بررسی رابطه بین فشار روانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه
چكيده تحقيق:
در اين تحقيق به بررسي رابطة بين فشار رواني و پيشرفت تحصيلي دانشآموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان ابهر پرداختهايم. نمونة تحقيق 372 نفر ( 191 نفر دختر و 181 پسر ) از دانشآموزان مذكور را شامل ميشود، كه در سال تحصيلي 87-86 مشغول به تحصيل بودهاند. روش اين تحقيق توصيفي و از نوع ميداني بوده و ابزار جمعآوري اطلاعات،براي متغير فشار رواني، پرسشنامة اورسولا ماركهام است كه احساس فشار رواني را ميسنجد. براي گردآوري اطلاعات متغير پيشرفت تحصيلي، ضمن مراجعه به كارنامههاي تحصيلي دانشآموزان درسال تحصيلي87-86 ، معدل آنان ثبت شده است. دادههاي به دست آمده با استفاده از روشهاي آماري تجزيه و تحليل گرديده و فرضيههاي تحقيق مورد بررسي قرار گرفت. يافتهها حكايت از آن ميكند كه ميزان فشار رواني دختران بيشتر از ميزان فشار رواني پسران است. همچنين ميزان پيشرفت تحصيلي دختران بيشتر از ميزان پيشرفت تحصيلي پسران است. ولي رابطهاي بين ميزان فشار رواني و ميزان پيشرفت تحصيلي دختران ديده نشده، همچنين بين ميزان فشار رواني و ميزان پيشرفت تحصيلي پسران رابطة معناداري مشاهده نشده است. اثر متقابل جنس و پايه هاي تحصيلي بر روي فشار رواني دانشآموزان نيز معنيدار نيست.
عنوان
چکیده
فصل اول
مقدمه
بیان مساله
اهمیت و ضرورت تحقیق
اهداف تحقیق
سئوالات تحقیق
فرضیه ها
تعاریف عملیاتی متغیرها
فصل دوم
تاریخچه فشار روانی
تعاریف و نظریه های فشار روانی
علل استرس
عوامل موثر در تشدید فشار روانی
عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی
ارزشیابی و آزمونهای پیشرفت تحصیلی
تحقیقات انجام در داخل و خارج
فصل سوم
مقدمه
جامعه
نمونه و نمونه گیری
ابزار جمع آوری اطلاعات
روائی و اعتبار مقایس سنجش احساس فشار روانی
روش تحقیق
یافته های پژوهش
فصل چهارم
جداول
فصل پنجم
نتیجه گیری
پیشنهادات
محددیت ها
منابع
منابع و مآخذ
1- آزاد، حسين،(1372)،آسيب رواني، تهران، انتشارات بعثت.
2- احمدي، احمد،(1371)، روانشناسي نوجوانان و جوانان ، تهران، انتشارات تومه.
3- پارسا، محمد، (1375)، نظريههاي يادگيري و آموزشي، انتشارات دانشگاه تربيت معلم.
4- پاول، تروورجي و انرايت، سيمون جي، ترجمه بخشيپور رودسري و صبوري مقدم، حسن،(1380)، فشار رواني، اضطراب و راههاي مقابله با آن، مشهد، شركت بهنشر.
5- جعفري مررخه، فرامرز، (1379)، بررسي رابطه بين رضايت از انتخاب رشته تحصيلي با پيشرفت تحصيلي.
6- زنديپور، طيبه، (1383)، برنامهريزي تحصيلي و شغلي، تهران، شركت چاپ و نشر كتابهاي درسي ايران.
7- سالمي، شهلا،( 1375)، بررسي تاثير پارهاي از متغيرهاي اجتماعي و اقتصادي در پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر سال سوم نظام جديد شهر تهران.
8- سمپوزيم، استرس،(1372)
9- سيف، علياكبر،(1373)، اندازهگيري پيشرفت تحصيلي، انتشارت آگاه، تهران
10- شاملو، سعيد، (1378)، بهداشت رواني، تهران، انتشارات رشد
11ـ شفيعآبادي، عبدالله، (1383)، راهنمائي تحصيلي و شغلي، تهران، انتشارات
12- طالبزاده، عليرضا، (1382)، نشريه پيوند، ماهنامه آموزشي پيوند.
13- عليزاده، مريمگل، (بهمن 1383)، ماهنامه موفقيت.
14- گروسي، اعظم، (1378)، بررسي رابطه بين اضطراب و پيشرفت تحصيلي.
15- مرتضويزاده، سيدحشمتا..،(مهر 1382)، نشريه ماهنامه آموزشي پيوند ، شماره 288
16- مقدم، بدري، (1379)، كاربرد روانشناسي در آموزشگاه (روانشناسي آموزشگاهي )، تهران ، انتشارات سروش.
17- موسويان، ميترا،(1374) ترنسندنتال، مديتيشن و تاثير آن بر كاهش فشارهاي عصبي.
18- نريماني، محمد، (1382)، اضطراب و راههاي مقابله با آن، اردبيل، انتشارات نيكآموز.
19- نظري، مرتضي، (1374)، عوامل موفقيت در تحصيل، تهران، انتشارات مدرسه.
20- هيلگارد، واتكينسون،(مترجم براهني، محمد تقي و همكاران، 1372)، زمينهروانشناسيجلد 2، انتشارات رشد.