شناسه پست: 10273
بازدید: 444

معرفی کارخانجات ریسندگی و بافندگی مشکین دشت

فهرست مطالب

مقدمه : 5
معرفي کلي کارخانجات ريسندگي و بافندگي مشکين دشت 6
مشخصات  مواد اوليه مصرفي : 8
حلاجي : 11
دستگاه عدل خشک کن : 15
دستگاههاي کلاف پيچ : 16
دستگاه باز کننده ضايعات: 16
تهويه : 16
مواد آنتي استايتک : 17
سيستم جديد کنترل يکنواختي بالش : 18
دستگاه تنظيم فشار متکاپيچي: 19
دستگاه قطع کن : 20
سالن II 21
کاردينگ : 27
نحوه نوارپيچي غلتکهاي کارد: 29
نحوه نوارپيچي تيکرين : 31
شوت زني : 33
تميز کردن کلاهک : 33
سمباده زني : 34
سالن II: 37
گيج گذاري ماشين کاردينگ : 41
ماشين چند لاکني: 45
3- موتور اصلي 45
ماشين چند لاکني : 46
3- موتور اصلي 47
سالن II : 49
سالن II : 54
مراحل داف  کردن  در فلاير : 55
ماشين رينگ : 56
روشهاي کم کردن هزينه هاي رينگ : 57
سالن II: 58
وظایف نظافتچی رینگ: 59
سیستم تهویه: 62
روش سیر کولو (خشک ): 63
روش سیر کولر مرطوب: 63
روش هواسازی با بخار 64
سیستم تهویه کارخانجات ریسندگی و بافندگی مشکین دشت 64
آزمايشگاه کنترل کيفيت ريسندگي : 65
الف : آزمايش روي مواد اوليه : 65
ب : آزمايش روي محصولات واسطه ( فتيله ، نيمچه نخ) : 65
ج : آزمايش روي محصول نهايي ( نخ ) : 66
دستگاه تاپ سنج : 66
2- شيفت بعداظهر 67
سختی دائم: 70
طرز تشخیص آب سخت: 71
نظرات و پیشنهادات برای بهبود کیفی و کمی محصولات: 74
حلاجی: 76
کاردینگ: 76
چند لائی 1: 77
چند لایی 2: 77
فلایر: 77
رینگ: 77
بودن پیچی (فاخ ماشین): 78

پوشش  انسان براي محافظت خويش از سرما و گرما، جانوران و حوادث طبيعي همواره يکي از احتياجات اوليه و ضروري بوده است. به همين دليل از ديرباز صنعت نساجي بعنوان يکي از اساسي ترين صنايع در ميان جوامع بشري رايج بوده است.
هم اکنون مردم جهان سالانه مقدار زيادي از درآمد خود را صرف تهيه البسه
مي نمايد و امروزه از فنون پيشرفته اي و همچنين براي تغيير و تنوع در فرمهاي گوناگون  آن استفاده مي شود. براي طراحي پارچه که در آن بهره گيري از کامپيوتر از امور رايج مي باشد.
نساجي از قديمي ترين صنايع کشورهاي مشرق زمين بشمار مي رفته است و از جمله در کشور ما در زمانهاي پيشين رونقي بسزا داشته و پارچه هاي بافته شده در شهرهاي مختلف ايران به سراسر جهان صادر شده است و تا پيش از انقلاب صنعتي نساجي نيز تحت تاثير ماشين قرار گرفت و متاسفانه نساجي ايران توان رقابت خود را با صنايع نساجي کشورهاي صنعتي از دست داد. پيشرفت تکنولوژي نساجي در چند سال گذشته به اندازه اي چشمگير و تغييرات تکنيکي آن به قدري متنوع بوده است که مي توان به جرات آنرا به عنوان دومين تحول بزرگ صنعتي در زمينه تکنولوژي و ماشين سازي بحساب آورد.
اگر اولين تحول بزرگ صنعت نساجي را در قرن نوزدهم با بکار افتادن چرخهاي اين صنعت توسط نيروي مکانيکي بدانيم بطور قطع اولين تحول بزرگ صنعت نساجي در اواسط قرن بيستم با ارائه روشهاي  جديد ريسندگي مانند توليد الياف فيلامنت، ريسندگي اپن اند و در بافندگي ماشينهاي بدون ماکو و چند فازي انجام گرفته است. دلائل تحول صنعت نساجي به  غير از مسائل اقتصادي و تکنيکي توليد به عوامل زير بستگي داشته است:
ازدياد سريع جمعيت قرن نوزده و بيست مي باشد تا نياز به افزايش توليد کارخانجات نساجي و در نتيجه افزايش توليد ماشين آلات نساجي بيشتر شود.
پيشرفت سريع ساير صنايع و در  نتيجه کمبود کارگر و بالا رفتن دستمزد در اين صنايع باعث شد کارگران صنعت نساجي به صنايع ديگر روي آورنده در اين مورد تنها راه حل علمي اتوماتيک کردن ماشينها براي کم کردن نياز به کارگر و به موازات آن افزايش توليد ماشين آلات به منظور قادر ساختن کارخانجات به پرداخت دستمزد بيشتر بود. بالا رفتن تمدن ماشين ملتها و تحول روز افزون مد در زندگي عامه مردم سبب شد تا ميزان مصرف منسوجات سرانه افزايش يابد.

