شناسه پست: 3617
بازدید: 412

فهرست مطالب

مقدمه 4
شرح گزارش 5
تعريف حسابداري 6
حسابداری در ایران 7
حسابداري شركت طاها 8
انواع بدهي ها: 10
ترازنامه: 11
تجزيه و تحليل و ثبت رويدادهاي مالي 12
مانده گيري حساب ها: 14
سند حسابداري: 15
دفاتر حسابداري: 15
موسسه آموزش زبان دانا 18
دفتر كل 19
دفتر معين: 21
موسسه آموزش زبان دانا  سند حسابداري 21
تراز نامه: 24
درآمد و هزينه:  درآمد: 25
هزينه: 26
مؤسسه / شركت طاها 28
مؤسسه / شركت طاها 29
تراز آزمايشي 30
ترازنامه 33
دفتر كل 37
دفتر كل 38
دفتر كل 39
دفتر كل 41
دفتر كل 43
دفتر روزنامه 47
سند حسابداري 53
سند حسابداري 58
سند حسابداري 62
سند حسابداري 65
سند حسابداري 66
سند حسابداري 81
سند حسابداري 87
سند حسابداري 124
سند حسابداري 133

مقدمه
پروژه حسابداري حاضر حاصل تحقيق و پژوهش در شركت طاهاكه نمايندگي ماتريكس مي باشد واقع در 30 متري سينما سعدي شيراز مي باشد . ضمينه فعاليت اين شركت برنامه نويسي و توليد نرم افزارهاي حسابداري و سخت افزاركامپيوتري مي باشد كه بصورت مستمر و توليد زياد و پخش در بازار فعاليت دارد . اين شركت داراي 3 بخش مي باشد .
1 – بخش مديريت : در اين بخش مدير عامل شركت مي باشد كه با نظارت بر كارهاي شركت امورات اين شركت را اداره مي كند .
2 – بخش كارگاه : در اين بخش CD هاي خام توسط يك اپراتور درون دستگاه دبليو كيتور قرار گرفته و پس از رايت توسط يكي از كارگران با دستگاه مخصوص ليبل گذاري و بسته بندي مي شود . 3 – بخش نرم افزار : در اين بخش دو نفر برنامه نويس به ساخت نرم افزارهاي آموزشي و حسابداري مشغول مي باشند كه پس از توليد نرم افزار هاي مفيد و مورد نياز جامعه آنها را به بخش كارگاه انتقال داده و در آنجا به توليد انبوه ميرسانند .
در اين پروژه ابتدا با مفاهيم حسابداري آشنا شده و سپس به بررسي سيستم حسابداري اين شركت ( سند حسابداري ، دفتر روزنامه ، دفتر كل ، تراز آزمايشي ، ترازنامه ) مي پردازيم .

شرح گزارش

شرکت طاها شیراز از بخش ها و قسمت های مختلفی تشکیل شده است.این شرکت در زمینه های برنامه نویسی،شبکه،گرافیک و انیمیشن،سخت افزارو آموزش فعالیت می کند.این شرکت دارای یک بخش به نام بخش سخت افزار می باشد که شامل یک اتاق می باشد که در این اتاق تمامی وسایل مورد نیاز برای نصب کردن قطعات کامپیوتر موجود می باشد.
بخش دیگر این شرکت،بخش نرم افزار می باشد که شامل یک اتاق می باشد با چهار کامپیوتر که این کامپیوترها به هم شبکه می باشند و در این اتاق برای کارهای گرافیکی،آموزشی و برنامه نویسی تمهیداتی در نظر گرفته شده است.این شرکت یکی از شرکت های موفق در زمینه ی فعالیت های گرافیکی و انیمیشن می باشد.
تمامی کامپیوترها و سیستم های این شرکت شبکه می باشند و می توانند از این طریق با هم ارتباط داشته باشند.

تعريف حسابداري
حسابداری دانشی است که موضوعش فهم رویدادهای مالی است.
