شناسه پست: 16096
بازدید: 358

ترقي خواهي در عصر كنوني
فهرست مطالب
 پيشگفتار
 سرآغاز
 افكا ر روشفكران  ايران و تطور انقلاب اسلامى
 گروه بنديهاي سياسي و مفاهيم ترقي خواهي
 ترقي و پيشرفت در عرصه اعتقادات
 صوفيگري اسلامي و انديشه ترقي
 آينده نگري مدرن
 تمدن نوين و جنبش عصر جديد
پيشگفتار
متن اوليه اين رساله را در سال 1984 نوشتم،  و از 20 نوامبر 1987 تا  8 ژانويه 1988 در هفته نامه ايران تايمز واشنگتن چاپ شد.  اگر من اين رساله را امروز مينوشتم، بيشتر آنرا به همينگونه كه هست مينوشتم، بغير از بخش آخر.
در قسمت آخر،  درباره جنبش تمدن جديد، من در آنزمان نوشته بودم كه در نفي جامعه صنعتي امروز، اكثر آنها كه خود را جنبش عصر جديد مينامند، در يك واپس گرائي، بسوي ديدگاه هاي ماقبل صنعتي، به عقب ميروند، نظير اكثر شركت كنندگان در انقلاب 1357 ايران،  بجاي آنكه بسوي جامعه قراصنعتي آينده  به پيش بروند.  جنبش عصر جديد، در مقايسه با آينده نگري، بيشتر و بيشتر از علم دور شده است.
امروزه آينده نگرها،  اساسأ كوشش هاي خود براي درك تغييرات عصر ما را ادامه داده و بجلو ميروند، در صورتيكه آنهائي كه در جنش عصر جديد هستند، همانگونه كه 20 سال پيش در اين رساله نوشتم،  بيشتر و بيشتر بسوي خرافات و ديدگاه هاي عقب مانده ميروند.
طرفداران جنبش عصر جديد،  من را به ياد جلال آل احمد در ايران مياندازند، كه در مخالفتش با غرب گرائي، به ديدگاه نفي ترقي و صنعتي شدن رسيد، و بازگشت به جامعه كشاورزي ماقبل صنعتي را،  ترويج ميكرد.
در مقايسه، آينده نگرها ، نظير متفكرين رنسانس و قرن نوزدهم، كه در يك تحول نوين تمدن بشر قرار داشتند، به جلو نظر داشته، و سعي در درك ابعاد جامعه فراصنعتي دارند، و طلوع مشابه عصر نويني در قرن بيست و يكم را مطرح ميكنند، نظير آنجه من در مقاله ابزار هوشمند ذكر كرده ام……………