شناسه پست: 11073
بازدید: 347

پوشش بانوان و نقش آن در زندگي اجتماعي

فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول: حجاب شناسي
پوشش
آرايش و پيرايش
نقش رواني خودآرايي در فرد
واژه حجاب
حجاب در اديان گوناگون
فصل دوم: علت پيدا شدن حجاب
علل پيدايش حجاب
رياضت و رهبانيت
عدم امنيت
استثمار زن
حسادت
عادت زنانگي
نقد و بررسي تئوري مختلف در مورد پوشش
انگيزه رواني و اجتماعي
انگيزه اقتصادي
انگيزه جنسي
انگيزه فطري گرايش به پوشش
فصل سوم: چرا حجاب ؟
حجاب براي بقا و سلامت خانواده
حجاب براي بهداشت رواني
حجاب براي حفظ جان زن
حجاب براي پيشرفت علمي و ترقيات فکري جامعه
حجاب براي پيشرفت کار و توليد
آيا حجاب مانع کار و تلاش زن در عرصه توليد است؟
چرا حجاب بر زنان بيشتر از مردان توصيه شده است؟
فصل چهارم: آيات قرآن پيرامون حجاب
آيات سوره نور
آيات سوره احزاب 
فصل پنجم : حجاب و نقش آن در زندگي اجتماعي
اهداف حاصله از حجاب در زندگي اجتماعي
1- حفظ همه ارزش‌هاي انسان
2- عفت و حيا
3- متانت
4- زيبايي سالم و حفظ عفت عمومي
5- آرايش صحيح و دلپسند
6- هدايت و کنترل و بهره‌‌مندي صحيح و مطلوب از اميال و غرايز انساني
7- تأمين کمالات معنوي و روحاني
8- ثبات خانواده
9- سلامت نسل
10- ثبات و سلامت جامعه
11- حفظ استقلال سياسي، فرهنگي، اقتصادي
12- تبديل محيط اجتماع به محيط کار و تلاش
نتيجه
منابع
معرفي منابع بيشتر

مقدمه:

بدون شك در عصر ما، كه بعضي نام آن را عصر برهنگي و آزادي جنسي گذارده‌اند،

و افراد غرب زده، بي بند و باري زنان را جزئي از آزادي او مي دانند، سخن از حجاب گفتن براي اين دسته ناخوشايند و گاه، افسانه اي است متعلق به زمان هاي گذشته. ولي فساد بي حساب و مشكلات و گرفتاري هاي روزافزوني كه از اين آزادي هاي بي قيد و شرط به جود آمده است سبب شده كه تدريجاً گوش شنوايي براي اين سخن پيدا شود. فلسفه حجاب چيزمكتوم و پنهاني نيست، زيرا، برهنگي زنان كه طبعاً پيامدهايي همچون آرايش و عشوه گري و امثال آن همراه دارد، مروان، مخصوصاً جوانان را در يك حالت تحريك دائم قرار مي دهد كه ايجاد هيجان هاي بيمارگونه عصبي كرده، گاه سرچشمه ي امراض رواني مي گردد. امروزه پزشكان اعصاب و روان معتقدند كه هيجان مستمر، عامل بيماري هاي فروان روحي است. با توجه به اين نكته كه غريزه جنسي نيرومندترين و ريشه دار ترين غرايز آدمي است، اسلام هرگز نيروي تقوا و ايمان را اينكه قوي ترين نيروهاي انساني است يك ضامن كافي در برابر تحريكات و دسايس اين غريزه ندانسته است.

در اين جا اين سئوال پيش مي آيد كه حقيقت مسئله حجاب چيست؟ آيا در مسئله پوشش، سخن در اين نيست كه زن خوب است پوشيده در اجتماع ظاهر شود يا عريان؟ روح سخن در اين است كه آيا زن و تمتعات مرد از زن بايد رايگان باشد؟ آيا مرد حق دارد از هر زني در هر محفل و مكاني حداكثر تمتعات را به استثناء رابطه ي جنسي ببرد يا نه.

اميد است در پايان به پاسخ هايي در خور و مناسب اين سئوالات برسيم و پاسخ هاي مناسب براي اين مسائل اساسي را مورد بحث قرار دهيم.

همان طور كه مقدمه هم عنوان شد هدف از تحقق در اين زمينه تلاش براي آشنايي بيشتر با ديدگاه اسلام در مورد پوشش و حجاب بانوان و حدود آن از ديداسلام بوده است. به دليل انتخاب اين موضوع علاقه به دانستن ابعاد حجاب در زندگي اجتماعي و فردي بود. اين تحقيق در پي دانستن آن است كه آيا پوشش از مختصات اسلام است و پس از ظهور اسلام از مسلمين به غير مسلمين سرايت كرده ويا در ميان اقوام و قبايل ديگر نيز پيش از اسلام حچاب وجود داشته است؟ علت پوشش چيست؟ فلسفه پوشش از نظر اسلام چيست؟ آيا حجاب تنها مختص بانوان است؟ آيا اين پوشش موجب جدايي زن از اجتماع و مانع كار و فعاليت اوست؟ اين پوشش هايي است كه به ذهن جستوجو گر خطور مي كند ‌و اميد است كه در پايان تخمين بدان دست پيدا كنيم.

پوشش

اولين و ابتدايي ترين آرايش بشر اوليه عبارت بود از پوشش كه طبيعي ترين وساده ترين آرايشي است مطابق با مقتضيات طبيعي، پوشش قسمتي از بدن يا تمام بدن ( كه در بشر اوليه به وسيله برگ هاي درختان بوده است) طبعاً اولين قدمي است كه انسان در آرايش خود ( به مفهوم اصلي كلمه) برداشته است، اگر چه به نظر نمي رسد كه امروزه پوشش امري مجهول و موضوعي ناشناخته بوده وبا پيشرفت علم و آگاهي بشر، انسان متمدّن نيازي به راهنمايي و آموزش در آداب پوشش و انتخاب پوشاك داشته باشد، اما چون تمدن ساخته عقل و فكر بشر تنها شامل جنبه هاي ظاهري مسائل حياتي بوده و فاقد اصول و آيين صحيح بهزيستي است، از اين رو متأسفانه در اثر دخالت علل و عوامل بسياري از قبيل ميل وهوس، جهل و غفلت، غلبه فرهنگ ها و تمدن ها، رقابت هاي اقتصادي، صنعتي، سياسي و غيره و بالاخره كوته فكري خود انسان ها در هر عصر و دوره اي (به خصوص در عصر حاضر) سبب شده است كه به علت ناتواني از انتخاب صحيح پوشاك و ناآشنايي با آداب و اصول بهزيستي، سلامتي و رفاه بشر به نوعي ناديده گرفته شود و در اثر پيروي كوركورانه ازمدسيت ها و مدپرست هاي پول ساز و خرج تراش، مشكلات مادي و معنوي و اقتصادي و بهداشتي بسياري در امر پوشاك براي انسان هاي متمدن معاصر به وجود آيد.