حسابداری دانشگاهی عمرش بالغ بر پانصد سال است و با نام لوکا پاچیولی (1495 میلادی) آغاز شده است. حسابداری مانند هر دانش دیگری در طول عمر پر فراز و نشیب خود تغییرات زیادی داشته است. از مهمترین تغییرات حسابداری در طول پانصد سال گذشته تغییر ماهیت نظری آن است. حسابداری دانشگاهی در چهارصد سال اول عمر خود عمدتاً رویکردی تکنیکی و فنی داشته است. در اوایل قرن بیستم اولین مباحث نظری در حوزه حسابداری مطرح و وجه علمی بودن آن به مذاق بحث گذاشته میشود. در طول دهه های آغازین سده بیستم مباحث نظری و فلسفی جدی در خصوص تعلق حسابداری به یکی از حوزه های معرفت بشری رواج داشته است. این مجادلات در طرح تخصیص حسابداری به یکی از حوزه های علم یا فن یا هنر به اوج خود میرسد. در اواسط سده بیستم و با احاطه مکتب پازیتیویسم بر فضای دانشگاهی جهان، نظریه های حسابداری پازیتیویستی به ظهور میرسد. ضعفهای بنیادین نظریه های پازیتیویستی در ظرف کمتر از ربع قرن آشکار میشود و حسابداری به تبع سایر محافل علمی وارد دنیای جدید جُستارهای فلسفی و نظری میشود. طرح حسابداری انتقادی یا امثال آن نشانه این تحول نظری در حسابداری است.

حسابداری در ایران
حسابداری در ایران در حوزهٔ نظری تحت تاثیر جریانات پازیتیویسم رشد کمّی زیادی کرده است و پایه گذاری تحصیلات تکمیلی با این نگاه به حسابداری صورت گرفته و توسعه یافته است. با این وصف تعریفی از حسابداری در ایران غالب است که مضمون و محتوای آن صرف نظر از چینش یا تفاوت ظاهری الفاظ آن برای همه دانش آموختگان حسابداری ایران شناخته شده است. بر اساس این تعریف: حسابداری عبارت است از فرآیند شناسایی، جمع آوری، ثبت، طبقه بندی، تلخیص، گزارشگری، و تحلیل رویدادهای مالی یک شخصیت اقتصادی در یک دوره مالی معین بر اساس واحد پول ملی. این تعریف ترجمهٔ کاملی است از تعاریف مختلفی که از حسابداری در عصر پازیتیویسم یعنی دهه های 40 الی 60 سده پیشین در دنیا رواج داشته است.لازم به ذکر است حسابداری شاخه های گوناگون دارد.
براي اينكه فردي به سطح بالايي از انگيزش برسد اولا بايد تصميم بگيرد كه كار راانجام دهد (انگيزش ) ثانيا بتواند كار را انجام دهد (توانايي و مهارتهاي انجام كار) و ثالثامواد، وسايل و شرايط مناسب انجام كار را در اختيار داشته باشد (آمادگي محيط). فقدان هريك از عوامل فوق به عملكرد لطمه مي زند. توانايي بدون انگيزش يا انگيزش بدون توانايي ، توليد سطح بالا را تضمين نمي كند.
از جنبش روابط انساني ديدگاهي نو در مورد انگيزش پديد آمد. كارمند فردي تلقي مي شد كه نگران جنبه هاي اجتماعي و متقابل ميان فرد و شغل است . اگر محيط مادي وسازماني خوشايند و مطلوب باشد، كاركنان بسيار برانگيخته مي شوند. رد شيوه هاي سنتي جنبش روابط انساني به چيزي منجر شد كه امروزه به رويكرد اقتضايي (CONTINGENCY APPROACH)موسوم شده است . در بطن انديشه اقتضايي اين مطلب وجود دارد كه <عملكرد مطلوب مشروط به تناسب شايسته ميان فرد و شغل است >. عامل انگيزش هم شرايط اجتماعي و محيطي سازمان است كه شغل را مي سازد.هدف سازمان از كاربرد اين شيوه ، به حداكثررساندن تناسب ميان فرد و شغل است .
حسابداري شركت طاها
در اين شركت اتاقي به نام حسابداري وجود دارد كه كليه عمليات زير به دقت در آنجا زير نظر دو نفر حسابدار كار كشته انجام مي شود .
عمليات حسابداري شركت طاها
ابتدا توضيحاتي در مورد سيستم حسابداري و نحوه تنظيم اسناد داده مي شود و سپس در مورد سيستم حسابداري اين شركت توضيحاتي آورده مي شود .
معادله حسابداري
دارائي ها:
منابع اقتصادي متعلق به يك واحد اقتصادي كه انتظار مي رود در آينده منفعتي را براي واحد اقتصادي ايجاد نمايد، دارائي گويند.
دارائي هاي واحد اقتصادي = حقوق مالي اشخاص نسبت به دارائي هاي واحد اقتصادي
حقوق مالي اشخاص:
حقوق مالي اشخاص نسبت به دارائي هاي واحد اقتصادي شامل حقوق مالي مالك و حقوق مالي طلبكاران است.
