شناسه پست: 9757
بازدید: 354

 بررسی مسائل ومشکلات مدیران گروههای آموزشی

فهرست مطالب

مقدمه 4
هدف ارزشيابي 5
عوامل مورد ارزشيابی 7
توصيف نظام (برنامه ) 7
سوالهاي مورد ارزشيابي 8
طرح ارزشيابی وشيوه اجرای آن 10
ابزار اندازه گيري 10
روشهاي گرد آوري داده ها 11
زمینه های آموزشی گروه ؛ 16
گروه علوم اجتماعی 19
گروه قرآن وعلوم حدیث ( الهیات ) 21
گروه معارف اسلامی 24
گروه زبان وادبیات فارسی 26
گروه آموزشی حسابداری 28
گروه علوم سياسي 31
گروه علوم تربیتی– گرایش مدیریت وبرنامه ریزی آموزشی- 34
گروه چغرافيا وبرنامه ريزي شهري 36
گروه زبانهاي خارجه 39
گروه معماری 43
مسائل و مشكلات مدير گروههاي آموزشي دانشگاه مازندران 48
مدير گروه ادبيات فارسي : 49
مدير گروه معارف اسلامي : 50
مدير گروه جغرافيا 50
مدير گروه تربيت بدني : 52
مدير گروه معماري 54
مدير گروه علوم اجتماعي : 55
زمينه آموزشي گروه صنايع دستي 56
زمينه پژوهشي مديرگروههاي دانشگاه مازندران 58
گروه معارف اسلامي : 59
گروه جغرافيا : 60
گروه تربيت بدني 60
گروه علوم اجتماعي : 60
گروه علوم سياسي : 61
گروه صنايع دستي : 65
گروه علوم سياسي : 65
گروه حسابداري : 65
گروه جغرافيا 68
گروه علوم تربيتي 68
گروه معماري 68
گروه حقوق 69
گروه ادبيات فارسي 69
3- مسائل و مشكلات مالي 69
گروه صنايع دستي : 70
گروه حسابداري 71
گروه زبانهاي خارجه 71
گروه جغرافيا 71
گروه حقوق 72
گروه علوم اجتماعي 73
نتيجه گيري 74
منابع 77
مقدمه
 درانجام هر کاری وتحقق بخشیدن به اهداف کم وبیش مشکلاتی پیش روی مجریان امرخواهد   بود .مسلماً گستردگی کارموجب افزوده شدن بر میزان مسائل ومتعاقباٌ حجم مشکلا ت خواهد شد .آن چه که باید بیشتر به آن توجه نمود این است که در انجام کارهای بزرگ وخطیر ،علی رغم اینکه وجود مشکلات اجتناب ناپذیر می نماید ،کوچکترین مشکلات پیامدهایی راخواهند داشت که چون نوع کار ارزش بالایی دارد ،این پیامدها نیز چشمگیرتر جلوه می نمایند .درواقع می توان گفت که اگر به ارزش کار توجه شود ،مشکلات بزرگ درکارهای کوچک شاید قابل چشم پوشی باشند اما مشکلات کوچک درکارهای بزرگ وشایسته نباید نادیده گرفته شوند وبا دیده غفلت از آنها گذشت .درک گذشته بشری به مانشان می دهد که پیشبرد کارها وتحقق اهداف همواره مستلزم سازماندهی امور می باشد .بر این اساس سازمانهای مختلف جهت تحقق اهداف مختلف به منصه ظهور می رسند .هدف توسعه وپیشرفت درهر جامعه مسلماٌ با ارزشترین هدف هر جامعه به حساب می آید وتحقق این هدف را باید سازمانهایی بر عهده گیرند . شاید بتوان گفت که مراکز علمی وپژوهشی وبخصوص دانشگاهها مهمترین مؤسساتی می باشند که می توانند بیشترین کمک راجهت محقق ساختن این هدف داشته باشند .اینکه جامعه تا چه اندازه ودرکدام زمینه ها بتواند پیشرفت وتوسعه یابد ،دردرجه اول به عملکرد همین مؤسسات وابسته باز می گردد .به عبارتی می توان گفت هر اندازه زمینه لازم برای فعالیت مؤسسات علمی وپژوهشی بیشتر فراهم گردد ،می توان عملکرد بهتری رااز آنها انتظار داشت .
