شناسه پست: 10269
بازدید: 446

تاریخچه شرکت صنعت رنگ روناک سهند 

فهرست مطالب

مقدمه 4
تاریخچه شرکت صنعت رنگ روناک سهند 4
کاربرد و خواص رنگهای تولیدی این شرکت 5
سازنده انواع رنگها و پوششهای زیر است: 6
رزین ها 7
وظایف و خواص فیزیکی رزین ها 7
انواع رزین ها 8
رزین های قابل تبدیل 9
رزین های غیر قابل تبدیل 10
تاریخچه رزین آلکید 10
رزین های آلکیدی 11
مواد مصرفی در تهیه ی رزین های آلکیدی 12
3-سوربیتول [C6 H8(OH)6] 13
ب) اسید های چند ظرفیتی 13
انیدرید فتالیک (C8H4O3) 14
اصلاح کننده های رزین آلکید 15
رزین های آلکید هواخشک و غیر هواخشک 15
طبقه بندی رزین های آلکید 16
الف) رزین های آلکید کوتاه روغن 16
ب) رزین های آلکید متوسط روغن 18
ج) رزین های آلکید بلند روغن 18
رزین های اپوکسی 19
سخت شدن رزین های اپوکسی 21
رزین های پلی استر غیراشباع 21
رزین های پلی اورتان 22
رزین های آکریلیک 24
رزین های وینیلی 26
رنگدانه ها 28
خصوصیات عمومی رنگدانه 29
قدرت رنگدهندگی (Tinting Strenth) 29
قدرت پوشش 30
قدرت جذب روغن 30
ثبات نور 31
شکل ذرات 31
وزن مخصوص 32
اکستندر کربنات کلسیم یا گل سفید ((caco3 33
اکستندر سولفات باریم- باریت- بلانک فیکس Baso4 34
حلال ها 35
انواع شیمیایی حلالها 39
مواد اضافه شونده دررنگ 41
انواع مواد اضافه شونده 42
مواد افزایش دهنده گرانروی 46
مواد پخش کننده (Dispersing Agents) 46
رنگسازی 47
سختی سنج پاندولی 48
براقیت سنج 48
چسبندگی 49
مقاومت در برابر خراش 49
زمان خشک شدن 50
طرز کار دستگاه گرند گیری 50
فوردکاپ ویسکومتر 52
آزمایش ضربه خوری 53
دستگاه اندازه گیری ضریب انکسار 53
طریقه ی ساخت رنگ و مواد لازم در ساخت رنگ 54
رنگدانه ها  Pigments 55
تفاوت پیگمنت های طبیعی و مصنوعی 56
حلال ها 57
رزین ها 59
مواد کمکی اضافه شونده به رنگ 59
خشک کنها 60
فلزات مصرفی در خشک کنها 63
طریقه ساخت رنگ 69
معایب رنگ و روشهای رفع آن 70
ج) هنگام به کارگیری رنگ 72
د) هنگام تشکیل فیلم 72
پوست پرتقالی شدن (Orange peel) 73
نمونه رنگ ساخته شده به همراه فرمولاسیون: 75
منابع 75

مقدمه
رنگ در دنیای امروز نقش بسیار مهمی را در پرورش ذوق وقرایح بشری و ارضای نیازهای زیبا شناسی وی ایفا می کند. بدین جهت است که احساس رنگ را به تعبیری حس هفتم می گویند.
رنگ با حفظ اهمیت ویژه و بی چون و چرای خود در مبانی زیبایی های هنر قدیم در روزگار ما عامل پرتوانی در آراستن و جلوه گری همه آثار زندگی و زیبا گردانیدن و مطلوب نمودن کالاها و وسایلی است که به دست توانای انسان تولید می گردد. انسان در پهنه تولید، تزئین خانه ها، پوشاک و حتی نوشابه ها، آزین بندی مجالس جشن و سرور، در هنر نقاشی، صنایع کشتیرانی، امور ارتباطات، محصولات مصرفی در صنایع فضایی در همه شئونات زندگی با رنگ سر و کار دارد.
