شناسه پست: 4195
بازدید: 357

دانلود بررسی تکنولوژی انرژی خورشیدی و طراحی و محاسبه آن در دستگاه های خانگی و صنعتی

مقدمه

تحقیقات و اختراعات و بهره گیری از انرژی های مختلف، از اساسی ترین و مهمترین گامهایی هستند که انسانها در طول تاریخ در راه پیشرفت جوامع خود برداشته اند. رشد علم و صنعت و فن آوری در جهان امروز، روشهای مختلف استفاده از انرژی را که در دوران قبل از انقلاب صنعتی معمول بوده دگرگون کرده، و شناخت منابع انرژی های جدید، تحولی عظیم در توسعه صنعتی و تکامل اجتماعی بشر به وجود آورده است.

خورشید عامل و منشأ انرژی های گوناگونی است که در طبیعت موجود است از جمله: سوختهای فسیلی که در اعماق زمین ذخیره شده اند، انرژی آبشارها و باد، رشد گیاهان که بیشتر حیوانات و انسان برای بقای خود از آنها استفاده می کنند، مواد آلی که قابل تبدیل به انرژی حرارتی و مکانیکی هستند، امواج دریاها، قدرت جزر و مد که براساس جاذبه و حرکت زمین بدور خورشید و ماه حاصل می شود، اینها همه نمادهایی از انرژی خورشید هستند. انرژی هسته ای را می توان یک استثناء کلی دانست، با اینکه امروزه یکی از منابع مهم تولید انرژی در جهان شناخته شده است. انرژی اتمی احتیاج به فن آوری بسیار پیشرفته و پرهزینه دارد که در موقع استفاده از آن، خطرات احتمالی و مضرات آنرا نیز باید مدنظر داشت. با مطالعه در تاریخ انسانها، مشاهده می شود که انرژی قابل استفاده برای انسان نخستین، تنها قدرت بدنی او بود. مدتها گذشت تا توانست با رام کردن حیوانات و به خدمت گرفتن سایر انسانها و همچنین سوزاندن درختان، احتیاجات خود را برطرف کند. بالاخره انسان با دستیابی به منابع سوختهای فسیلی مثل ذغال سنگ و نفت و گاز قدرت مادی خویش را به طرز بیسابقه ای افزایش داد.

استفاده از قدرت باد در آسیابها و توربین ها، و کشتیرانی و بکارگیری انرژی آب در چرخها و توربینهای آبی، پس از گسترش معمولمات علمی و فن آوری بشر امکان پذیر شد. دستیابی به قوانین فیزیکی و اصول علمی انرژی های مختلف و نحوه استفاده های گوناگون از آنها، زندگی بشر را راحت تر و طرز فکر او را متوجه مادیات ساخت.

فهرست مطالب
مقدمه۱
تاریخچه ۴
زمین و انرژی خورشیدی۹
وضعیت انرژی در ایران۱۵
زوایای خورشیدی۲۰
وسایل اندازه گیری تابش خورشیدی۴۱
انرژی خورشیدی و مقایسه‌ی آن با انرژی های دیگر۴۶
انواع تکنولوژی های انرژی خورشیدی۵۳
تابش خورشید۶۰
عملکرد سلول های خورشیدی۷۳
ذخیره سازی انرژی۸۵
سیستم های گرما خورشیدی۱۰۶
آبگرمکن خورشیدی برای گرمایش ساختمان و مصرف۱۱۳
آبگرمکن خورشیدی برای گرمایش و سرمایش۱۱۶
سیستم های تهیه‌ی آب شیرین خورشیدی۱۱۸
طراحی و محاسبات آبگرمکن خورشیدی۱۴۳
محاسبات دستگاه آب شیرین کن خورشیدی۱۶۱
سیستم های خشک کن خورشیدی۱۶۵
سیستم های سرد کننده خورشیدی۱۷۹
اولین ساختمان خورشیدی در ایران ۱۸۴
منابع و مآخذ۱۹۷

فرمت :  قابل ویرایش | WORD | صفحات : ۱۹۸

*************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد

برای مشاهده سایر عناوین برروی لینک زیر کلیک بفرمایید