شناسه پست: 2764
بازدید: 424

دانلود پاورپوینت پروژه معماری اسلامی (قلعه والی ایلام)

قلعه والی یکی از بناهای فرهنگی-تاریخی عظیمی است که در ضلع شمالی خیابان پاسداران ایلام قرار دارد. این بنای تاریخی که یادگاری از ادوله و زمان‌های پیشین و در نوع خود بی نظیر است. در سال ۱۳۲۶ قمری به دستور غلامرضا خان فیلی در محله‌ای بنام حسین آباد فیلی که به ده بالا مشهور بوده، احداث گردید. غلامرضاخان والی فیلی این محل و بنا را برای اسکان خود در فصل تابستان انتخاب کرده و آن را بر روی تپه‌ای نه چندان بلند احداث کرد و با توجه به آن، ارتفاع فعلی کف حیاط از اطراف آن محدوده ۵/۳ تا ۴ متر است.

فهرست مطالب
تمامی  مطالب و تصاویر بصورت عکس و غیر قابل تغییر می باشد
معماری و نحوه شکل گیری بنا
نوع مصالح مصرفی  در قلعه والی ایلام
آجر
گچ
کاشی
چوب و سایر مصالح
تزئینات
آسیب شناسی
الف: جنگ تحمیلی
ب : آسیب های وارد بر بنا ناشی از گذشت زمان و تأثیر عوامل جوی و محیطی
ج: عوامل مخرب انسانی
مرمت بنا
کاربری بنا

پروژه معماری اسلامی (قلعه والی ایلام)

در مورد تاریخچه قلعه والی چنانچه از سنگ نوشته‌ای که در تخت خان (محله‌ای در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی صالح آباد-ایلام) پیداست چنین آمده که غلام رضاخان بعد از ذکر چندین سطر از کارهای انجام شده خود می‌نویسد: امر به ساختن قلعه حسین آباد فیلی که مشهور به ده بالا است نمودم. قلعه حمام و باغ به معماریت حاج درویش علی کرمانشاهی و حجاری رضاقلی بود مورد توجه غلام رضا خان قرار گرفته و خان ایلام مسئولیت حفاظت از زنانش را در تمامی جنگ هایی که غلامرضا ابوقداره انجام می داد به رضا قلی سپرد ، از این پس رضا قلی در طول جنگ‌های غلامرضاخان زنانش را با لباس مبدل به ایلات و عشایر ایلام می‌برد.

در آن زمان رضا قلی با دختر باقر یکی از بزرگان خاندان غیاثی ازدواج نمود و در ایلام ماندگار شد پس از فرار غلامرضا خان از ایلام و اقامت در بغداد در سال ۱۳۰۶ شمسی ،مرحوم رضا قلی چند وقتی را در یکی از شهرهای مرزی عراق به سر برده و پس از اعلام امان نامه حکومت وقت ،به ایلام برگشته و اواخر عمر خود را در شهر ایلام سپری نمود. رضا قلی فرزند حیدر کرمانشاهی است. . فرزندان بجا مانده از رضا قلی دو دختر به نامهای فردوس و ربابه محجوبی که در ایلام سکونت دارند.

رضا قلی در سن ۸۰ سالگی در سال ۱۳۳۰ شمسی در اثر بیماری درگذشت و پیکرش در شهر کرمانشاه بخاک سپرده شد.

 

فرمت : پاورپوینت | صفحات:۳۲

********************************************

نکته : فایل فوق بصورت عکس و غیر قابل ویرایش می باشد