تا اين آيينه شفاف و خالي از رنگ كدورت باشد .(كي‌نيا . م)
بيان مساله :
ويژگي اصلي تشخيص اختلال توداري ، داشتن الگوي تكراري و پيوسته تجاوز به حقوق اوليه ديگران يا تخطي از معيارها و ضوابط اجتماعي متناسب با سن است (wicks, 1984) از نظر پيروان مكتب كلاسيك ، بزهكار فردي است كه تحت اراده آزاد خود ، دست به عمل زده است كه موجب خسارات و زيان جامعه گرديده است. (كي‌نيا ، 1357)
مظلومان مي‌گويد : به نظر (Anderson) عمل بزهكارانه پديده‌اي از تظاهرات اجتماعي است و عاملي كه براي دفاع از خود آنرا مرتكب مي‌شود . در واقع تغيير دهنده نوع دفاع ، يا نحوه دفاع مي‌باشد .
زيرا او بدين‌وسيله قصد دارد كه خارج از اجتماع يا عليه آن به عمل دست بزند كه بتواند وجود خود را به اثبات برساند (مظلومان ، 1365) .
از نظر گود : سرقت متضمن روبه‌رو شدن با قرباني است و دزدي با تهديد به زور انجام مي‌شود .
طبق تعريف مركز تحقيق فدرال :
سرقت به عنوان كوششي است براي بدست آوردن هر چيز باارزشي كه مورد مواظبت و پاسداري و امانت و كنترل شخص يا اشخاص مي‌باشد . بازور و يا بوسيله تهديد به زور يا خشونت و يا با قراردادن قرباني در ترس انجام گيرد .(Goode , 1948) روان‌كاوان سرقت را بيان سمبوليك نياز به محبت والدين مي‌دانند ، كه البته بيشتر در مورد سرقتهاي بي‌اهميت صدق مي‌كند .
بزهكاران ضعف‌من (Ego) دارند كه منجر به جرم غيرارادي مي‌شود كه با احساس پشيماني بعد از انجام عمل توام است .
ضعف فرامن (soper Ego) با بزهكاري نقشه كشيده توام است و شخص احساس گناه بعد از آن نمي‌كند . (اشكوري ، 1355) .
اهميت و ضرورت تحقيق
از نظر (كي‌نيا) جاي ترديد نيست كه در بسياري از خانواده‌ها فشارهايي وجود دارد كه همراه است با ترجيحات ، خصومت ، ناامنيها ، سختي ، خشونت ، و غيره و يا مي‌تواند از آن نتيجه شود و اين فشارها روي بسياري از كودكان تاثير و انعكاسهايي دارد . مشاهده چنين شرايط خانوادگي در ميان بعضي از گروه‌هاي بزهكار منجر به تنظيم اين فرمول شده است : « كودكي كه ايجاد مسائل پيچيده‌اي مي‌كند كودكي است كه خود او داراي مسائل پيچيده است .»…….