شناسه پست: 10556
بازدید: 414

گزارش کارآموزی مرکز مخابرات مهدیه

فهرست مطالب
فصل اول :آشنایی کلی با مکان کار آموزی
تاریخچه مخابرات در ایران
تاریخچه تاسیس شرکت مخابرات
ارکان وتشکیلات کلی شرکت مخابرات استان تهران
فصل دوم :ارزیابی بخش های مرتبط با رشته علمی کار آموز
قسمت امور مشترکین
سالن دیجیتال یا سوییچ
سالن MDF یا توزیع
سالن PCL یا دیتا
واحد ACCES
واحد XDSL
اتاق POWER یا تجهیزات
ترافیک سنجی
مدیریت
قابلیت های سرویس شبکه هوشمند وتعرفه های آن
فصل سوم :آزمون آموخته ها و نتایج
مراکز مخابراتی چه خدماتی را به مشترکان ارائه می دهند
چگونه می توان برای اشتراک یک خط تلفن ثابت اقدام کرد
دایری تلفن ثابت
ویژیگی های تلفن معمولی وبی سیم
توصیه های برای شماره گیری ومکالمه
اصلاح ورفع خرابی تلفن17
تغییر نام و مکان (خرید وفروش تلفن )
قطع و وصل تلفن
هزینه و تعرفه تلفن های ثابت
چگونگی برخورد با مزاحمان تلفنی
تلفن همگانی
مرکز اطلاعات تلفنی 118
رزو مکالمات تلفن های بین شهری وبین الملل
سرویس های مخابراتی
شبکه هوشمند IN
خدمات الکترونیکی مخابرات
سرویس پست الکترونیکی 
سرویس اینترنت
سرویس پیام رسان ریز مکالمات
سرویس پرداخت از طریق خود پرداز
سرویس پرداخت تلفنی ،SMS واینترنتی
ضمائم:
شرح وظایف کدهای مخابراتی
اطلاعات ادارات کل مخابرات استان تهران و مراکز مربوطه
فصل اول :آشنایی با مکان کلی کار آموزی
Telecommunication Company of IRAN
تاریخچه و سیر تحول مخابرات در کشور ایران
تاريخچه و سيرتحول مخابرات در ايران
( 1236 لغايت  1385  )
مقدمه :
امروزه با توجه به نقش انکار ناپذیر و حساس ارتباطات در توسعه ملی جوامع و الزاماً  برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری های کلان و قابل ملاحظه در این بخش وظیفه ی متولیان مخابرات کشور ، جنبه
حیاتی و ملی به خود گرفته است . اهمیت اطلاعات و ایجاد حرکت جهانی برای رسیدن به اطلاعات و گذر از شکاف دیجیتالی ، کشورهای جهان سومی را برآن داشته تا تلاش خود را در سطح ملی برای مگانی شدن اطلاعات توسعه دهند .
حوزه ی IT ،حوزه ی بسیارگسترده ای ست که مقوله های فنی و مهندسی مخابرات، رایانه، شبکه های اطلاع رسانی ، اینترنت،شهرها و پارک های اینترنتی و تمامی شؤون ارتباطی مخابراتی و اطلاعاتی را دربرمی گیرد.ازاین روی ، مخابرات ایران،درسال های اخیر،همپای دنیا ، گام های موثری دراین عرصه برداشته که سیاستگذاران این عرصه،کارنامه خوبی را ارائه نموده اند ، به گونه ای که تلاش بخش ارتباطات کشور نشان از یک توسعه ی قابل ملاحظه در برنامه های اول  تا سوم و ادامه آن نیز در برنامه ی چهارم توسعه دارد .
مخابرات در ايران همچون ديگر نقاط جهان با نصب اولين خط تلگراف در سال 1236 هجري خورشيدي يعني چهارده سال بعد از موفقيت مورس ،بين تهران و چمن سلطانيه در نزديكي زنجان ( اردوگاه تابستاني ناصرالدين شاه ) تحقق يافت . دو سال بعد خط تلگراف سلطانيه بهسمت زنجان و تبريز و جلفا امتداد يافت و به شبكه ی تلگرافي روسيه پيوست . توسعه ی تلگراف بسياري از شهرها را سال به سال در نورديد، تا اينكه ايران در سال 1248 به عضويت اتحاديه بين المللي تلگراف درآمد . اداره تلگراف در سال 1255 به وزارت تلگراف  ارتقاء يافت .
مرحله ی دوم توسعه فناوري مخابرات با نصب تلفن آغاز مي شود . اگر چه اولين خط تلفن در حدود دوازده سال پس از اختراع آن ، يعني سال
1269 در تهران راه اندازي شد ، اما گسترش شبكه تلفن درسرزمین پهناور ايران از سال 1320 شروع گرديد . در سال 1269 بين دو ايستگاه ماشين دودي و شهــــرري ارتباط تلفني  برقرار شد ، بعد از آن بين كامــــرانيه ( شميران ) و عمارت سلطنتي وزارت جنگ ( تهران ) و سپس مقر ييلاقي شاه ( سلطنت آباد) و عمارت سلطنتي تهران ارتباط تلفني داير شد ، در آبان ماه 1305
تلفن جديد برروي 2300 رشته كابل آماده بهره برداري شد ، در مرداد 1308 به موجب مصوبه ای ، رسيدگي به امور تلفن كه دردست شركتها بود ، به وزارت پست و تلگراف واگذار و نام آن وزارتخانه به وزارت پست و تلگراف و تلفن تبديل گرديد . دو سال بعد سهام شركت هاي تلفن براي دولت خريداري و شركت سهامي تلفن ايران تأسيس شد. پس از شهريور 1320 همزمان با خروج نيروهاي متفقين از کشور ايران ، خطوط  تلفن جديد ( كارير) كه توسط آنان در ايران تأسيس شده بود ،خريداري گرديد .