شناسه پست: 17073
بازدید: 435

آشنایی با شرکت پارس خودرو
فهرست مطالب
مقدمه
درباره شركت پارس خودرو
آشنايي كلي با سيستمهاي خودرو
سيستم سوخت رساني Fuel Delivery system
سيستم هوارساني Air Delivery system
-سيستم جرقه زني: Ignition System
واحد كنترل الكترونيك- سنسورها و عملگرها ECU- Sensors & Actuators
محفظه سوخت سپراتور- كنيستر
مراحل كلي مونتاژ خودرو
-سالن بدنه
سالن رنگ
سالن پرس
مراحل مونتاژ خودروي پرايد
خط تريم
خط شاسي
خط روتوش WaterTest- RollTest
مراحل كنترل فرايندهاي توليد و رفع ايرادات احتمالي
نگاهي به مشخصات محصولات شركت پارس خودرو
مقدمه
امروز صنايع اتومبيل در سراسر جهان بعنوان سود آور ترين صنايع مطرح بوده و اين صنعت روز به روز پيشرفت مي‌كند. در كشورهاي در حال توسعه مانند ايران نيز صنعت اتومبيل نقش اساسي ايفا مي كند كه مي تواند باعث رشد اقتصادي گردد. شركت پارس خودرو به عنوان قديمي ترين كارخانه مونتاژ اتومبيل نقشي مهم در صنعت خودروسازي ايفا مي كند.
رشد و توسعه هر صنعتي باعث توسعه صنايع وابسته خواهد شد. شركت پارس خودرو نيز در راستاي همين اهداف گام برداشته و اميد است كه به خودكفايي برسد. خودروهاي توليدي شركت عبارتند از: پرايدPK، رونيز، ماكسيما، پيكاپ، و سرانزا.
دوران كارآموزي اينجانب در قسمت مهندسي توليد شركت طي گرديد، ليكن از قسمتهاي ديگر شركت مانند: سالن پرس و توليد بدنه ومونتاژ، روتوش و…. نيز بازديد كرده و اطلاعات كلي را كسب نموده ام.
مجموعه حاضر نگاه كوتاهي به شركت پارس خودرو و آشنايي با خودرو و مراحل توليد آن است.
تاريخچه شركت و خلاصه فعاليت هاي انجام گرفته: اين شركت در سال 1335 به نام شركت جيپ به منظور واردات و فروش جيپ ويليز آمريكايي تاسيس و پس از طي تكميلي در سال 1338 توليد انواع محصولات جيپ را آغاز و در سال 1345 با احداث سالن پرس، ساخت قطعات و سالن سواري توليد انواع سواري را به موازات جيپ به محصولات خود اضافه نمود. اين شركت در سال 1352 به نام شركت موتور جك (سهامي خاص) به ثبت رسيد و همان سال پس از انتقال داراييها و تعهدات مربوط به نام شركت جنرال موتورز ايران (سهامي خاص) تغيير نام يافت و به استناد موافقت نامه سازمان صنايع ملي ايران در سال 1359نام شركت به پارس خودرو شركت سهامي خاص تغيير نمود و در سال 1371 طبق مصوب مجمع عمومي صاحبان سهام و در راستاي سياستهاي دولت سهام شركت به سهام عام تغيير يافت. سهام شركت 100% تابع سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران است.
درباره شركت پارس خودرو
به موجب اساسنامه شركت موضوع فعاليت پارس خودرو عبارت است از:‌ ساخت و مونتاژ انواع وسائل نقليه موتوري و قطعات و لوازم و وسايل آنها و يا تدارك و تهيه مواد تجهيزات و ماشين آلات از منابع داخلي و يا از طريق واردات فروش و توزيع فرآورده هاي شركت خواه در داخل كشور و يا از طريق صدور به خارج از كشور همچنين هرگونه فعاليتي كه به طور مستقيم يا غيرمستقيم به هر يك از موضوعات مذكور مربوط و به نحوي از انحاء مفيد و يا نافع باشد.
توليد شركت از بدو تاسيس
توليد و مونتاژ اتومبيل هاي اوليه جيپ شهباز، كالسكه اي ، كروكي ساده و نظامي، جيپ استيشن آهو، جيپ وانت و سيمرغ و آمبولانس كه از سال 1338 آغاز و تا سال 1359 ادامه داشت ولي به دليل قطع رابطه با آمريكا و عدم تامين قطعات يدكي از منبع اصلي، توليد آنها مدتي متوقف و مجددا از سال 1362 تا 1364 توليد 88808 دستگاه سفارش مربوطه به مصالحه در ديوان داوري لاهه انجام گرفت كه تاكنون حدود 94746 دستگاه انواع جيپ در اين شركت توليد شده است.
در ادامه توليدات جيپ در سال 1359 نيروي محركه جيپ به شركت ميتسوبيشي ژاپن سفارش داده شد كه از مرغوبيت بسيار خوبي برخوردار مي باشد…………….