شناسه پست: 11292
بازدید: 341

بلوغ و بحران بيولوژيكي عاطفي
فهرست مطالب
1-مقدمه 2
2-بلوغ 5
3-انواع بلوغ 5
4-سن بلوغ 7
5-نشانه هاي بلوغ 9
6-بلوغ و بحران بيولوژيكي 11
7-بلوغ و بحران عاطفه 15
8-منابع 26
منابع
1-تحول شخصيت در نوجوان، دكتر احمد برجعلي
2-تربيت و شخصيت انساني، سيد مجتبي هاشمي
3-دنياي نوجواني دختران، دكتر علي قائمي
4- بلوغ تولدي ديگر، محمد محمديان
5-روان شناسي نوجوانان و جوانان، سيد احمد احمدي
6-روان شناسي رشد كودك و نوجوان، محمد پارسا
7-من-كودك-من، ترجمه دكتر داود محب علي
8-راهنماي پدران و مادران محمد علي سادات
9-روشهاي افزايش عزت نفس در كودكان و نوجوانان، دكتر اسماعيل بيابانگرد
10-خانواده و فرزندان در دورة دبيرستان، طرح جامع آموزش خانواده

در جريان رشد انسان دوران حساسي وجود دارد كه در شكل گيري شخصيت و زندگي فرد نقش مهمي ايفا مي نمايد سالهاي آغازين كودكي و دوره نوجواني از اين مراحل سرنوشت ساز مي‌باشد.

شناخت دنياي پر رمز و راز نوجواني كه دوران تحول سريع جسماني، تحول در رفتار و شخصيت، دوران بازسازي تجربه ها، نظام ارزش ها و بالاخره دوران پي بردن به هويت خويشتن است، از اهميت والايي برخوردار است نوجواني دوره اي است از تغييرات زيستي، رواني و اجتماعي. هر نوجوان عضوي از يك خانواده و جامعه است كه آنها نيز در حال تغييرند. در پي تغييرات اجتماعي و اقتصادي در قرن كنوني، زندگي خانوادگي امروزي با قرن گذشته تفاوت بسياري يافته است. كامپ نر نشان داد كه روابط خانوادگي مطمئن در نوجواني، تحول «هويت من» را بهبود مي بخشد. همچنين بحرانهاي دوره نوجواني قابل پيش بيني و پيشگري است. لازمه آن آشنايي كافي با ويژگيهاي رشد در دوره نوجواني است والدين ممكن است اطلاعات لازم را در مورد آنچه قابل توجه است و آنچه قابل توجه نيست و چگونه مي توان با تهديدهاي ناشي از بلوغ مقابله كرد، در اختيار نوجوان قرار دهند. حفظ ارتباط مثبت بين والدين و نوجوان، مي تواند يادگيري نوجوان را، در مورد آنچه به شايستگي هاي اجتماعي او مربوط مي‌شود، تسهيل كند، زيرا روابط متقابل با خانواده، نوجوان را در جهت اجتماعي شدن سوق مي‌دهد.

عدم موفقيت نوجوان در شكل دادن به يك هويت فردي اعم از اين كه به علت تجارب نامطلوب كودكي و يا شرايط نامساعد كنوني باشد، سبب ايجاد بحراني مي گردد كه اريكسن آن را «بحران هويت» نام برده است. بحران هويت يا گم گشتگي در نقش اجتماعي در بسياري از موارد نمودي از عدم توانايي در انتخاب شغل و يا عدم ادامه تحصيل دارد. بسياري از نوجوانان در اين بحران هويت احساس پوچي، از خودبيگانگي و تنهايي و غربت مي كنند و گاهي به دنبال هويت منفي مي گردند، هويتي كه درست در خلاف چيزي است كه اولياء يا جامعه براي آنها در نظر گرفته است.