شناسه پست: 16902
بازدید: 435

بررسی وضعیت صادرات پسته در ایران
فهرست مطالب
تاريخچه كاشت پسته در ايران3
سطح زير كشت4
ميزان توليد5
عملكرد در هكتار5
كشورهاي توليد كننده پسته7
ارزش غذايي 8
گياه شناسي پسته 9
گونه هاي پسته درايران12
مهمترين ارقام پسته13
وضعيت صادرات پسته در ايران16
محدوديت هاي اروپا18
تغيير بازارهاي هدف19
تقاضا و عرضه پسته22
طرح كريدور سبز در استان كرمان23
ركورد توليد پسته در آمريكا نمي تواند به افت قيمت پسته ايران بيانجامد25
نتیجه گیری 30
منابع ومآخذ32 تاريخچه كاشت پسته در ايران
محصول پسته از زمان هاي قديم در ميان ايرانيان از ارزش والايي بر خوردار بوده است.جنگل هاي وحشي و خود روي پسته در ناحيه ي شمال شرقي ايران و نواحي هم مرز تركمنستان و افغانستان پيشينه اي باستاني دارد و تصوّر مي رود كه درخت پسته حدود 3-4 هزار سال قبل در ايران اهلي شده و مورد كشت و كار قرار گرفته است .
اولّين ارقام پسته در ايران حاصل پرورش و اهلي كردن درختان پسته ي وحشي بوده است كه تعداد اين ارقام بسيار محدود و شكل ضاهري آن با محصول پسته ي خود رو شباهت داشته است.كم كم بر اثر پيوند و جابجايي اين ارقام و توجّه باغداران از نظر درشتي دانه هاي پسته تا حدودي تحوّل ايجاد شده و ارقام جديدي به وجود آمده است.
كشور ايران در طول سال هاي گذشته باتوجّه به تجزيه ي بخش هاي وسيع و پهناوري از مناطق پسته خيز خود باز از عمده ترين توليد كننده ي پسته ي جهان است.
بدون هيچ ترديدي مي توان گفت هيچ يك از ملل جهان سابقه و تجارت ايرانيان را در باب امور زراعت و تجارت پسته ندارند. مبدا هر درختي بطور مسلّم رويشگاه طبيعي آن است. با توجه به مستندات تاريخي، مبدا درختان پسته محدوده اي در قلمرو ايران بوده است. سرزميني كه بعد ها پارت و سپس خراسان نام گرفته است،حدّ غربي دامنه ي رويش اين گياه تا نواحي نيشابور و حدّ شرقي دامنه ي رويش اين گياه تا نواحي بلخ د ر دو سوي رود جيهون بوده است.دامنه ي اين درختان تا ماوراءالنهر و بخش هايي از خراسان قديم و جمهوري هاي تازه استقلال يافته اي چون تركمنستان ، ازبكستان ،تاجيكستان و قسمتي از افغانستان را تشكيل مي دهد…………….