همان طور که اشاره شد هر اندازه نوع کار خطیر وبا ارزشتر باشد وجود مشکلات حتی درسطح پایین ،لطمات بیشتری خواهد داشت .حال با توجه به رسالت عظیم دانشگاهها باید دید که چه مشکلاتی پیش روی این مراکز وجود دارد .
هدف ارزشيابي
هدف از انجام این پروژه  « بررسی مسائل ومشکلات مدیران گروههای آموزشی » می باشد ،که البته دامنه آن محدودبه مسائل ومشکلات مدیران گروههای آموزشی دودانشکده علوم انسانی واجتماعی ودانشکده هنر دانشگاه مازندران می باشد .شاید برای این پروژه سطح بالایی درنظر نگیریم ،اما مصاحبه ها ومسائلی که در این پروژه به آنها پرداخته شده ، می تواند هشداری باشد برای تمام کسانی که به هر نحوه دربه انجام رسیدن فعالیتهای دانشگاهی نقش ایفا می کنند وبا تلاش خود به انحاء مختلف دراین راه تآثیر می گذارند .اما چرا هشدار ؟
همان طور که اشاره شد نقش واهمیت دانشگاهها تا به آن اندازه است که حتی کوچکترین مشکلات درسطح وعمق بیشتری بر عملکرد آن لطمه وارد می سازد.ازطرف دیگر،عاملین اصلی این نهاد که نقش اصلی درتحقق اهداف آن ایفا می کنند –گروههای آموزشی – تحت تآثیر عوامل اجرایی دچار مشکل می شوند .بنابراین پیداست که توجه به عوامل مختلف ونقشی آنها بر این نهاد       می گذارند ازاهمیت زیادی برخوردار می باشد .
محدوديتهاي طرح ارزشيابي
دراینجا لازم می دانیم که به برخی ازمشکلاتی که درانجام پروژه پیش روی ما قرار داشت اشاره کنیم .برای نمونه می توان گفت که ما حتی برای بدست آوردن چارت سازمانی وشرح وظایف گروهها با وجود اینکه به جاهای مختلفی –ازجمله دبیرخانه ومسؤول آموزش دانشکده علوم انسانی واجتماعی – مراجعه کردیم موفق به کسب آنها نشده وازاینکه خواسته باشیم ازاین طرق به کسب منابع بپردازیم منصرف  شدیم .ازدیگر مشکلات ما مدیران گروهها بود که حتی دربرخی مواقع بر تعیین وقت قطعی  جهت انجام مصاحبه می بایست دو یاسه هفته را پشت سر می گذاشتیم تاموفق به انجام مصاحبه می شدیم .با این وجود ازبین گروههای آموزشی مادرنهایت موفق به انجام مصاحبه با مدیران گروههای مدیریت ،اقتصاد نظری واقتصاد بازرگانی ،نشدیم .همین وقت گرفتن ها وانجام مصاحبه قسمت اعظم وقت پروژه را به خود اختصاص داده .علی رغم این مسائل بررسی مسائل ومشکلات دیگر مدیرگروهها به اتمام رسید ودرپروژه گزارش شده است.
عوامل مورد ارزشيابی
ملاکهای انجام کار پروژه بررسی عوامل زیر به حساب می آید :
     بررسی مسائل ومشکلات مختص هر یک ازگروهها در زمینه های آموزشی
     بررسی مسائل ومشکلات پژوهشی هریک از گروههای آموزشی
     بررسی مسائل ومشکلات اداری ومالی هر یک  ازگروهها
     بررسی زمینه های ارتقاء درهر یک ازگروهها
بررسي مشكلات كالبدي و فضاهاي آموزشي هر يك از گروه ها