بدهي:
حقوق مالي اشخاص غير از مالك نسبت به دارائي هاي يك واحد اقتصادي را بدهي گويند.
سرمايه:
حق يا ادعاي مالك يا مالكين نسبت به دارائي هاي يك واحد اقتصادي را، سرمايه گويند.
معادله حسابداري
دارائي = بدهي + سرمايه
انواع دارائي ها:
۱- نقد و بانك: از مهم ترين دارائي هاي واحد اقتصادي كه براي خريد كالاها و پرداخت بدهي ها مورد استفاده قرار مي گيرد.
۲- حساب هاي دريافتني: واحدهاي اقتصادي در قبال ارائه يا فروش دارائي به طور نسيه، از ديگران طلبكار مي شوند. اين قبيل دارائي ها را حساب هاي دريافتني گويند.
۳- ملزومات: شامل كالاها و اجناسي است كه در جريان فعاليت هاي واحد اقتصادي خريداري و به مصرف مي رسد.
انواع بدهي ها:
۱- حساب هاي پرداختي: اين نوع بدهي در ازاي خريد نسيه دارائي يا خدمات از ديگران ايجاد مي شود.
۲- وام پرداختي: اين نوع بدهي در ازاي دريافت وام از مؤسسات اعتباري نظير بانكها ايجاد مي شود.
اهميت معادله حسابداري
حسابداران براي اينكه رويدادهاي مالي مربوط به يك واحد اقتصادي را ثبت و سپس اطلاعات حسابداري را به طور مناسب گزارش كنند؛ بايد:
۱- رويدادهاي مالي مؤثر بر واحد اقتصادي را شناسائي كنند.
۲- ميزان تأثير هر رويداد مالي را بر اجزاي معادله حسابداري ارزيابي و اندازه گيري نمايند.
مثال ۱: رويداد مالي زير در تعميرگاه تلويزيون ماهر طي دو ماهه ابتداي سال 1371 انجام شده است .آقاي ماهر در فروردين ماه سال ۱۳۷۱ تصميم به تأسيس تعميرگاه تلويزيون گرفت. ابتدا اقدام به دريافت پروانه كسب كرده، سپس در ۱٥ فروردين در بانك، حساب جاري را به نام تعميرگاه ماهر افتتاح مي كند و مبلغ 30000000 ريال به عنوان سرمايه تعميرگاه به آن حساب واريز مي نماد.
تجزيه و تحليل:
با تأسيس تعميرگاه تلويزيون ماهر، يك واحد اقتصادي كه به آقاي ماهر، تعلق دارد با شخصيت حسابداري مستقل از آقاي ماهر ايجاد مي شود و با افتتاح حساب جاري و واريز 30000000 ريال به اين حساب، تعميرگاه ماهر صاحب يك قلم دارائي به نام نقد و بانك مي باشد.
ترازنامه:
صورتحسابي است كه دارائي ها و بدهي ها و سرمايه ي مالك يك واحد اقتصادي را، در يك تاريخ معين نشان مي دهد. معمولاً در تهيه تراز نامه بايد به نكات زير توجه كرد:
۱- نوشتن عنوان: عنوان ترازنامه شامل موارد زير است:
الف) نام واحد اقتصادي
ب) نام گزارش يا صورتحساب مالي
ج) تاريخ گزارش
۲- واحد اندازه گيري: واحد اندازه گيري رويدادهاي مالي، پولي رايج هر كشور است.
۳- طرفين ترازنامه: در سمت راست ترازنامه دارائي ها و در سمت چپ بدهي ها و سرمايه مالك نوشته مي شود.
٤- ترتيب نوشتن دارائي ها: در ترازنامه دارائي ها به ترتيب قابليت تبديل به نقد نوشته مي شوند.
٥- ترتيب نوشتن بدهي ها: بدهي هاي مختلف واحد اقتصادي به ترتيب تاريخ سررسيد پرداخت در ترازنامه نوشته مي شوند.
۶- موازنه: ترازنامه منطبق بر معادله حسابداري است. بنابراين هميشه بين جمع دارائي ها و جمع بدهي ها و سرمايه مالك توازن وجود دارد.
