شناسه پست: 1465
بازدید: 394

پاورپوینت روشهای مقابله با زلزله در ساختمان ها

توضیحات
ساختمان مسکونی از نظر اسکلت باید نه تنها مقاوم در برابر نیروهای زلزلهساخته شود، بلکه باید دارای دوام لازم در مدت زمان پیش‌بینی شده برای بهره‌برداریاز آن نیز باشد. اگرچه از نظر کارکرد اقتصادی می‌توان بخش‌هایی از ساختمان را ازمصالح سبک بنا نمود، اما اسکلتی که بتواند کارکرد درست داشته باشد معمولاً وزنقابل ملاحظه‌ای از ساختمان را به خود اختصاص می‌دهد. با افزایش ارتفاع و به تبع آننیروهای حاصل از زلزله مقاطع باربر ساختمان بسیار بزرگ شده و تکان‌های ناشی ازنیروی زلزله، در طبقات فوقانی شدید می‌شود (شتاب و تغییر مکان‌های بیشتر از حدمجاز).
برای اجتناب از این مسائل، روشی تحت عنوان سوپرفریم R.C برای اسکلت ساختمان، در کشور ژاپن، ابداع شده و به‌ عنوان جدیدترین فناوری به ‌مورد اجرا گذاشته شده است. با توجه به امکان انطباق و اجرای این روش با پتانسیل‌های موجود در داخل کشور، روش سوپرفریم به ‌عنوان یک روش اقتصادی و فنی جهت اجرای ساختمان برج مسکونی پردیسان تبریز انتخاب شده است.
با توجه به قرار گرفتن کشور ما بر روی کمربند زلزلة آلپ – هیمالیا، سالانه تعداد قابل ملاحظه‌ای زلزله در آن رخ می‌دهد. براساس آمار موجود، تقریباً همه ساله، یک زلزله با بزرگی بیش از ۶ ریشتر و، در هر چند سال، یک زلزله مخرب بزرگتر از ۷ ریشتر، در کشور، رخ می‌دهد. این مسأله نشان می‌دهد که توجه کردن به پایداری ساختمان، در برابر زلزله، یک ضرورت اصلی است.