شناسه پست: 16522
بازدید: 361

مدیرو مدیریت در سیره نبوی
فهرست مطالب
چكيده
مقدمه
بخش اول: مديريت در سيره نبوي
تعريف مديريت
مديريت اسلامي در سيره نبوي
رابطه مديريت با اسلام
بخش دوم: نقش مدير، مباني مديريتي سيره نبوي
نقش مدير در برقراري روابط انساني
مديريت كلاس درس
انضباط قاطع مديريتي در مدارس
رهنمودهاي قرآن كريم در خصوص مديريت
مباني مديريت پيامبر اكرم (ص)
بخش سوم: بررسي مديريت صحيح و نمودارهاي  مديريتي در مدارس
ويژگي هاي عمومي يك مدير
تقسيم‌بندي مدارس
ويژگيهاي  مدرسه خوب ( از لحاظ مد يريتي و نرم افزاري )
ويژگيهاي معلمان در نقش مدير يادگيري
مديريت فرهنگي  مدارس
بخش چهارم: راهکارها، پيشنهادات در نظام مديريتي
راهکارها
پيشنهادات
نتيجه گيري
چكيده:
مديريت اسلامي بايد با جهت گيريهاي ديني همراه باشد. جهت گيريهاي ديني در مديريت اسلامي نقشي اساسي دارد، مدير اسلامي در چارچوب جهت گيريهاي ديني و اسلامي مي تواند به امور و فعاليتهاي خود رسيدگي کند. در مديريت اسلامي جهت گيريهاي ديني مدير است که در چارچوب اين جهت گيريهاي ديني و اسلامي مي تواند مجموعه امور، کارها و اقدامات مديريتي خود را ساماندهي کند. مديريت اسلامي را مانند جمهوري اسلامي است  همانطور که در جمهوري اسلامي جمهوريت در چارچوب اسلام قرار دارد، مديريت نيز در چارچوب اسلاميت قرار دارد که مدير بايد بر اساس آن مديريت کرده و به امور خود سامان بخشد. مدير در نظام اسلامي اسلام داراي يکسري ويژگيهاي اساسي و پايه اي است، مدير اسلامي از يک سو بايد دغدغه اجراي احکام اسلام را داشته و از سوي ديگر با لياقت و توانائيهاي لازم به امور خود و مجموعه مربوطه رسيدگي کند. نقش مديران اسلامي را در رشد و شکوفايي مجموعه هاي جوامع اسلامي بسيار تأثيرگذار است. معلمان هم بايد با توجه به اهميت مديريت اسلامي دانش آموزان را با سيره نبوي آشنا كنند.
كليد واژه: مديريت – مدير و مديريت- سيره نبوي و مدير- نقش اسلام در مديريت- مديريت در روابط انساني – مديريت و كارايي مديران در سيره نبوي- management- education
مقدمه
آموزش و پرورش به عنوان اساس و زيربناي توسعه فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي هر جامعه است، امروزه در اغلب كشورها آموزش و پرورش صنعت رشد قلمداد مي شود و پس از امور دفاعي بيشترين بودجه دولتي را به خود اختصاص مي دهد. از آنجايي كه بخش قابل توجهي از آموزش و پرورش در مدارس صورت مي گيرد مدارس به عنوان يك نظام اجتماعي حساس و مهم، از جايگاه خاصي برخوردارند. مدارس در صورتي خواهند توانست وظيفه خطيري را كه به دوش آنهاست به نحو احسن انجام دهند كه با مديريت صحيح، سازمانهاي سالم و پويايي باشند.
بدون شک در وزارت آموزش و پرورش  نقش مدير بسيار حساس، مهم و چشمگير است و اوست که سنگيني  کليه مسئوليتها و به چرخش در آوردن  نظام مدرسه را به نحو احسن به عهده دارد  و موفقيت و شکست دستگاه آموزش و پرورش به شايستگي و عدم شايستگي او بستگي دارد.
مدير موظف است ضمن ايجاد اين صميميت و همکاري  و دوستي در ميان معلمان، رفتار آنان را به سمت مسائل آموزشي و تخصصي هدايت نمايد و از اين طريق نسبت به برقراري تبادل افکار عمومي و تخصصي در مدرسه اقدام کند.