به طور کلی از رنگ علاوه بر ایجاد زیبایی محیط، جهت حفاظت اشیا در مقابل عوامل طبیعی و سببی از قبیل ضربه، خراش، ساییدگی، مواد شیمیایی، حلال ها، آب و هوای جوی و…..استفاده می گردد. به ندرت دیده شده است که سطح یک جسم مورد دید را فقط با رنگ حفاظتی بپوشانند و از رنگ رویه تزئینی استفاده ننمایند.
صنعت رنگسازی قدمت طولانی دارد. اوایل رنگ به طریق ابتدایی از روغنهای گیاهی با استفاده از آسیاب های سنگی و دستی جهت نرم کردن رنگدانه ها تولید می کردند اما امروزه با پیشرفت صنعت تکنولوژی صنعت رنگسازی پیشرفت طولانی نموده به طوری که توانسته در میدان علم و صنعت جایی پر نفوذ برای خود باز نماید و به جرأت می توان گفت که یکی از ارکان مهم هر یک از تولیدات صنایع گوناگونی که به مصارف عمومی و یا خصوصی می رسند، می باشند.
تاریخچه شرکت صنعت رنگ روناک سهند
تولید کننده انواع رنگهای صنعتی و ساختمانی از سال 1368 در راستای کمک به صنایع فلزی و غیر فلزی فعالیت خود را آغاز نموده است.
این شرکت دارای زمینی به مساحت  2500 m2است که دارای  900 m2زیر بنا می باشد و شامل سالن، آزمایشگاه، قسمت اداری و نگهبانی و همین طور خط تولید می باشد.
این شرکت دارای پروانه بهره برداری می باشد و در آن حدود 12 نفر مشغول به کار هستند. آنها بسته بندی را در حلب های  20kو بشکه های  200kانجام می دهند و بر چسب مخصوص شرکت را که قبلا آماده کرده اند را بر روی این حلب ها و بشکه ها نصب می کنند.
کاربرد و خواص رنگهای تولیدی این شرکت
1- اپوکسی زینک فسفات: برای پیشگیری از خوردگی فلزات به کار می رود و چسبندگی مناسبی بر سطوح فلزات دارد و در برابر عوامل شیمیایی و مکانیکی پوشش مناسبی می باشد.
2- کلتار اپوکسی: دارای خواص محافظتی در محیط های مرطوب قلیایی است و در برابر اسیدهای ضعیف مقاوم می باشد. این نوع رنگ روی سطوح آهن و فولاد کاربرد دارد.
3- رنگ پلی یورتان: جهت پوشش سطوح فلزی به خاطر مقاومت مکانیکی و شیمیایی بسیار عالی کاربرد دارد و از جمله کاربرد این رنگ در رنگ آمیزی قطعات خودرو و قطارها می باشد.
4- رنگ کوره ای آکریلیک: از خواص بسیار خوب و مقاومت های رطوبتی و شیمیایی فوق العاده ای بر خوردار بوده با توجه به سختی بالای این نوع رنگ که دارای انعطاف پذیری مناسب و مقاوم در برابر ضربه بسیار عالی می باشد.
5- زینک ریچ اپوکسی: به عنوان آستری ضد زنگ با کیفیت عالی برای جلوگیری از زنگ زدگی فلزات و ایجاد حفاظت کاتدی بر روی سطوح آهن و فولاد در مقابله با رطوبت تهیه می شود.
6- رنگ اپوکسی استر هوا خشک: جهت پیشگیری از خوردگی فلزات به کار می رود و چسبندگی خوبی بر روی فلزات دارد.
7- رنگ کوره ای پلی استر: این نوع رنگ علاوه بر خصوصیات بسیار خوب مکانیکی دارای چسبندگی و مقاومت در برابر ضربه بر روی سطوح غیر آهنی بوده و به عنوان پوشش های حفاظتی جهت سطوح فلزی (آلومینیوم، گالوانیزه و… ) بسیار مناسب می باشد.
8- رنگ نسوز مقاوم در دمای بالا: این نوع رنگ در برابر حرارت تا دمای 6000C  مقاوم می باشد.
