شناسه پست: 8440
بازدید: 386

دانلود مطالعات طراحی مجموعه تجاری ـ فرهنگی شهرکتاب

فهرست مطالب 

مقدمه
حیات  شهری
نظام های محله ای در شهرهای بزرگ
معماری شهری
شهرنشینی و ضرورت برنامه ریزی اوقات فراغت
مطالعات اقلیمی ـ جغرافیایی
شرح رویکرد طراحی
چگونگی طرح
نقشه ها و مدارک طرح
منابع

مقدمه

پروژه پيش رو ، طراحي مجموعه تجاري ـ فرهنگي شهرکتاب در سطح يکي از محلات شهر تهران است.

فضاهاي عمومي شهر ها ، بستر کالبدي حيات مدني و تعاملات اجتماعي شهروندان است . اما امروزه شاهد آنيم که بناهاي عمومي سطح شهر با پيروي کور از معماري ملکي نه تنها بستري براي تعاملات اجتماعي فراهم نمي آورند بلکه هر يک به گونه اي “تعلق به جامعه” را نقض مي کنند . در اين پروژه با توجه به اصول معماري شهري ، سعي در ارائه راه حلي در اين راستا شد .

رويکرد پروژه ، طراحي مجموعه شهرکتاب به گونه اي تفکيک ناشدني و تنگاتنگ با بافت شهري و رسيدن به يک “بنا ـ فضاي شهري” است تا آنجا که نتوان مرز کاملا مشخصي ميان حوزه متعلق به بنا و حوزه عمومي که متعلق به شهر است قائل شد .

حيات شهري

شهر به معناي امروزي آن نشانه جامعه مدرن است و نمود دوره اي تازه در حيات انساني است. شهر اگر درست و در تداوم و تکامل روابط اجتماعي زاده شود ، با خود مدنيت و روابط مردمسالار به ارمغان مي آورد .

شهر مکان زندگي اجتماعي در جامعه مدني است ، جامعه اي که در عين حفظ آزاديهاي فردي شهروندان ، زمينه کار ، بحث ، جريان اطلاعات ، مشارکت و . . . را براي گروه هاي مختلف انساني به صورت مسالمت آميز فراهم مي کند . در چنين جامعه اي ، شهروندان آگاه از حقوق خود ، در امور شهر شرکت کرده و با مشارکت خود به قراردادهاي اجتماعي منتج از خرد جمعي ، دست خواهند يافت ( در غير اين صورت ، حس تعلق اجتماعي خويش را از دست مي دهند) .

اما رسيدن به آرمان هاي چنين جامعه اي خود در گرو فراهم شدن زمينه هاي لازم براي انجام فعاليتهاي اجتماعي است و آن همان ضرورت حضور عرصه هاي عمومي و فضاهاي شهري جهت ساري شدن حيات مدني جامعه است . چنين فضاهايي به اعتبار اينکه مکان سرمايه گذاري هاي مشترک فرهنگي ـ اجتماعي و رواني ـ عاطفي (کليه اقشار اجتماعي ) خواهند بود ، ذهنيت جامعه مدني را عينيت خواهند بخشيد .

فضاهاي عمومي سبب رونق حيات اجتماعي و مدني شهر شده و به تبع آن اساسي ترين نياز انسان يعني نياز به زندگي اجتماعي و کنش متقابل را مرتفع خواهند نمود . چنين فضاهايي امکان کالبد يافتن انديشه ها ، بروز رفتارهاي اجتماعي ، و شکل گيري مشارکت مردمي را فراهم آورده و روابط شهروندي را تسهيل مي نمايند ، و به مکان هاي کار، تفريح ، تبادل اطلاعات ، تظاهرات اجتماعي ـ فرهنگي و سياسي ـ اقتصادي جامعه تبديل مي شوند . چنين مکاني ( با در بر داشتن مفهوم زمان ) به سبب خصوصيات کالبدي نمادين خود و واقعه و حادثه هاي جاري در آن ، هويت بخش بوده و موجد خاطرات فردي و جمعي در اذهان افراد و جامعه مي گردند . امري که سبب حس تعلق مکان و زمان و هويت يافتن فرد در شهر است .در موضوع هويت شهري ، فضاها و خاطرات جمعي نقش مهم و سازنده اي را بازي مي کنند ولي در فرايند هويت پذيري شهروندان ، فضاهاي خصوصي ( مساکن ، مدارس ، گذر ها ، . . ) و تک تک عناصر شهر جايگاه مخصوص خود را دارند .

