شناسه پست: 462
بازدید: 367

معرفی محصول 8
-1 مشخصات کلی محصول 8 -1
-2 شماره تعرفه گمرکی 9 -1
-3 شرایط واردات 10 -1
-4 استانداردهاي ملی وجهانی 11 -1
-5 قیمت تولید داخلی و جهانی محصول 11 -1
-6 موارد مصرف و کاربرد 12 -1
-7 کالاهاي جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول 12 -1
-8 اهمیت استراتژیک کالا در دنیاي امروز 12 -1
-9 کشورهاي عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول 16 -1
-10 شرایط صادرات 18 -1
-2 وضعیت عرضه و تقاضا : 19
– 1 بررسی ظرفیت بهره برداري وروند تولید از آغاز برنامه سوم تا کنون 19 -2
– 2 بررسی وضعیت طرحهاي جدید و طرحهاي توسعه در دست اجرا 23 -2
-3 بررسی روند واردات محصول از آغاز برنامه سوم تا نیمه اول -2
سال 24 85
-4 بررسی روند مصرف از آغاز برنامه 25 -2
-5 بررسی روند صادرات محصول از آغاز برنامه سوم و امکان توسعه
آن
-6 بررسی نیاز به محصول یا اولویت صادرات تا پایان برنامه چهارم 28 -2
تعیین نقاط قوت و ضعف تگنولوژیهاي مرسوم ( به شکل اجمالی ) در فرآیندتولید 32
-3 بررسی و تعیین حداقل ظرفیت اقتصادي شامل برآورد حجم سرمایه گذاري ثابت 34
-4 میزان مواد اولیه عمده مورد نیاز سالانه و محل تامین آن 40
-5 پیشنهاد منطقه مناسب براي اجراي طرح 42
-6 وضعیت تامین نیروي انسانی و تعداد اشتغال 42
-7 بررسی و تعیین میزان آب، برق، سوخت، امکانات مخابراتی و ارتباطی و چگونگی
امکان تامین آنها در منطقه مناسب براي اجراي طرح 42
-8 وضعیت حمایت هاي اقتصادي و بازرگانی شامل حمایت تعرفه گمرکی و
حمایتهاي مالی 42
-9 تجزیه و تحلیل و ارائه جمع بندي 43

مقدمه :
اکثر نیاز چاي کشور از طریق واردات چاي قاچاق تامین می شود که این امر علاوه بر ضررهاي فراوان اقتصادي، براي مردم مسائل و مشکلات بهداشتی نیز به همراه دارد. شرکت تی نوشقصد دارد با ایجاد کارخانه اي مجهز به جدیدترین ماشین آلات به قطبی در زمینه تهیه و توزیع چاي و مشتقات آن تبدیل شود. بدین ترتیب علاوه بر اینکه از مصرف چاي هاي خارجی در داخل کاسته می شود، زمینه صادرات به دیگر کشورها هم فراهم می شود. در حال حاضر چاي تولید داخل از کیفیتمناسبی برخوردار است و اکثر مردم تمایلی به مصرف آن ندارند. از مصادیق این امر وجود 150 هزار تن انباشته چاي علی رغم تقاضاي زیاد بازار داخل براي چاي در انبارهاي کشور می باشد. از راه هاي استفاده این محصولات باز فراوري آن و تبدیل آن به چاي مرغوب و با کیفیت توسط اسانس و عصاره چاي مرغوب می باشد. بنابراین و باتوجه به آمار هاي موجود مبنی بر تقاضاي چاي و
ممنوع بودن واردات آنها بازار خوبی براي چاي خشکبازفراوري شده و کیسه اي در آینده پیشبینی می شود.همچنین با توجه به تنوع طلبی مردم در مصرف و کمبود تمایل به مصرف نوشابه هاي گاز دار در تمام دنیا و مصارف سرانه کشورهاي دیگر براي چاي فوري و نوشابه چاي، براي این محصولات نیز می توان بازار خوبی در آینده پیشبینی نمود. بوته چاي در حدود سه هزار سال قبل از میلاد مسیح در چین شناخته شده است. گیاه چاي و واریته آن به حالت وحشی در شمال هند در ناحیه اي به نام آسام و مناطقی مانند تونکین و لائوس میروید. هم اکنون کشت این گیاه در کشورهاي چین، هندوستان، ژاپن، سیلان، جاوه، نواحی شمالی ایران و بخشی از کشورهاي اروپائی و آمریکاي لاتین رواج دارد. از نظر کاشت و مصرف چاي، چین اولین کشوري است که این گیاه در آن جا بالغ بر 2700 سال پیش از میلاد مسیح کشت شده و به مصرف رسیده است. چین کشور زادبوم چاي بوده و تولید چاي در این کشور حدود 5000 سال قدمتدارد. چاي در چین از قدیم مورد پسند مردم قرارداشته است.
در سالهاي اخیر، به دنبال ارتقاي سطح زندگی، مردم چین بیشتر به سلامتخود توجه می کنند و چاي به عنوان نوعی نوشابه سبز و بهداشتی مورد علاقه بیشتر مردم قرار گرفته است. اکنون تقریبا در تمام شهرهاي چین که در شهر بیجینگ سابقه زیادي دارد در « وو یو تاي » مدیر چایخانه « گوا لین » چایخانه وجود دارد. خانم در سالهاي اخیر، نیاز مردم به چاي به طور مستمر افزایش یافته و میزان فروش چاي چایخانه » : مصاحبه اي گفت ما به طور روزافزون بیشتر شده است. تخمین زده می شود که میزان فروش ما سالانه با سرعت 10 در صد افزایش یابد.
علاقه مندان چاي چینی به توسعه صنعتچاي چین نیز مساعدت کرده اند. طبق آمار موجود، در سال 2003 چین حدود یکمیلیون و 200 هزار هکتار مزرعه زیرکشت چاي داشته و در مقام اول جهان جاي گرفته است. میزان تولید سالانه چاي چین به بیش از 700 هزار تن و ارزش تولید آن به 34 میلیارد یوان رسیده است. هم اکنون کشت چاي از نظر جغرافیائی از مدار 42 درجه عرض شمالی تا 33 درجه عرضجنوبی رواج دارد. از نظر جغرافیائی کشاورزي و گیاه شناسی مکان درختان وحشی چاي را در ناحیه اي بین یونان ویکی از ایالات جنوبی چین و همچنین شمال هندوچین و شمال شرقی هندوستان تعیین نموده اند.کشت چاي از یانگ تسه در چین آغاز و از آنجا به سواحل اقیانوس آرام و جزایر ژاپن و سپس از سمت جنوب غرب به هندوستان، هندوچین، جزایر اندونزي کشانده شد. بنابراین رشد کشت چاي داراي دو محور انتشار بوده است.