معرفي کلي کارخانجات ريسندگي و بافندگي مشکين دشت
کارخانجات ريسندگي و بافندگي مشکين دشت داراي وسعت 400 هکتار در سا ل
376 1تأسيس يافت و. موضوع فعاليت  اين کارخانه ريسندگي و بافندگي بوده که با سرمايه حدوداً 000/000/230 تومان به مرحله بهره برداري رسيده و بصورت سهامي خاص  اداره مي گردد. دفتر مرکزي و دفتر بازرگاني و بازاريابي کارخانه مشکين دشت در شهر کرج واقع شده است که به عمليات توليدي و اجرايي و حسابداري کارخانه ريسندگي و بافندگي نظارت و سرپرستي و کنترل دارد.
کارخانه مشکين دشت از نظر آ‌ب و هوايي در منطقه نيمه بياباني و معتدل قرار دارد و اين شرکت  داراي بيمه تأمين اجتماعي مي باشد.
مساحت کارخانه ريسندگي و بافندگي مشکين دشت 400 متر مربع مي باشد.
از نظر نيروي انساني مورد نياز کارخانه بيشتر از افراد و کارکنان آن از روستاها و شهرکهاي اطراف و همجوار مي باشند. کارخانه داراي يک واحد موتوري  بوده  که داراي 10 تا 15 دستگاه ميني بوس مي باشد که براي سرويس دهي به کارگران مورد استفاده قرار مي گيرند لازم به ذکر است که اين واحد از سال 79 به پيمانکار واگذار  گرديد.
آب مصرفي کارخانه از چاه تامين مي گردد و تعداد کل افراد مشغول به کار در کارخانه به دليل خرابي اوضاع صنعت نساجي کاهش يافته است و حدوداً 120 نفر مي باشند.
اين .کارخانه داراي 2 سالن ريسندگي مجزا مي باشد که به عنوان سالنهاي ريسندگي جديد و قديم شناخته مي شوند.
ماشينهاي موجود در سالن ريسندگي قديم، قديمي بوده و عمدتاً براي سال 1960
مي باشند و ماشينهاي موجود در سالن ريسندگي جديد از سال 1374 به بعد
مي باشند.
لازم به ذکر است که در سالن ريسندگي جديد توليد برابر سه تن نخ 1/30 «سي يک لا» در روز است که بر مبناي نخ 1/20 حدود 5  تن مي شود.
بطور ميانگين  کل ايام  کار کرد در  سال 247 روز مي باشد  و تقويم کاري کارخانه در اسفند ماه هر سال با همکاري مديريت و نمايندگي کارگري « شوراي کارگري» تهيه و تنظيم مي گردد و به اطلاع کارکنان مي رسد.

مشخصات  مواد اوليه مصرفي :
مواد اوليه مورد مصرف اين کارخانه، پلي استر، ويسکوز و پنبه مي باشد که بسته به نياز پروسه توليد الياف با درصدهاي مختلف با هم مخلوط مي شوند.
الياف پلي استر از شرکت پلي اکريل ايران، عربستان و کره جنوبي تهيه مي شود و ويسکوز از تا يلند، اندونزي و الياف پنبه از داخل کشور تهيه مي شود.
لازم به ذکر است که براي توليد نخهايي با غرامت 1/20 و 1/30 و 1/40 در اين کارخانه از مخلوط پلي استر و ويسکوز و پلي استر – پنبه ( سفيد ) استفاده مي شود و از پنبه نوع پست هم کلاف تهيه مي کنند که براي نخ فاب فرش استفاده مي شود.
همچنين بايد گفت که الياف مختلف مصنوعي نيز درجات مختلفي دارند که درمخلوط کردن يک نوع ليف مثلاً پلي استر بايد از يک درجه مخلوط شوند. اين درجات براي الياف مختلف مصنوعي عبارتند از:
نيمه مات  (SD)Semi DVLL
درخشان  (B) Bright
درخشان سفيد (BB)Bright Bleach
ممکن است روي بعضي از عدلها بجاي اين اصطلاحات ذکر شده از GRADE استفاده شود. که باز هم با يستي از اعداد GRADE (درجه) يکسان با هم مخلوط شدند. در عدلهاي شرکت پلي اکريل اصفهان از عددي بنام «همبافت» استفاده مي شود که باز هم مثل حالات ذکر شده عمل مي شود اگر الياف با درجات يکسان با هم مخطوط  نشوند در ريسندگي و بافندگي مشکلي پيش نمي آيد ولي در رنگرزي و تکميل دورنگي با شيوه هاي مختلف را در پارچه خواهيم داشت. اين درجات با اضافه کردن موادي به راکتورها در کارخانجات توليد الياف مصنوعي تعيين مي گردد.