9- رنگ های کوره ای: بر پایه آلکید-آمین از خواص بسیار عالی مکانیکی، انعطاف پذیری، مقاومت در مقابل خراش و ضربه و مقاومت های مناسب رطوبتی و شیمیایی برخوردار می باشد.
10- رنگ آلکیدی سریع هواخشک: خواص نسبتا خوب شیمیایی و رطوبتی و از خواص بسیار مهم این رنگ خشک شدن سریع آن است که باعث سهولت جابجایی قطعات رنگ آمیزی شده و در نتیجه باعث افزایش راندمان کاری می شود.
سازنده انواع رنگها و پوششهای زیر است:
کوره ای آلکید ملامین با مشخصات فنی و دمای پخت متفاوت _ آکریلیک ترموست و ترموپلاست _ ترافیک بر پایه رزین آکریلیک و کلروکائوچو _ اپوکسی پلی آمید دو جزئی _ اپوکسی زینک ریچ _ اپوکسی زینک فسفات _ استری اپوکسی پلی آمید _ آستری ضد خوردگی اپوکسی _ اپوکسی استر _ کلتار اپوکسی _ پلی استر _ پلی یورتان هوا خشک صنعتی _ آلکیدی سریع هواخشک _ فوری برپایه رزین نیتروسلولز _ سوله معمولی و زینک کرومات _ نسوز مقاوم تا دمای 6000C_ پرایمرها _ ورنی های ترانسپرنت (روغنی _ هوا خشک _ فوری _ کوره ای و …) _ متالیک _ زینکا _ انواع حلال های صنعتی.
رزین ها
اصولا پوشش به مخلوطی اطلاق می شود که بتواند انتظار ما را در مورد تزیین و حفاظت سطح برآورده کند. عموما پوشش عالی از اختلاط موادی به نام رزین، رنگدانه، حلال و مواد اضافه شونده بدست می آید.  در صنعت رنگسازی اساس کار، پخش کردن در رزین می باشد. ذرات رنگدانه بایستی به طور یکنواخت در محیط پخش شود. در صورتی که ذرات رنگدانه به خوبی در زرین پخش نشود پس از مدتی بسته به میزان پخش شونده در ته ظرف ته نشین می شوند.
هنگام مصرف اگر مصرف کننده نتواند رنگدانه های ته نشین شده را دوباره مخلوط کند، رنگ کیفیت مورد نظر را نخواهد داشت.
پایداری مخلوط به نیروی چسبندگی بین سطح تماس ذرات رنگدانه و رزین بستگی دارد. اگر این نیروها زیاد باشند، ذرات رنگدانه از یکدیگر جدا شده و به طور معلق در محیط باقی می مانند. البته پس از گذشت زمان، ذرات رنگدانه به جهت داشتن وزن مخصوص بالاتر به ته ظرف سقوط کرده و مایع نسبتا شفافی شامل تعداد کمی رنگدانه، رزین، حلال و مواد اضافه شونده در بالای ظرف باقی می مانند. اما اگر نیروی چسبندگی کم باشد ذرات مایع از هم جدا شده، در هم رفته و در ته ظرف یک کیک سخت به وجود می آورند که حتی با به همزدن نیز قابل امتزاج با بقیه اجزای رنگ نیستند.
وظایف و خواص فیزیکی رزین ها
پایه ی اصلی پوشش عالی را رزین تشکیل می دهد و انتخاب نوع پوشش از روی تعیین نوع رزین انجام می پذیرد.
رزین وظایف عمده ای را به عهده دارد. ایجاد فیلم روی سطح مورد نظر از وظایف اصلی رزین است. رزین به وسیله ی این خاصیت قادر است سطح زیرین را از محیط اطراف جدا کند.
ترکیبات با اندازه مولکولی کوچک ممکن است روی سطح به خوبی پهن شوند ولی قادر نیستند که فیلم ایجاد کنند.