نمونه اي از يك ترازنامه در شكل زير توضيح داده شده است:
تعميرگاه تلويزيون ماهر
ترازنامه به تاريخ ۳۱/۲/۱۳۷۱
بدهي ها دارئي ها
حساب هاي پرداختني     ٠٠٠/٥٠٠/1 نقد و بانك                  ٠٠٠/۷٥٠ /٥
وام پرداختني             ٠٠٠/٠٠٠/۱٠ حساب هاي دريافتني        ٠٠٠/۲٥٠
جمع بدهي ها            ٠٠٠/٥٠٠/11 ملزومات                     ٠٠٠/٥٠٠
سرمايه اثاثه                        ٠٠٠/٠٠٠/۳
سرمايه آقاي ماهر       ٠٠٠/٠٠٠/۳٠ آپارتمان                 ٠٠٠/٠٠٠/۳۲
جمع بدهي ها و سرمايه ٠٠٠/٥٠٠/٤۱ جمع دارائي ها         ٠٠٠/٥٠٠/٤۱
تجزيه و تحليل و ثبت رويدادهاي مالي
حساب:
به منزله پرونده اي مفصل از تغييراتي است، كه در يك دارائي خاص، يك بدهي خاص يا سرمايه صاحب مؤسسه، طي يك دوره زماني رخ مي دهد و ابزار اصلي ثبت و خلاصه كردن اطلاعات مالي است. براي اينكه امكان دسترسي به اطلاعات موجود در حساب ها آسانتر شود، همه حساب هاي مربوط به يك واحد اقتصادي در يك دفتر خاص به نام «دفتر كل» نگهداري مي شود.
ثبت رويدادهاي مالي در حسابها:
براي اينكه اثر هر رويداد مالي را بر اجزاي معادله حسابداري نشان دهيم از شكل حساب T استفاده مي كنيم، كه داراي سه قسمت است:
۱- عنوان حساب
۲- سمت راست يا بدهكار
۳- سمت چپ يا بستانكار
عنوان حساب
بدهكار بستانكار
– قاعده ثبت افزايش و كاهش در حسابها:
افزايش هر دارائي در سمت راست (بدهكار) حساب آن دارائي، ثبت مي شود.
كاهش هر دارائي در سمت چپ (بستانكار) حساب آن دارائي، ثبت مي شود.
افزايش هر بدهي و سرمايه مالك در بستانكار حساب مربوط، ثبت مي شود.
كاهش هر بدهي مالك در بدهكار حساب مربوط، ثبت مي شود.
دارائي ها = بدهي ها + سرمايه مالك
افزايش
دارائيها
بدهكار
مي شود كاهش
دارائي ها
بستانكار
مي شود   كاهش
بدهي ها
بدهكار
مي شود افزايش
بدهي ها
بستانكار
مي شود   كاهش
سرمايه
بدهكار
مي شود افزايش
سرمايه
بستانكار
مي شود
مثال) در مثال قبل (تعميرگاه تلويزيون ماهر)، رويداد مالي ثبت گرديد و تجزيه و تحليل شد. اكنون از روش ديگري استفاده مي كنيم.
رويداد مالي ۱: سرمايه گذاري نقدي آقاي ماهر به مبلغ ٠٠٠/٠٠٠/ 30 ريال
تجزيه و تحليل قاعده تشخيص
دارائي (نقد و بانك) افزايش يافته است افزايش دارايي، بدهكار مي شود بدهكار: نقد و بانك
٠٠٠/٠٠٠/۳٠ ريال
سرمايه مالك افزايش يافته است افزايش سرمايه، بستانكار
مي شود بستانكار: سرمايه
آقاي ماهر
٠٠٠/٠٠٠/۳٠ ريال

مانده گيري حساب ها:
نخست، ارقام بدهكار و ارقام بستانكار را جداگانه جمع زده، زير هر ستون يادداشت و سپس جمع طرف كوچكتر را از جمع طرف بزرگتر كسر مي كنيم؛ به حاصل اين تفريق «مانده حساب» گويند.
ثبت رويدادهاي مالي در مدارك و دفاتر حسابداري
اسناد و مدارك مثبته:
به اسناد و مداركي كه دلالت بر وقوع يك معامله يا رويداد مالي مشخص دارد، «اسناد مثبته» گفته مي شود. مانند فاكتور فروش، رسيد بانكي، قبض آب و برق و ……
سند حسابداري:
برگه اي است كه اطلاعات مربوط به يك يا چند رويداد مالي قبل از ثبت در دفاتر حسابداري، در آن نوشته مي شود و سپس بر اساس اطلاعات مندرج در سند حسابداري دفاتر حسابداري تنظيم مي گردد.
