شناسه پست: 9844
بازدید: 459

بررسی سیره اخلاقی امام رضا (ع)

فهرست  مطالب
فصل اول 5
طرح تحقيق 5
مقدمه 6
اهميت و ضرورت تحقيق 7
مروری بر مطالعات انجام شده 8
اهداف تحقيق 9
طرح سؤال و فرضیه 10
روش تحقيق: 11
محدوديت ها: 12
بررسي معاني لغوي واژه ها: 13
فصل دوم 14
يافته هاي تحقيق 14
بخش اول 15
مقدمه 16
1- عبادت 17
2- سخاوت 21
سخاوت معنوي (علمي): 26
3- زهد و پرهيزگاري: 31
4- ادب: 34
بخش دوم 43
اخلاق سياسي 43
مقدمه 44
1- مسئوليت پذيري 45
3- التزام به تعهدات 49
1- رهنمودهاي اخلاقي امام (ع) به مامون: 54
بخش سوم 59
اخلاق خانوادگي 59
مقدمه 60
1- فرازهایی از سخنان امام رضا (ع) – بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس – مشهد- 1387-چاپ اول – تألیف محمد حکیمی – ص 953- تامين مخارج زندگي 63
3- تامين مخارج زندگي 64
بخش چهارم 66
اخلاق مردمي 66
مقدمه 67
1- حسن خلق نسبت به ديگران: 68
الف- شکست مامون در سياست هاي عوام فريبانه: 70
فصل سوم 74
جمع بندي و نتيجه گيري 74
جمع بندي و نتيجه گيري 75
منابع  ومآخذ 77
 فصل اول
 طرح تحقيق
1- مقدمه
2- تعریف موضوع
3- اهمیت و ضرورت تحقیق
4- مروری بر مطالعات انجام شده
5-اهداف تحقیق
6- طرح سؤال و فرضیه
7- روش تحقيق
8- محدوديت هاو پيشنهادات
9- معاني لغوي واژه ها
 مقدمه
يکي از مهمترين مباحثي که امروزه در علوم انساني مطرح مي شود بحث هاي اخلاقي است. در اينکه فلسفه ي اخلاقي چيست و بهترين و موثرترين فلسفه ي اخلاق چه نوعي از آن است کتب بسيار زيادي در اين رابطه تهيه و تدوين شده است و از اصول اساسي آن و راههاي رسيدن به فضايل اخلاقي بحث شده است. بايد توجه داشت که آدم همواره در زندگي اش براي تشخيص درست امور و در نهايت داشتن زندگي سالم و سعادتمند نيازمند راهنما و الگوهاي اخلاقي و تربيتي است و البته با مطالعه در زندگي انسان هاي بزرگي چون پيامبر گرامي اسلام(ص) و ائمه ي معصومين، افراد مي توانند در اين راه قدم برداشته تا به کمال و سعادت حقيقي دست يابند.
 امام رضا (ع) به عنوان يک انسان نمونه و کامل از جمله همان افراد برگزيده اي هستند که مسلمانان و شيعيان با مطالعه و تحقيق در سيره ي اخلاقي ايشان در ابعاد گوناگون زندگي ايشان مي توانند راه سعادت حقيقي را پيدا کرده و به کمال مطلوب نائل آيند. اصولاً از آن جا که ائمه ي اطهار مورد تاييد خداوند متعال بوده و همواره آنها از فيوضات ويژه الهي برخوردار بوده اند رفتار و منش آن بزرگواران مي تواند راهگشاي خوبي جهت سعادت و خوشبختي جوامع انساني تلقي مي شود. از اين رو با توجه به اهميت مباحث اخلاقي و تاثير آنها در زندگي انسان ها، در اين تحقيق سعي شده است که با استمداد از اخلاقيات امام هشتم (ع) الگوي مناسبي جهت افراد طالب کمال ارائه شود. اميد است که مورد رضايت حضرت حق و امام رضا (ع) واقع شود.
 اهميت و ضرورت تحقيق
با توجه به فاصله ي بسيار طولاني که جامعه ي امروزي با عصر رسالت و امامت ائمه اطهار (ع) دارد ضرورت يادآوري و بررسي سيره ي عملي و رفتاري آنها در ادوار مختلف زندگي آن بزرگواران امري اجتناب ناپذير است .بررسي جنبه هاي مختلف زندگي آن پيشوايان معصوم در امور مخلفي چون سياسي، اقتصادي، فرهنگي، اخلاقي و.. امري لازم وحياتي است تا با کمک از سيره ي اخلاقي و اجتماعي آنها بتوان بسياري از مسائل و مشکلات اخلاقي و… را در دنياي امروزي را برطرف ساخت.