شناسه پست: 13526
بازدید: 363

بزهكاري اطفال و نوجوانان
فهرست مطالب
چکیده
مقدمه
فصل اول
بزهكاري اطفال و نوجوانان
گفتار اول : انواع جرايم ارتكابي اطفال و نوجوانان
مبحث اول : جرايم بر ضد اشخاص
مبحث دوم :جرايم بر ضد اموال
مبحث  سوم : جرايم بر ضد نظم عمومي جامعه
مبحث چهارم : علل ارتلاب بزهکاری اطفال و نوجوانان
مبحث پنجم: عوامل بزه زاری داخلی
الف: عوامل مربوط به دوران حاملگی :
اختلافات روانی
مبحث ششم : بزه زاری خارجی
ب : عوامل مربوط به دوران زایمان :
مبحث هفتم : عوامل بازدارنده بزهکاری اطفال ونوجوانان
بند اول : ضرورت مبارزه جامعه با پدیده ضد اجتماعی:
بند دوم : ضرورت وطرق مبارزه :
بند سوم : فرق بین مجرم و غیرمجرم:
گفتار دوم: طرق پیشگیری از ارتکاب بزه اطفال
مبحث اول : اعتقاد عمومی براین است که گسترش برنامه های اجتماعی نظیر :
مبحث سوم : مقررات بعد از تولد طفل:
مبحث دوم : مقررات مربوط به قبل از تولد اطفال :
مبحث چهارم : نقش مدرسه در پیشگیری از بزهکاری
مبحث ششم : ضرورت مبارزه جامعه با پدیده ضد اجتماعی:
بند اول : ضرورت وطرق مبارزه :
مبحث پنجم : عوامل بازدارنده بزهکاری اطفال ونوجوانان
بند دوم : فرق بین مجرم و غیرمجرم:
مبحث هفتم: طرق پیشگیری از ارتکاب بزه اطفال
بند اول : هنجارهاي اجتماعي
بند دوم : انواع كجروي‌هاي اجتماعي
بند سوم : مراحل زندگي از نظر طبقه‌بندي جزايي و جرم‌شناسي:
مبحث هشتم: دوران طفوليت و نداشتن تميز مطلق
بند دوم: دوران بلوغ و سن كبر قانوني
بند اول: دوران كودكي و تميز نسبي
بند سوم : جرايم بر ضد اشخاص
بند چهارم :جرايم بر ضد اموال
بند پنجم : جرايم بر ضد نظم عمومي جامعه
فصل دوم
مسؤوليت کيفري اطفال از ديدگاه مکاتب مختلف
گفتار اول : مسؤوليت کيفري اطفال از ديدگاه مکاتب مختلف
الف. جمعي بودن مسؤوليت کيفري
ب. موضوعي بودن  مسؤوليت کيفري
مبحث اول : مسؤوليت کيفري اطفال از ديدگاه مکاتب عمده حقوق جزا
الف. مسؤوليت کيفري اطفال از ديدگاه مکتب کلاسيک
ب. مسؤوليت کيفري اطفال از ديدگاه مکتب نئوکلاسيک
ج. مسؤوليت کيفري اطفال از ديدگاه مکتب اثباتي(تحققي)
د. مسؤوليت کيفري اطفال از ديدگاه مکاتب دفاع اجتماعي
1. مکتب دفاع اجتماعي افراطي
2. مکتب دفاع اجتماعي اعتدالي
مبحث دوم : مسؤوليت کيفري اطفال در ايران
بند اول : مسؤوليت کيفري اطفال در ايران قبل از انقلاب اسلامي
الف. اطفال غير مميز غير بالغ
ب. اطفال مميز غير بالغ
ج. اشخاص بالغ (پانزده تا هجده سال تمام)
مبحث سوم : مسؤوليت کيفري اطفال در قوانين بعد از انقلاب اسلامي
مبحث چهارم : جرايم بر ضد اموال
الف – سرقت كودكان و نوجوانان :
ب – جرايم خرابكاري و ايجاد خسارت مالي
مبحث پنجم :  جرايم بر ضد نظم عمومي جامعه
الف – اعتياد به مواد مخدر
ب – اعتياد كودكان و نوجوانان
نتیجه گیری :
پیشنهادات
منابع
چکیده
متخصصان و کارشناسان ، مددکاران ، حقوقدانان ، جامعه شناسان و … معتقدند برای ایمن سازی افراد جامعه و تقلیل آسیب های اجتماعی باید به بررسی علل و عوامل و شرایط بزه دیدگی در خانواده بپردازد که از مهمترین این شرایط و یا عوامل تحصیلات،شغل، سطح درآمد ، سن ، اختلافات ، طلاق ، فوت ، اعتیاد و اختلالات روانی والدین و … می باشد . تاریخ جرم و جنایت ، متأسفانه تاریخ بشر است و پدیده ای نیست که به زمان و مکان خاصی بستگی داشته باشد جز اینکه فرهیختگی مردم ” باعث حساسیت بیشترشان به پدیده بزهکاری مخصوصا” در میان جوانان شده است به عبارت دیگر رشد و گسترش آموزش و پرورش ، انتظارات مردم را از خویشتن و همدیگر بیشتر کرده است و برای انسان معاصر ، انسانی که از لحاظ پیشرفت های علمی و صنعتی در تاریخ خود بی نظیر است ، واقعا” دشوار است که هر روز شاهد انواع متعدد جنایت ها باشد وازکنترل خویشتن درماند به همین سبب،موضوع ارتکاب جرم و جنایت یا بزهکاری جوان امروزه یکی از مهمترین پدیده ها و مسائل مورد بحث شده است. و از آنجایی که کم نیستند جوانانی که در جامعه مورد ارتکاب اعمال خلاف و ضد اجتماعی می شوند و بسوی کارهای خلاف کشیده می شوند ما به بررسی چگونگی بوجود آمدن یک فرد بزهکار از میان جوانان پرداختیم تا ببینیم چگونه می شود و چه کارهایی چه در خانه و چه در بیرون از خانه موجب می شود تا یک فرد سالم تبدیل به فردی بزهکار در جامعه شود . و از آنجا که ناهنجاریهای رفتاری و بزهکاریهای اجتماعی یکی از همترین مسائل و مشکلات اجتماعی در جوامع گوناگون است و جوامع بشری در طول زمان و بخصوص در قرن حاضر به انواع انحرافات و رفتارهای بزهکارانه مواجه بوده است . نگارندگان در اين مقاله به بررسي جرم در دانشگاه مي پردازند……………