دفاتر حسابداري:
كليه رويدادها در دفاتر حسابداري ثبت مي شوند. دفاتر حسابداري را مي توان به دو گروه تقسيم كرد:
گروه اول، دفاتر رسمي يا قانوني، شامل دفتر روزنامه عمومي و دفتر كل مي باشد و گروه دوم، دفاتر غير رسمي يا كمكي، كه شامل دفاتر تأمين و ساير دفاتر مورد نياز حسابداران مي گردد.
۱- دفتر روزنامه عمومي:
دفتري است كه كليه معاملات و رويدادهاي مالي يك واحد اقتصادي روزانه به ترتيب تاريخ وقوع در آن ثبت مي شوند.
مثال) خانم فضيلت اخيراً پس از كسب مجوزهاي لازم اقدام به تأسيس مؤسسه آموزش زبان دانا كرده است و طي آبان ماه ۱۳۷۶فعاليت هاي زير در مؤسسه انجام شده است.
۱۳ آبان ماه – افتتاح حساب جاري شماره 3520 بانك رفاه كارگران شعبه وحدت و واريز 32000000 ريال به اين حساب بابت سرمايه مؤسسه دانا، در قبال واريز اين مبلغ به حساب جاري مؤسسه دانا، بانك يك برگ رسيد بانكي به خانم فضيلت تحويل داد.
۶ آبان ماه – خريد نقدي يك دستگاه آپارتمان به بهاي 30000000 ريال در قبال تحويل چك شماره 21501 مورخ ۶ آبان ماه 1376 به مبلغ 30000000 ريال از حساب جاري مؤسسه دانا، يك برگ رسيد امضا شده از آقاي معتمدي فروشنده آپارتمان دريافت گرديد. همچنين تصويري از سند انتقال آپارتمان به عنوان سند مثبته اين رويداد مالي تهيه شد.
۷ آبان ماه – خريد نسيه مقداري اثاثه از فروشگاه مجيدي به بهاي 3500000 ريال. آقاي مجيدي فاكتور فروش شماره 1703 مورخ 76/7/8 را به مؤسسه دانا تحويل داد.
۸ آبان ماه – آقاي فرشاد، مبلغ 10000000ريال به عنوان وام به حساب مؤسسه دانا واريز كرد. بانك يك برگ رسيد بانكي مبني بر واريز 10000000 به حساب 3520 مؤسسه دانا به آقاي فرشاد تسليم نمود كه ايشان به مؤسسه تحويل داد.
۱۱ آبان ماه – خريد نسيه 7500000 ريال اثاثه از فروشگاه حسن پور. آقاي حسن پور فاكتور فروش شماره 2211 مورخ 76/8/11 براي مؤسسه دانا ارسال كرد.
۱٤ آبان ماه – صدور تحويل چك شماره 21502 مورخ 76/8/14 به مبلغ 3000000 ريال به آقاي مجيدي بابت طلب ايشان از مؤسسه دانا. در قبال تحويل اين چك در همان روز يك برگ رسيد چك دريافت گرديد.
۱۸ آبان ماه – خريدي نقدي550/000 ريال صادر كرد و پس از اخذ رسيد چك آن را به آقاي كريمي تحويل داد.
مرحله ۱- اين رويداد به شرح زير تجزيه و تحليل مي شود.
تجزيه و تحليل قاعده تشخيص
دارائي (نقد و بانك) افزايش مي يابد افزايش دارائي بدهكار مي شود بدهكار: نقد و بانك 3200٠٠٠٠ ريال
سرمايه خانم فضيلت در موسسه دانا افزايش مي يابد افزايش سرمايه بستانكار
مي شود بستانكار: سرمايه خانم فضيلت32000000 ريال
مرحله ۲- تنظيم سند حسابداري
شماره ۱                      موسسه آموزش زبان دانا      شماره صفحه روزنامه ۱
تاريخ ۳/۸/۷۶                       سند حسابداري                      تعداد ضمائم ۱
شرح بدهكار بستانكار
نقد و بانك
سرمايه خانم فضيلت
سرمايه گذاري اوليه خانم فضيلت در مؤسسه آموزش زبان
۳۲٠٠٠٠٠٠ ۳۲٠٠٠٠٠٠
جمع ۳۲٠٠٠٠٠٠ ۳۲٠٠٠٠٠٠
تنظيم كننده                        مسئول حسابداري                        مدير مالي…