شناسه پست: 10472
بازدید: 378

مقایسه ویژگی های شخصیتی دانش آموزان علاقه مند به ورزش و دانش آموزان بی علاقه به ورزش
فهرست مطالب
فصل اول
مقدمه
اهداف تحقیق
متغیرهای تحقیق
تعاریف واژه ها و اصطلاحات
فصل دوم
ورزش و تفریح
اثرات فیزیولوژیکی ورزش
اثر روی سیستم عصبی
ورزش های مناسب برای دوران مختلف زندگی
تفریح
ویژگی ورزشکار مسلمان
تربیت بدنی
ارزشیابی
فواید ورزش شطرنج
فصل سوم
روش تحقیق
حجم نمونه
روش نمونه گیری
جامعه نمونه
روش آماری
روش جمع آوری اطلاعات
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
علاقمند به ورزش
بی علاقه به ورزش
جدول ضریب همبستگی
عملیات آماری
فصل پنجم
نتیجه گیری
محدودیت ها و مشکلات تحقیق
پیشنهادات
منابع و ماخذ
فهرست ضمائم

مقدّمه :
دانش آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی (پیش دبستانی، دبستانی، راهنمایی، متوسطه، پیش دانشگاهی) اعم از پسران و دختران علاقه وافری به زنگ های ورزش و تربیت بدنی دارند. این موضوع آن چنان روشن و بدیهی است که هر خانواده ای در منزل از اینکه فرزندشان امروز درس ورزش دارد، خوشحالی او را در چهره و حرکات می بیند و ساکنان و اهالی نزدیک مدرسه معمولاً در زنگهای ورزش بچه ها هیاهو و سروصدای بیش از حد دانش آموزان را در هر شهر و دیار و در هر مقطع می شنوند.
گویی حرکات ورزش، بازی با توپ، طناب کشی، تقسیم بچه ها به گروه های رقیب در بازی، وسط بازی در دبستان ها بخصوص به همراه معلمان و دبیران ورزش از حلاوت و شیرینی بالایی برخوردار است.
شکل ورزش در دوره های مختلف متفاوت می شود، اگر در دورۀ پیش دبستانی با بازیهای سبک زنجیره بافتی رنگ می گیرد، در دورۀ ابتدایی با گُرگَم به هوا، دنبال بازی، فوتبال گل کوچک، در دورۀ راهنمایی با فوتبال و شنا و والیبال و ژیمناستیک و حتی کشتی ادامه و در دورۀ متوسطه با بازیها و ورزش های قدرتی مثل پرورش اندام و وزنه برداری، دو میدانی و فوتبال و والیبال و شنا و کوهنوردی و … تکمیل می گردد.
متأسفانه در همۀ مدارس همه امکانات ذکر شده وجود ندارد و اغلب این ورزشها در خارج از مدرسه و در باشگاه ها و مراکز تربیت بدنی تکمیل و ادامه می یابد.
فرهنگ شهرنشینی و آپارتمانهای نشینی باشد و دلیل دیگر ارزش ها و جایگاهی که ورزش حرفه ای در سطح جهانی به عنوان یک صنعت و سازمان اثرگذار در مسائل عمومی و سیاسی و فردی و اقتصادی است.
چنانچه در قرن شانزدهم میلادی طبقه ای به نام شجاعان وجود داشته است. اما آیا می توان با اطمینان گفت که همه دانش آموزان علاقه شدیدی به ورزش و تربیت بدنی دارند؟ (حجتّی، ۱۳۷۰)
بدیهی است که علیرغم علاقه و اهمیت ذکر شده دانش آموزان هم هستند که علاقه چندان به ورزش و تربیت بدنی ندارند و ترجیح می دهند که به جای ورزش در کتابخانه مطالعه کنند یا در کلاس با یک یا دو نفر از بچه های هم فکر مسئله حل کنند. و یا به همراه مربی پرورشی فعالیتهای فرهنگی را ادامه دهند.
بر این اساس و به جهت علاقه شدید دانش آموزان به ورزش های مختلف و نیز بی علاقگی برخی از آنها به ورزش باید گفت که این میل و علاقه و عدم رغبت و گریز از ورزش در میان دانش آموزان خاستگاه شخصیتی و درونی دارد.
یعنی عده ای دارای صفات و ویژگی هایی هستند که به ورزش شدیداً علاقه دارند. و عده ای هم که علاقه چندانی به ورزش ندارند، ویژگی های خاصی شخصیتی و جسمانی را دارند که در این تحقیق قصد بررسی این ویژگی ها در دو گروه از دانش آموزان متوسطه را داریم و امیدواریم نتایج و یافته های تحقیق قابل استفاده مربیان و مدیران و خانواده ها و حتی دانش آموزان قرار گیرد.