شناسه پست: 8853
بازدید: 444
دانلود پروژه تحلیل مردم شناسی اماکن مذهبی تاریخی شهر صائین قلعه
فهرست مطالب
فصل اول : کلیات 5
مقدمه: 6
طرح مسئله 7
1- موضوع تحقيق: 7
2-هدف تحقيق: 8
3- انگيزه تحقيق: 8
4- ضرورت تحقيق: 9
5- روش تحقيق: 10
6- جامعه آماري: 10
7- روش نمونه گيري: 10
8- حجم نمونه: 10
9- شيوه هاي جمع آوري اطلاعات: 11
10- مشكلات تحقيق: 11
– فرضيات تحقيق: 11
– نذر 17
فرهنگ دهخدا نذر را چنين تعريف مي كند: 17
قرباني: 17
وقف: 18
دعا: 19
دعا انواع مختلف دارد: 19
-صائين قلعه: 20
زيارت: 20
روز زيارت: 21
فصل دوم :شناخت كلي شهر صائين قلعه ( جامعه مورد تحقيق) 23
مقدمه 24
بازنويسي متن فرمان 26
موقعيت جغرافيايي: 27
بادها و اثرات آن: 30
منابع آب: 30
پوشش گياهي: 31
زندگي جانوري: 31
ويژگيهاي اقتصادي: 32
ابزار كشاورزي: 34
دامپروري: 34
ويژگيهاي انساني: 35
آثار تاريخي: 40
مراكز آموزشي و مذهبي و عمومي و تفريحي مشترك: 41
امام زاده ها: 41
مساجد: 41
مدارس و مراكز آموزشي: 42
مجموعه هاي ورزشي: 43
فصل سوم: ادبيات تحقيق 44
دين و اعتقادات ديني: 45
اشاره به مراحل تكامل اديان: 49
شكل گيري دين: 51
دين نزد انسان ابتدائي: 54
الف: اديان ابتدائي: 55
2- توتميسم (toternism) 56
آنميزم: (animism): 58
فتيشيزم: FetishisM 61
فتيشيزم مقدمه بت پرستي: 64
مانا: 65
1- اشياء حينث و ناپاك 69
جادو: 69
عقيده ثنوي و رب الاربابي: 73
ج- اديان متكي بر يكتا پرستي (مونوتئزم) 75
بر اين اساس اديان متكي بر يكتا پرستي عبارتند از: 77
1- دين يهود: 77
اماكن مقدس، مناسك ديني و آئين عبادت قوم يهود: 79
2- دين مسيح: 82
اماكن مقدس و مناسك و شعائر دين مسيحيت: 83
2- آئين و رسم مقدس عشاي رباني: 84
عقايد در دين مسيح: 84
2- اعتقاد به وجود فرشتگان و شيطان: 85
3- اعتقاد به بازگشت عيسي، قيامت، و بهشت وجهنم 86
اماكن مقدس مسيحيان: 87
اماكن مقدس، مناسك ديني زرتشت: 89
4- اسلام 91
مناسك ديني، اعتقادات و عقايد در دين اسلام: 93
منابع 94
فصل اول : کلیات
مقدمه:
مردم شناسي يا انسان شناسي فرهنگي، خطوط تمدن و فرهنگ يا خصيصه هاي فرهنگي گروههاي انساني را بررسي مي كند. زير بناي واقعي مردم شناسي يا انسان شناسي اجتماعي – فرهنگي، مردم نگاري است. در حقيقت مردم نگاري ثبت و ضبط اطلاعات و جمع آوري مصالح و لوازم مادي تحقيق در محل يا در موضوع مورد مطالعه است. و منظور از آن تدوين كاملترين تابلوي ممكن از يك محل مي باشد، و موضوع مورد مطالعه مي تواند تمام گستره هاي فرهنگي تاريخي و جغرافيايي را در بري بگيرد. «دكتر عسكري خانقاه، 1373» بنابراين مردم شناسي در ارتباط با ساير علوم از جمله تاريخ، جغرافيا،اقتصاد، سياست، جامعه شناسي و بر اساس روش استدلال استقرائي، حركت از موضوعات به سمت كل، در صدد شناخت اين گستره ها مي باشد. در اين تحقيق كه نوعي تحليل مردم شناسي است سعي شده است تا موضوع مورد مطالعه كه شهر صائين