از سوي ديگر ، انسان موجودي است اجتماعي که جامعه پذيري وي جز در فضا ، مکان و عرصه هاي عمومي صورت نمي پذيرد . انسان علاوه بر نياز به مسکن ، به محيطي آکنده از کنش ها و واکنش ها نياز دارد که در آن محيط بتواند نقش اجتماعي خويش را بر عهده گيرد و در حيات مدني شهر موثر افتد .

یکی از هدف های اصلی شهرسازی تعالی بخشیدن به زیستن است . بنابراین شهرسازی باید فضاهایی متمایز برای فعالیت های مختلف انسان فراهم آورد و آنها را به نحوی به هم پیوند دهد که محتوای عاطفی آن کنش خاص در حیات آدمی ، که در آن فضاها رخ می دهد ، تقویت شود و در این بین انسان محور اصلی و کانون توجهات شهرسازی و معماری شهری باشد

سرزندگی به سیستم شهری ای نسبت داده می شود که به سلامت جسمی ، روانی ، اجتماعی و پیشرفت شخصی ساکنین کمک می کند و درباره فضاهای شهری مطلوبی است که فضای فرهنگی را ایجاد کرده و بازتاب می دهند .

اصول اولیه که به موضوع مادیت می بخشد شامل عدالت ، شان و منزلت ، در دسترس بودن ، همزیستی ، مشارکت و قدرت بخشیدن است .

اصولی که در پی می آیند به عنوان پایه هایی برای شهر سرزنده پیشنهاد می شوند :

  1. در شهر سرزنده همه می توانند یکدیگر را ببینند و صدای یکدیگر را بشنوند . این نقاط مقابل شهر مرده است که در آن مردم جدا افتاده وتنها هستند
  2. گفتگو مهم است
  3. عرصه عمومی عمومی ، فعالیت ها ، جشن ها و فستیوال های بسیاری را بوجود می آورند که همه شهروندان را کنار هم جمع می کنند و رویدادهایی را رقم می زنند که شهروندان صرفنظر از موقعیت و مقامی که دارند به عنوان انسان کامل با هم باشند .
  4. در شهر خوب ، ترس حاکم نیست ، و تصور شیطانی یا دون انسانی نسبت به همشهریان در ذهن مردم آن جایی ندارد.
  5. شهر خوب عرصه عمومی را به عنوان مکانی برای یادگیری اجتماعی معرفی می کند ، امری که برای کودکان و جوانان ضروری است .
  6. شهرها باید چندین عملکرد داشته باشند : اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی . اما در شهرهای مدرن گرایش به تخصصی کردن یک یا دو عملکرد وجود دارد که در این میان عملکردهای دیگر قربانی می شوند .
  7. ملاحظات زیبایی شناسانه ، اهمیت و معنای محیط کالبدی باید اولویت بالایی داشته باشند

محیط کالبدی و اجتماعی دو جنبه از یک واقعیت اند. این تصور اشتباه وجود داشته است که ساکنان یک شهر می توانند زندگی مدنی و اجتماعی خوبی در شهری زشت ، وحشی و نامهربان داشته باشند . ما باید با شهر به صورت یک ارگانیسم زنده برخورد کنیم . با این دید ، پدیده های شهری همچون زندگی ، بر پایه عملی سنجیده و متعادل بنا شده است . اگر بخواهیم شهری به عنوان یک جامعه ، خوب کار کند ، این تعادل نباید ناپایدار باشد .

 

فرمت : WORD | صفحات:56 

*********************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد