شناسه پست: 1725
بازدید: 380

دانلود مقاله سيستم ترمز ضد قفل ABS

فهرست مطالب

مقدمه

تاريخچه سيستم ABS

سيستم ABS چيست

اصول كاركرد سيستم ABS

عملكرد كلي سيستم ABS

اجزاء سيستم ABS

سنسورهاي سرعت چرخش

عملكرد سنسور سرعت چرخش

سنسور شتاب

ساختار سنسور شتاب

عملكرد سنسور شتاب

فعال كننده ABS

دياگرام سيستم ABS

عملكرد فعال كننده ABS

فعال كننده ABS با شير سلونوئيدي دو وضعيته

ECU ABS

كنترل سرعت چرخها

مقدمه

متوقف ساختن خودرو مهم تر از به حركت در آوردن آن است. خودرويي كه روشن نشود ممكن است راننده اش را خشمگين سازد ولي وقتي براه افتاد و در مسير عبورو مرور فرا گرفت، اگر ترمز آن معيوب بوده و يا راننده نتواند بدرستي از ترمز آن استفاده نمايد، چه بسا ممكن است بصورت دام مرگ در آيد.

ترمز ناگهاني و قفل شدن چرخها مهمترين خطريست كه خودرو را تهديد مي‌نمايد. قفل شدن چرخها از دو جهت براي خودرو خطرناك است، اين وضعيت در بسياري از مواقع فاصله ترمزگيري را افزايش داده و مهمتر از آن كنترل فرمان چرخها نيز از اختيار خارج مي شود، خصوصاً در جاده هاي خيس و برفي يا يخزده كه خطر قفل شدن چرخها بيشتر وجود دارد، نياز به سيستمي كه بتواند ترمز چرخها را كنترل كرده و از ليز خوردن چرخها جلوگيري نمايد، بيش از پيش احساس مي شود.

تاريخچه سيستم ABS

در ابتداي دهه 1970 كمپاني دايملر بنز، گروهي از مهندسين و كارشناسان فني خود را مامور بررسي و آزمايش سيستمي نمود كه از سال 1959 پيشنهاد گرديده و بطور مقطعي بر روي آن كار شده بود.

گروه مهندسي دايملر بنز براي پيشبرد كار خود با كمپاني تلديكس وارد عمل شد و مدتها بر روي آن كار شد اما نتيجه مطلوبي نداد و گروه مهندسي مجبور گشتند قرارداد خود را با كمپاني فوق لغو كرده و يك قرارداد جديد با كمپاني بوش ببندند. اين گروه پس از ماهها فعاليت موفق گرديدند سيستم ضد بلو كه ترمز (ABS) را در اواسط دهه هفتاد عرضه كنند. بدين ترتيب كمپاني دايملر بنز اولين كمپاني بود كه توانست اين سيستم را به صورت گسترده در خودروهاي خود بكار گيرد.

كمپانيهاي بي ام و تويوتا در ادامه، فعاليت خود را در اين زمينه آغاز كردند. از اواسط دهه هشتاد تعداد بيشتري از كمپانيهاي سازنده شروع به نصب سيستم ضد بلو كه ترمز نمودند، مثل كمپانيهاي پژو، رنو، سيتروئن، لانچيا و خصوصاً هندا كه موفق گرديد سيستو ضد بلو كه پيشرفته تري نسبت به ساير كمپانيها به روي خودروهايش نصب نمايد.

سيستمهاي اوليه ABS فقط چرخهاي عقب را كنترل مي كردند، با اين هدف كه پايداري خودرو در هنگام عمل ترمزگيري بر روي سطوح لغزنده حفظ شده و خودرو ثبات بيشتري داشته باشد. به تدريج اين سيستم پيشرفته تر شد به شكلي كه در دهه هشتاد سيستمهاي ABS كه ترمز چهار چرخ را كنترل مي كردند بر روي خودروها نصب گرديد.

سيستم ABS امروزه در اكثر توليدات كمپانيهاي بزرگ خودروساز بصورت استاندارد بر روي خودروهاي شخصي و كاميونهاي سبك نصب مي شود و يا در برخي از خودروها بصورت انتخاب براي مشتري قرار داده مي شود.

فرمت : ورد | صفحات:35

************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد