شناسه پست: 15168
بازدید: 307

تاریخ تحلیلی صدر اسلام
فهرست مطالب
مقدمه 1
تاريخ = وقت نگاري. 1
فوايد خواندن و مطالعه تاريخ : 1
راههاي وصول به تاريخ. 2
راه هاي وصول به تاريخ عمدتا عبارت اند از :.. 2
الف) كتب تاريخ… 2
ب) قرآن كريم.. 2
ت) اخبار و روايات معتبره.. 2
ح) نسل به نسل.. 2
خ) متافزيك.. 3
پيدايش علم تاريخ  اسلام 3
روش مؤرخين در تدوين تاريخ. 4
الف) مورخين اخباري. 4
ب) مورخان بي طرف.. 4
ت) مورخان درباري. 5
مشكلات تاريخ نگاري در شيعه 6
راههاي شناخت تاريخ معتبر : 6
تاريخ قطعي. 6
الف) تواتر ؛ 6
محل پيدايش اسلام 8
اوضاع روم 8
اوضاع ايران. 8
اوضاع وخيم عربستان. 8
جنگ بدر 11
غزوه سويق. 12
جنگ اُحد. 12
سريه ابوسلمه 13
جنگ احزاب يا خندق. 13
غزوه بني المصطلق. 14
جنگ خيبر. 14
فتح مكه 15
نبرد حنين.. 15
غزوه بني قريظه 16
غزوه ذات رقاع. 16
جنگ تبوك. 16
از تولد رسول الله تا رحلت.. 18
سرپرستي رسول الله (ص) 19
اخلاق رسول اكرم (ص) 19
نفي نژاد پرستي. 20
دفاع از حقوق بشر 20
ازدواج با حضرت خديجه (س ) 21
محاصره مسلمين.. 21
راههاي مبازره مشركين با مسلمين صدر اسلام 21
خروج رسول الله از مكه 22
تاسيس پايتخت.. 23
بناي مساجد. 23
اذن. 23
جنگهاي دفاعي. 25
ترويج احكام اسلام 25
معرفي جانشين.. 25
توجيه حديث غدير خم. 26
اشكالات به نشست سقيفه 27
توجيهات نشست سقيفه 27
آثار نشست سقيفه 28
روش استحكام حكومت نا مشروع. 30
مقدمه
تاريخ = وقت نگاري
در تعريف تاريخ نظرات متعددي از سوي صاحبنظران ارائه شده است ولي با توجه به كلمه تاريخ و ماده آن كه از أرخ يأرخ است مي توان تاريخ را به معناي وقت نگاري دانست .
 تاريخ به دو بخش كلي تقسيم مي شود ، يك تاريخ نقلي است كه متصدي نقل اخبار و احولال گذشتگان  است و تاريخ علمي  و يا نظري كه در پي كشف قوانين حاكم بر تاريخ و سير تاريخ است  در تاريخ نظري نظرات مختلفي كه بيشتر جنبه فلسفي دارد در باره امكان و يا عدم امكان نگارش صحيح تاريخ  بحث مي شود مانند قانون ربط و يا قانون انطباق  ولي از آنجا كه كتب لازم وكافي در اين زمينه نوشته شده است ما وارد اين مقوله نمي شويم.
همچنين در تاريخ نظري  بحث مي شود كه آيا تاريخ همچون موجود زنده متحركي است كه روحي  دارد .و جسمي، عزمي وآهنگي، حركتي و هدفي،  قانوني و نظامي و  محركي و مسيري دارد. فلسفه نظري تاريخ است كه نشان دهد .كه اين رفتن و باليدن چگونه صورت مي گيرد  آن نقطه نهايي كه بارانداز تاريخ است كجاست و چگونه منزل كنوني . منزل واپسين را مي توان ولو بابهام و اجمال تصوير كرد .واين رفتن به جبر است يا به تصادف وگذر از منا زل ومراحل گوناگون تاريخي اجتناب ناپذير است يا چاره پذير .
فوايد خواندن و مطالعه تاريخ :
حضرت امير توصيه اكيد به مطالعه تاريخ داشتند و فرمودند آنقدر در تاريخ غور كردم كه گويا يكي از آنان هستم.
راستي چرا بايد تاريخ را مطالعه كرد؟ از جهات مختلفي مطالعه تاريخ لازم است:
1       _گسترش علم و آموختن تجربيات گذشتگان
هر كسي در هر رشته اي باشد بي نياز از تاريخ نيست.  اهل بحث و تحقيق در هر رشته از علوم فنون كه وارد شوند ارتباط و تماس آنرا با تاريخ درك نموده و اعتراف خواهند كرد كه بدون غور در تاريخ به مقصود نخواهند رسيد
تاريخ گمشده هر دانشمند ، مطلبوب هر هنرمند ، سرمايه اهل تتبع و تحقيق ، مورد علاقه هر متدين ، مقصد هر سياستمدار و هدف هر اديب است . و بالجمله ، تاريخ مورد احتياج تمام مجتمع بشري است .بي اعتنايي به تاريخ به معناي از دست دادن تجربيات و علوم گذشتگان است.  بعنوان مثال بي توجهي به طب سنتي  كه حدود چهار هزار سال سابقه داد  ضايعه غير قابل جبران است.
ما هرگز نبايد از صفر شروع كنيم. كشور ژاپن پس از جنگ مهندسين خود را به عنوان كارگر به امريكا فرستاد و علوم آن روز آمريكا را ربودند و به كشور خود آوردند. آنها از صفر شروع نكردند بلكه از آنجايي كه آن روز آمريكا بود شروع كردند و پيشرفت هم داشتند. برادران رايت نيز از صفر شروع نكردند آنها نوشته بعضي كساني كه در اين امر ناكام شده بودند خواندند و آن را تكميل كردند.
2 _ لذت بردن :
خود لذت بردن نيز براي خود يك چيزي است و براي بعضي هم خيلي مهم است. بشر دوست دارد لذت ببرد . متأسفانه ما ياد گرفته ايم فقط با گردش و تفرج لذت ببريم ولي بايد اين فرهنگ كاملا عوض شود . گردش جاي خود، ولي براي انساني كه داراي قدرت تفكر است ، بسيار عالي است با مطالعه لذت ببرد آن هم مطالعه تاريخ گذشتگان كه حداقل به عنوان يك قصه لذت بخش است . و اين امر خود زمينه فوائد ديگر مترتب بر تاريخ نيز خواهد بود…………