شناسه پست: 15311
بازدید: 404

جنبه هاي اكوستيك در فضاهاي مطلوب براي آموزش و اجراي موسيقي
فهرست مطالب
گفتار نخست: 1
جنبه هاي اكوستيك در فضاهاي مطلوب براي آموزش و اجراي موسيقي 1
گفتار دوم 3
جنبه هاي روان شناختي وآسايش محيطي 3
نمونه هايي از فضاهاي ساخته شده براي موسيقي 16
جزئيات اجرايي داخل سالن 20
نمونه شماره 2 20
جزئيات اجرايي داخل سالن 23
نمونه شماره 3 24
جزئيات اجرايي داخل سالن : 27
جزئيات اجرايي داخل سالن : 30
نمونه شماره 5 31
جزئيات اجرايي داخل سالن 33
نمونه شماره 6 34
جزئيات اجرايي داخلي سالن 37
نمونه شماره 7 38
جزئيان اجرايي داخل سالن 42
نمونه شماره 8: 43
جزئيان اجرايي داخل سالن 46
نمونه شماره 9 47
نمونه شمار 10 52
هنرستانهای موسیقی . 55
اکبر پرورش 56
وزیر آموزش و پرورش 56
تغییر بنیادی نظام آموزش متوسطه 58
رأی صادره یکصد و نودمین جلسه 58
زمینه خدمات شاخه فنی و حرفه ای 58
اهم مشکلات رأی صادره در جلسه 190 هیأت اجرایی نظام جدید 59
چاره جویی مسئولین و کارشناسان موسیقی درحل معایب مصوبه 190 60
هیأت اجرائی نظام جدید 60
تأسيس مدرسه راهنمايي موسيقي 65
تشكل كلاسهاي راهنمايي تحصيلي با آموزشهاي فوق برنامه هنري توسط 66
وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي 66
گفتار نخست:
جنبه هاي اكوستيك در فضاهاي مطلوب براي آموزش و اجراي موسيقي
عملكردهاي اصلي ومحوري در هنرستان عالي موسيقي ، بي ترديد، توام با صدا هستند. فضاهاي آموزش عملي موسيقي (كلاس هاي ساز) فضاهاي تمرين شخصي يا گروهي و سالن هايي براي اجراي موسيقي از الزمات فيزيكي هر مركز آموزشي موسيقي است (كه در بخش ششم- برنامه هاي آموزشي و كالبدي- درباره آن توضيح خواهم داد) و در چنين فضاهايي، حرف اول را صدا مي زند. چه ، اگر صدا (در اين فضاها) درست به گوش نرسد، اساسا از عملكرد غائي فضا دور ماندهايم. يعني مطلوب بودن فضا و ميزان پاسخگويي اش به عملكرد، مستقيما به وضع صدا در آن وابسته است.
اما، براي آن كه صدا، درست به گوش برسد، بايد ابتدا صدا و مشخصات آن را بشناسيم، آنگاه اثر گذاري آن را بر گوش انسان بررسي كرده و با توجه به نوع فعاليت و هدف انسان از آن فعاليت درست به گوش رسيدن را معنا كنيم. ه از آنجا كه اغلب فعاليت هاي انسان در فضاي بسته اتفاق مي افتد. بايد اثر گذاري فضاي بسته را هم بر صدا بشناسيم و آن را در دست به گوش رسيدن صدا دخالت دهيم و اين اصولي است است كه اكوستيك معماري را شكل مي‌بخشد.
توجه به اكوستيك معماري در طراحي هنرستان موسيقي قسمت قابل توجهي از مراحل مطالعه و طراحي را شامل شده و مباني آن بخشي از مطالعه اوليه طرح بوده است. اما در اين جا فقط مراحل كلي طراحي معماري منطبق بر اصول صدا را بر مي شمريم و مطالب مربوط به اصول و مباني اكوستيك وتعاريف آن رادر پيوست شماره يك مطرح خواهيم كرد.
قدم اول در ايجاد فضايي مطلوب (براي صا)، آماده كردن زمينه اي نسبتا آرام است كه ازمزاحمت صداهاي اضافي وناخواسته عاري باشد ومانع تمركز بر فعاليت اصلي فضا نگردد. ميزان آراميش زمينه به عوامل مختلف از جمله: شرايط فرهنگي- اقتصادي جامعه ونوع فعاليت داخل فضا بستگي دارد. هر چه فعاليت داخل فضا از نظر شنوايي حساس تر باشد،مثلا فضايي كه تئاتر در آننمايش داده مي شود. به زمينه آرامتري نياز داريم. يعني بايد صداهاي اضافي و ناخواسته ( كه نوفه noise ) ناميده مي شود) را در حد معيني مهار كنيم و اين (يعني مهار نوفه) گام اول در خلق فضايي مطلوب براي هر عملكردي است و به ويژه عملكردهايي كه با صدا سرو كار دارند.
قدم دوم، تنظيم يا هماهنگ كردن فضا با نحوه شنود صدا است. اگر فضا به هدف رساندن صداي يك منبع (فردي درحال سخن گفتن يااجراي موسيقي ) به جمعي از مردم شكل گرفته بايد كالبد فضا، به جهت دادن و رساندن صدا كمك كند و صدا را با كميت وكيفيت قابل قبولي به همه افراد برساند. اگر هم فضا براي جمع طراحي نشود و فقط يك يا چند نفر در آن به اجرا يا شنيدن موسيقي ببپردازند (مثل تاق تمرين) بايد فضا به گونه اي طرح شود كه با صداي درون آن متناسب باشد و در آن بيش از حد دخل و تصرف نكند. كه شكل اول اين مرحله (هماهنگ شدن فضا با نحوه شنود صدا براي صدارساني به جمع) براي سالن هاي اجراي موسيقي پروژه حاضر انجام شده و پله پله شرح داده شده است. و شكل دوم آن نيز تناسب صدا و فضا درطرح حاضر براي اتاقهاي تمرين با شرح جزئيات محاسبه و ارائه شده است……………