اصول مفاهیم اولیه مکانیک شکست و کاربرد آن در روسازیهای بتنی
اصول مفاهیم اولیه مکانیک شکست و کاربرد آن در روسازیهای بتنی یکی از عمده ترین مسائلی که انسان از زمان ساختن سادهترین ابزارها با آن مواجه بوده است پدیده شکست در اجسام میباشد و درواقع برای استفاده از مواد به صورت ابزارهای گوناگون باید مقاومت آنها را نیز میدانست. بنابراین به جرأت میتوان گفت که علم مقاومت مصالح عمری برابر عمر تاریخ دارد. البته روند شناخت و برآورد مقاومت اجسام از روشهای تجربی و ابتدایی شروع شده و به روشهای کاملاً علمی قرن حاضر رسیده است.
بنابراین در این مطلب از فروشگاه مارکت فایل به ارائه شکست و کاربرد آن در روسازیهای بتنی در قالب 91 صفحه میپردازیم.
فهرست مطالب
مقدمه
تاریخچهای از مکانیک شکست
تحقیقات اولیه در مکانیک شکست
تجربه کشتیهای لیبرتی (Liberty)
علل اساسی شکست
تجربه هواپیماهای کمت
طراحی با روش مکانیک شکست
معیار انرژی
روش ضریب شدت تنش
تلرانس خرابی
مقدمه
شکست در مقیاس اتمی
اثر تمرکز تنش ترک
ترمیم معادله گریفیث
تابع تنش
تابع تنش مختلط
تحلیل مسائل ترک
ترمیم منطقه پلاستیک بروش ایروین
شکل منطقه پلاستیک
ضریب قید پلاستیک
اثر ضخامت
نرخ رهایی انرژی
معیار رشد ترک
تغییر مکان نوک ترک CTOD
انتگرال مداری J
نرخ رهایی انرژی غیرخطی
J بعنوان یک انتگرال مستقل از مسیر
J بعنوان یک ضریب شدت تنش
منطقه کرنش بزرگ
اندازه گیری J با آزمایش
رابطه بین J و CTOD
رشد ترک و ضریب شدت تنش
رشد ترک با دامنه ثابت در یک سازه
رشد ترک در حالت خزش
مکانیک شکست ویسکوالاستیک
ویسکوالاستیسیته خطی
انتگرال ویسکوالاستیک
معادلات مشخصه
اصل وابستگی
انتگرال کلی J
انتقال از رفتار خطی به رفتار غیرخطی
[irp]
درباره
علم مقاومت مصالح دارای شاخههای گوناگونی می باشد که رشد قابل توجهی داشته اند. یکی از شاخه های این علم با کاربرد زیاد و تحلیل علمی نسبتاً مشکل، مکانیک شکست میباشد. به توجه به لزوم بکارگیری مواد جدید و گوناگون در گستره وسیع تکنولوژی معیارهای نوینی در روش های طراحی را الزامی نموده است. در این میان علم مکانیک شکست مورد توجه خاصی قرار گرفته است.