از آنجايي که کارخانه داراي دو سالن ريسندگي و بافندگي مي باشد در توضيح هر مرحله از ريسندگي ابتدا دستگاهها و روش توليد سالن I و سپس سالن II را شرح مي دهيم .

حلاجي:
I ) سالن I) در اين قيمت داراي دستگاههاي عدل خشک کن ، عدل شکن، بازکننده و ماشين بالش مي باشد که lay-ovt دستگاه ها به قرار زير است:

حلاجي :
سيستم حلاجي در سالن قديم به صورت  توليد بالش و در سالن جديد به صورت شوت قيد مي باشد. در سالن قديم قسمت  حلاچي شش دستگاه توليد بالش وجود دارد که دو دستگاه آن ساخت شرکت hergeth آلمان مي باشد و سال ساخت آن 1974 مي باشد و مکانيزم آن در تنظيم فشار روي دو سر ميله بالش از نوع پينوماتيک يا فشار هوا مي باشد. ماشينهاي سالن به جز نيم ساعت آخر هر شيفت در حال کار مي باشند . الياف مصنوعي در اين دو ماشين بالش مخصوص پلي استر – ويسکوز مي باشد که به  نسبت 1 : 2 ( 33 درصد ويسکوز و 67 درصد پلي استر) مخلوط مي شوند و زن يک بالش پلي استر ويکسوز محصول اين ماشين حدود 25 کيلو مي باشد. طول هر بالش 58 يارد ونمره آن g/m 450 ( کيلوتکسن ) و سرعت غلتک تولدي بالش m/min 8.2 مي باشد . ( ور زننده کرشنر در اين ماشينها در اولي 32/5  g و در دومي g36 اندازه گيري شد توسط دورسنج ديجيتالي ) .
عمل تغذيه الياف به اين دو ماشين توسط  چهار واحد عدل شکن که کنار هم قرار گرفته اند انجام  مي شود.
تغذيه به عدل شکن ها دستي است نکته اي که لازم است گفته  شود اين است که اگر فرضاً از يک ليف با دو نمره مختلف تغذيه به ماشين انجام گيرد، در عدل شکن ها بطور ا توماتيک رنگ به يکي از نمرات اضافه مي شود تا در مراحل بعدي ريسندگي تشخيص الياف يکسان با نمرات مختلف از يکديگر آسان شود که در بخش تکميل اين رنگ برطرف خواهد شد البته اضافه کردن اين رنگ در بخش حلاجي سا لن جديد به طورا  توماتيک انجام نمي گيرد.
بعد از تغذيه عدلها ماشينهاي عدل شکن، الياف در باسکولهاي هر ماشين عدل شکن ريخته شد. و با توجه به نسبتهاي  تعيين شده مخلوط روي ريلي در جلوي  عدل شکن ها ريخته مي شود. سپس از مسير تک غلتک شياردار آهن ربايي عبور کرده تا ضايعات فلزي احتمالي گرفته شود. سپس از دوزننده کرشنو عبور کرده و توسط مکش هوا توسط لوله هاي انتقال به دوماشين بالش تغذيه مي شود.
الياف به يک آبکش در بالاي ماشين بالش برخورد مي کنند که ضايعات آن گرفته شده و به انبار ضابعات مي روند والياف جمع شده و  وارد بخش باز کننده و مخلوط کننده ماشين بالش مي شوند. سپس از  غلتک عبور کرده و به زننده کرشنر سه
تغذيه اي مي رسند . که بعد از آن و برخورد با آبکش  به ورت لايه اي از الياف از غلتکهاي کالندي گذشته و روي غلتکهاي بالش بر روي ميله با لش پيچيده مي شوند.
از چهار ماشين پنبه موجود در سالن  حلاجي دو تاي آنها دا ئما خوابيده است و دوتاي ديگر معمولا به صورت يک درميان اگر نياز به بالش پنبه خالص بود کار
مي کنند.
ماشينهاي حلاجي پنبه در سال 1960 و ساخت شرکت OKK ژاپن مي باشند به علت اينکه اين  ماشينها خيلي قديمي بوده و استهلاک آنها بالا مي باشد زماني که يکي از حال کار است ديگر خاموش و آماده به کار است تا با خاموش کردن ماشين بالش اول توليد را ادامه دهد.
وزن هر بالش پنبه حدود 19 کيلوگرم است.