تجزیه و تحقیق نشان داده است که ترکیبات با اندازه ی مولکولی بزرگ می توانند روی سطح جامد شده و ایجاد فیلم کنند. معمولا رزین به صورت مایع روی سطح پهن شده و با انجام یک یا چند واکنش پلیمریزاسیون جامد می شود با اینکه رزین مایع، خود ساختمان پلیمری دلرد ولی روی سطح پلیمریزه شده و جرم مولکولی آن بالاتر می رود.
استحکام فیلم پلیمری به تعداد و کیفیت باند های بین مولکولی بستگی مستقیم دارد. گاهی اوقات تشکیل فیلم فقط از طریق تبخیر حلال رزین صورت می گیرد.
از وظایف دیگر رزین چسبندگی به خود و به سطح است. چسبندگی خوب پوشش به سطح می تواند بسیاری از خواص سطح را حفظ کرده و به صورت یک محافظ دائمی کمک کند. اصولا سه نوع باند یا پیوند در چسبندگی دخالت دارند:
باندهای شیمیایی، باندهای قطبی و باندهای مکانیکی.
در بیشتر اوقات حداقل دو نوع هستند که در یک پوشش عمل می کنند و اتصال رنگ به سطح را به عهده می گیرند. بدیهی است که طبیعت انواع باندهای چسبندگی هم به خصوصیات سطح فلز و هم به رنگ بستگی دارد.
انواع رزین ها
رزین ها از نظر منشأ تهیه به دو دسته طبیعی و سنتزی تقسیم می شوند. رزین های طبیعی به تدریج جای خود را به رزین های سنتزی داده اند زیرا رزین های طبیعی هم از نظر همگونی خواص و هم از نظر کمی جوابگوی پیشرفت تکنولوژی رنگ نبودند. گر چه تعداد رزین های آلی مورد مصرف در صنعت رنگسازی بسیار زیاد هستند. ولی با توجه به چگونگی سنتز آنها به دو دسته تقسیم می شوند بعضی از رزینها توسط پلیمریزاسیون افزایشی و بعضی دیگر توسط پلیمریزاسیون تراکمی تهیه می گردند.
یک تقسیم بندی دیگر رزینها را براساس نحوه خشک شدن آنها می باشد. در این تقسیم بندی رزینها به دو دسته قابل تبدیل و غیر قابل تبدیل دسته بندی میشوند.
رزین های قابل تبدیل آنهایی هستند که در حالت نیمه پلیمریزه به کار می روند و بعد از کاربرد برروی سطح پلیمریزاسیون را انجام می دهند و به فیلم جامد تبدیل می گردند. رزین های غیر قابل تبدیل براساس مواد پلیمریزه تشکیل شده اند. این پلیمرها در محیطی حل و یا پخش (دیسپرس) شده اند و بعد از کاربرد حلال تبخیر می شود و فیلم چسبناک باقی مانده و سطح مورد نظررا می پوشاند.
رزین های قابل تبدیل
1- روغن ها وجلاهای روغنی رزین دار
2- رزین های آلکیدی
3- رزین های اپوکسی
4- رزین های پلی استر غیر اشباع
5- رزین های آمینو
6- رزین های پلی آمیدی
7- رزین های فنولی
8- رزین های پلی اورتان
9- رزین های سیلیکونی
رزین های غیر قابل تبدیل
1- رزین های سلولزی
2- رزین های لاستیک کلر دار شده
3- رزین های وینیلی
4- رزین های آکریلیک
به طور کلی گام روزین باعث افزایش چسبندگی، سختی، مقاومت در مقابل محلولهای صابونی و بازی و از طرفی باعث کاهش رنگ نهایی، انعطاف پذیری می شود.
تاریخچه رزین آلکید
واکنش پلیمر شدن تراکمی بین الکل های چند ظرفیتی و اسید های چند ظرفیتی که منجر به تولید محصولی به نام پلی استر می گردد از مدت ها پیش شناخته شده است برزلیوس در 1847 یک پلیمر رزین شکننده تهیه کرد.
اولین محصول پلی استر تراکمی از واکنش اسید تارتریک با گلیسیرین به دست آمد. نخستین بررسی های اصولی محصولات رزین پلی استر در 1856 به وسیله وان بملن انجام شد.
