شناسه پست: 16546
بازدید: 374

فرار شاه از ایران
فرار شاه؛ زمينه‌ها و اهداف
فهرست مطالب
فرار شاه از ایران 1
چکیده 2
مقدمه 3
عوامل و چگونگی فرار شاه 3
علل اصلي نارضايتي‌ها از دستگاه پهلوی: 6
موقعيت ايران در زمان شاه: 7
خروج شاه از ایران: 8
ظهور امام خميني: 21
نتیجه گیری 36
منبع 37
پی نوشتها: 38
چکیده
در جستجوي علل خروج شاه از ايران در تاريخ 26 دي ماه يعني درست 16 روز قبل از ورود امام خميني به ايران، بايد ابتدا وضعيت سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ايران را در آن دوره بررسي كرد و از روي شواهد و قرائن پي به ماهيت اين واقعه و اهدافي كه در پشت آن وجود داشته برد و آن را درك نمود .
شكي نيست که ايران از نقطه نظر استراتژيكي براي آمريكا به عنوان يك عامل ثبات در منطقه براي حفظ منافع آن اهميت داشته است. خليج فارس همواره يك نقطه حساس از نظر عامل موازنه سياسي و اقتصادي در جهان مطرح بوده و ايران با كمك تجهيزات نظامي آمريكا و حمايت كشورهاي غربي تبديل به كشوري به ظاهر نيرومند در منطقه شده بود. در واقع ايران مطمئن‌ترين متحد آمريكا و آرام‌ترين كشور منطقه به شمار مي‌رفت. جزيره ثبات در بحران خيزترين منطقه جهان.
حمايت آمريكا از رژيم ايران درمواردی مثل، مبادله تجهيزات نظامي و اطلاعاتي پيشرفته، همكاري اطلاعاتي ميان سازمان اطلاعات و امنيت كشور با سازمان‌هاي اطلاعاتي غربي، حمايت‌هاي رسانه‌هاي غربي و پشتيباني كامل و همه جانبه روساي جمهور آمريكا، شاه را دچار نوعي خودبيني و غرور كرده بود و موجب عدم درك واقعي او را از وضعيت موجود ايران شده بود.
مقدمه
.عوامل و چگونگی فرار شاه
با اوج گيري مبارزات انقلابي مردم ايران، و پس از آنکه تمامي سياستهاي محمدرضا پهلوي براي آرام کردن مردم خشمگين به شکست انجاميد، شاه شاپور بختيار که از چهره هاي شناخته شده جبهه ملي بود، به نخست وزيري برگزيد، اما اين اقدام شاه هم فايده نداشت و کارنامه خاندان پهلوي چنان سياه بود که مردم تنها به سرنگوني آن رضايت مي دادند. شاه كه سالها تحت حمايت اربابان آمريكايي خويش و با تكيه بر اريكه سلطنت، كشور را تحت سلطه گرفته و عرصه تركتازي و غارتگري‌هاي خود قرار داده بود، سرانجام فرار را بر قرار ترجيح داد و مجبور به ترك ايران شد. پادشاهي و سلطنت به عنوان موهبتي الهي و از طريق ارث تحت حمايت‌هاي امپراطوري انگليس به وي تفويض شده بود. وي طي سالهاي سلطنت خود، از هيچ گونه جنايتي دريغ نكرد و ضمن ترويج فساد و ايجاد رعب و وحشت، دلاور مردان بسياري را در زندان‌ها تحت شكنجه قرار داده و يا به شهادت رسانيد.
تبعيض و شكاف‌هاي طبقاتي به اوج رسيده بود و ديكتاتور با توسل به حربه‌هاي گوناگون تلاش مي‌كرد تا ملت آگاه و شجاع ايران را در خوابي خرگوشي فرو برد……………