شناسه پست: 4069
بازدید: 448

مقدمه:

شالوده ثروت هر سازمانی ، کارکنان آن می باشد که مجموعه ای از دانش ، مهارت و انگیزه های متفاوت را شکل داده اند و موثرترین راه بدست آوردن مزیت رقابتی در شرایط فعلی هستند . طبیعی است که اتخاذ تدابیری موثر در جذب و نگه داری ، بهسازی و کاربرد مطلوب منابع انسانی ، انسان های توانا با شخصیت و خلق و خوی متناسب با فرهنگ و ما موریت سازمان به وجود می آورد که به جای نیاز به کارگیری ابزار کنترل و نظارت مستمر ، خود آن ها از وجدان و فرهنگ کاری عمیقی برخوردار هستند .

در حقیقت ، حیات و پویایی سازمان در گرو رشد و تعالی نیروی انسانی و رشد این نیرو منوط به شناخت و درک صحیح وی از محیط به عنوان یک کل و دریافت جایگاهش در این کل خواهد بود . در این میان نیروی انسانی جوان به عنوان پر انرژی ترین و مستعد ترین نیروی کار نقش و جایگاه حساس را داراست . شناخت این نیروی ارزشمند نسبت به سازمان ، قوانین حاکم و امکانات موجود در آن علاوه بر تسهیل در انجام امور و افزایش بهره وری در سازمان ، زمینه ساز پویایی او خواهد بود .

تاریخچه تاسیس:

گروه بهمن در سال 1331 تحت عنوان ((شرکت سهامی ایران خلیج کو))با سرمایه اولیه 600 هزار ریال به منظور انجام عملیات حمل و نقل از جمله حمل و نقل دریایی و حق العمل کاری نمایندگی های تجاری تاسیس و شروع به کار نمود .

این شرکت از سال 1338 با اخذ مجوز ساخت از سوی وزارت صنایع و معادن اقدام به مونتاژ وانت سه چرخ مزدا با ظرفیت 200کیلوگرم نمود و سپس در سال 1350 با افزایش سرمایه ، ُموضوع فعالیت خود را به ساخت و مونتاژ انواع وانت های مزدا تبدیل کرد و وانت مزدا  با      cc 1000 با ظرفیت 500 کیلوگرم را به مرحله تولید رسانید . ُدر این سال نام شرکت به کارخانجات اتومبیل سازی مزدا تغییر یافت . بعد از آن در سال 1363 وانت مزدا 1600 cc نیز به انواع تولیدات شرکت اضافه و نام شرکت به ایران وانت تبدیل گردید . در سال های  66-65 ، شرکت به مونتاژ وانت مزدا  cc 1800 پرداخت و از اواخر سال 1372 در پی واگذاری سهام به بخش خصوصی ، دگرگونی قابل ملاحظه ای در روند فعالیت شرکت به وجود آمد  ، به طوری که موضوع فعالیت شرکت به تولید و بهره برداری ، طراحی و ساخت خودروی وانت دو کابین cc  2000 و آمبولانس cc 1600 تغییر داده شد .

در تاریخ 28/4/1378  و بر اساس  مصوبه مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام و با تغییر اساسنامه ، نقطه عطف حیات شرکت در زمینه های مختلف از جمله تولید انواع سواری مزدا   323F ، 323GLX ، 323FL ، تولید خودرونده اتوماتیک ، تولید انواع شاسی و شاسی قابل حرکت ، تولید قطعات ریخته گری ، تولید انواع موتور سیکلت و انواع دوچرخه در دستور کار قرار گرفت .

اهداف و راهبردهای کلان گروه بهمن :

1- ایجاد ارزش افزوده اقتصادی

 1-1- افزایش مستمر بهره وری سرمایه های موجود

 2-1- توسعه فضا های جدید فعالیت

 3-1- دگرگونی مستمر فعالیت های اقتصادی گروه

 4-1- شکار فرصت ها

 5-1- توسعه تفکر مدیریت بر سرمایه

2- ایجاد یک قدرت اقتصادی

1-2- پیش تازی در فعالیت ها

  2-2- ارتباط قوی با مر اکز اقتصادی ایران و جهان

 3-2- ارتباط مستحکم با طرف های تجاری

 4-2- ایجاد ارتباط با بازارهای جدید

 5-2- ارتباط مستمر با اتحادیه های صنفی

 3- کادر سازی

1-3-  نهادینه سازی ارزش ها و کرامات انسانی

2-3-  تربیت مدیران شایسته

3-3- توسعه فعالیت های گروهی

4-3- توسعه شایسته سالاری

 4- رشد شاخص کلان جامعه ایران

1-4- فعالیت مثبت اقتصادی

2-4- تلاش برای اصلاح مقررات اقتصادی شرکت

 5- مدیریت ریسک دارائیها

1-5- تنوع دارائیها با توجه به اصل مزیت یا بلدیت

2-5- انجام سرمایه گذاری های مالی

گروه بهمن بطور کلی در سه سطح به شرح زيرTop chart طراحی گریده است:

  سطح اول :

 راس کاربردی (راس هرم) می باشد که مدیران عالی و ارشد گروه شامل هئیت مدیره و مدیران عامل در این سطح قرار می گیرند .

 سطح دوم :

ستادهای تخصصی و عمومی ، شامل مدیران میانی گروه با عنوان های معاونت و مدیریت مستقل ، قسمت های مختلف ستاد گروه را تشکیل می دهند و عبارتند از : معاونت اقتصادی و برنامه ریزی ، معاونت اداری و منابع انسانی ، معاونت مالی و معاونت طرح و توسعه و مدیریت مستقل امور حقوقی و مدیریت مستقل حسابرسی داخلی و مدیریت مستقل فناوری اطلاعات

 سطح سوم :

 شامل مرکز بهمن واحدهای کسب و کار استراتژیک در فضاهای مختلف فعالیت گروه ((SBU

استاندارد و همچنین شرکت های تابع و وابسته