او گلیسیریدهایی از اسید سوکسینیک، اسید سیتریک و مخلوطی از اسید سوکسینیک و بنزوئیک تهیه کرد. در1859 دسیلاز پلی استرهای اتیلن گلیکول را از اسید تارتریک ساخت و در 1894 اورلاندر پلی استر های مالیئات، فیومارات و سوکسینات را از پلی اتیلن تهیه کرد.
در 1901 پلیمری شکننده و درخشان از انیدرید فتالیک و گلیسیرین توسط واتسن اسمیت تهیه شد. مطالعات و تحقیقات اولیه روی رزین آلکید در1912  توسط کالاهان آرسم و داوسن انجام گرفت.
آنها نشان دادند وقتی که یک اسید یک ظرفیتی مانند اسید اولئیک جانشین قسمتی از انیدرید فتالیک می شود محصولات قابلیت انعطاف بیشتری دارند و بیشتر گلیسیریل فتلات ها در حلال حل می شوند.
ارزش فوق العاده رزین های آلکید تا زمان پیدایش گلیسیریل فتالات های حاوی اسید های چرب غیر اشباع شناخته شده بود. کانیل در 1927 موفق به انجام این واکنش شد و از آن زمان تاکنون رزین های آلکید نقش مهمی در صنعت رنگ پیدا کرده اند.
رزین های آلکیدی
اصولا کلمه آلکید مخفف دو کلمه الکل و اسید است و این رزین ها که از مهمترین و پرمصرف ترین رزین های موجود هستند، در واقع پلی استرهای حاصل از یک پلی اسید و یک پلی الکل می باشند که در حضور یک روغن و یا اسید چرب یک ظرفیتی تشکیل شده اند و به همین دلیل به آنها، رزین آلکیدهای اصلاح شده گویند.
قابل ذکر است که رزین آلکید ها در مقایسه با رزین های دیگر از میانگین وزن مولکولی کمتری برخوردار هستند (1000-100000) رزین آلکید در واقع نوعی پلیمر تراکمی است که با خروج آب به عنوان محصول جانبی همراه است و به دو طریق تهیه می شود.
چنانچه برای تهیه ی آن از اسید چرب استفاده شود یک واکنش یک مرحله ای خواهد بود و هر سه ماده ی اولیه آن قدرحرارت داده می شوند تا واکنش استری شدن کامل گردد و رزین حاصله، از رنگ و کیفبت بهتری برخوردار شود ولی عموما در تهیه رزین آلکیدها از روغن ها استفاده می شود و بنابراین واکنش دو مرحله ای خواهد شد زیرا استر حاصل از واکنش الکل پلی هیدروکسی با اسید چند ظرفیتی در داخل روغن که خود یک تری گلیسیرید است محلول نبوده ورسوب خواهد نمود و بدین ترتیب اثرات منفی روی خواص نهایی رزین خواهد داشت.
مواد مصرفی در تهیه ی رزین های آلکیدی
رایج ترین مواد اولیه ی رزین های آلکیدی عبارتند از :
الکل های پلی هیدریک، اسید های چند ظرفیتی، اسید های چرب و روغن ها
الف) الکل های پلی هیدریک (دو یا چند ظرفیتی )
الکل هایی که دارای دو یا چند عامل هیدروکسیل (OH ) هستند پلی ال نام دارند. گروه هیدروکسیل عامل فعال الکل ها می باشد. بنابراین یک مولکول الکل هر چه تعداد هیدروکسیل بیشتری داشته باشد فعالیت و عاملیت آن الکل بیشتر است. متداول ترین الکل های پلی هیدریک مورد استفاده در ساخت رزین آلکید عبارتند از :
1- گلیسرین [C3 H5(OH)3]                                          OH             OH                  OH
CH2             CH                2 CH
گلیسرین مایعی است با گرانروی زیاد، که نوع صنعتی آن گلیسیرول نامیده می شود. این الکل، پلی ال اصلی در ساخت آلکید رزین ها بوده که با وجود سه عامل هیدروکسیل دارای عاملیت کمتر از سه است ( به علت داشتن یکی از عواملOH  – در وسط مولکول ).