قلعه و اماكن مذهبي تاريخي آن از جهات مختلف، جمعيتي جغرافيايي، فنون، اقتصاد، دين، زبان، عادات، آداب و رسوم و … مورد بررسي و شناخت قرار گيرد. مردم شناسي مي تواند در اين بررسي يك جامعه ابتدائي يا روستايي يا جوامع صنعتي مدرن را مورد مطالعه قرار دهد. و از گرايش هاي مهمي كه در زمره ي مهمترين تفكرات مردم شناختي هستند يعني تكامل گرايي، كه در جستجوي آن است كه جاي انسان را در بين ساير انواع حيوانات تعيين كند، كه توسعه فرهنگي را منشعب از چند مركز ايجاد و ابداع بداند و كاركرد گرايي كه همه وقتش را بر روابط كاركردي بين ويژگيهاي فرهنگي مختلف درنهادهاي اجتماعي متمركز نموده و ساخت گرايي و … استفاده نمايد. «پيشين»
طرح مسئله
يكي از مشخصه هاي اديان، اديان چه ابتدائي و يا اديان الهي، مسأله تقدس است. در هر ديني جاذبه هاي قدسي وجود دارد و مردمان آن جوامع نسبت به آن موارد و مكانهاي مقدس احترام و ارزش معنوي قائل هستند، و اعمال خاصي را براي آن مكانها در نظر گرفته اند و با دقت سعي در انجام آن اعمال در آن اماكن مي باشند. مردم ديندار در هر آئيني براي بازديد و زيارت و انجام اعمال مربوط به آن در زمان مناسبي به آنجا مراجعه و به وظايفي كه مطابق با آداب و رسوم آئينشان آئينشان است عمل مي كنند. در كشور ما نيز كه مردم پيرو دين اسلام و مذهب تشيع هستند، مكانهاي مقدسي بسياري در نقاط مختلف كشور بصورت، قدمگاه، مزارمطهر، اقامتگاه، از امامان و اولاد آنها پراكنده شده است. وبه مردم سالانه بصورت انبوه حتي با طي مسافتهاي طولاني خود را به اين اماكن مي رسانند. به آنها متوسل مي شوند، زيارت مي كنند و نذر قرباني به جاي مي آورند. در جامعه مورد مطالعه ما يعني صائين قلعه كه يكي از شهرهاي استان زنجان با قدمت بسيار مي باشد و با وجود چنين امكن مقدسي بصورت امامزاده، ما شاهد حضور گسترده مردم بري عرض ارادت، دعا، نيايش، توسل ، هستيم كه در اين تحقيق سي در شناخت اين گرايش ها تجزيه و تحليل مربوط به آن مي باشيم.
1- موضوع تحقيق:
تحليل مردم شناسي اماكن مذهبي تاريخي شهر صائين قلعه.
2-هدف تحقيق:
شناخت اماكن مذهبي و تاريخي صائين قلعه و معرفي گذشته تاريخي  تحولاتي كه در اين شهر و اماكن مقدس و مذهبي آن روي داده، آشنا كردن مردم با خصوصيات جغرافيايي، اقليمي، اقتصادي، منطقه، شناخت امكانات بالقوه مادي و معنوي و وادار نمودن افراد، براي تحقق بخشيدن و بالفعل كردن آنها، شناخت تأثيرات  و كاركردهاي مختلف ، اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي، سياسي، رواني اماكن مذهبي و امام زاده ها و علل گرايش مردم به زيارت و احترام اين اماكن، و همچنين شناخت آداب و رسوم مختلف، در مورد زيارت، نذر، قرباني، ميهماني، مراسم جشم، شادي، تفريح، عزاداري….كه در اين اماكن توسط زائرين صورت مي گيرد.

فرمت : WORD | صفحات: 94

*********************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد