شناسه پست: 2046
بازدید: 405

دانلود گزارش کارآموزی PRETRITEMENT شركت خودرو سازي – شركت سايپا
فهرست مطالب
مقدمه
آماده سازي سطح
فسفاته كاري
تاريخچه
تاريخچه شركت سايپا
سابقه تاريخي فسفاته كاري
خوردگي هاي ممكن در بدنه پرايد
انواع خوردگي
تاسيسات
وسايل مورد نياز جهت ساخت تاسيسات
تاسيسات غوطه وري
گرم كردن مخازن
مخازن آبكشي
جداكردن لجن وجرم
انواع طرحها ويژه
دستمال كشي
چربي گيري و آماده سازي سطح
چربي گيري ومهيا كردن سطح
B20 ,B30 ,B40
فسفاته كاري
روشهاي مهندسي سطح
B70
B80
عمل آوري قبل از فسفاته
پوشش دادن ضخيم با فسفات-فسفاته كاري ضخيم
پوشش فسفاته
B90 – B100
عمليات بعد از فسفاته كاري
B110
عمليات بعد از فسفات دار كردن
B120-B130
منابع
مقدمه
صنايع خودروسازي در كشور يكي از فعالترين واحدهاي توليدي مي باشد كه ثبات اين روند و چشم انداز ورود به بازار رقابت لزوم استفاده از تكنولوژي روز را مي طلبد.
از طرفي حساسيت كاربرد قطعات متعدد خودرو ايجاب مي كند كه مسئله خوردگي در آنها چه از بعد فني و چه از جنبه تزييني و اقتصادي مورد توجه قرار گيرد.صنعت خودروسازي به دليل شرايطي نظير :
قرار گرفتن فلزات گوناگون در كنار يكديگر
جريان انواع سيالات داخلي و شرايط محيطي آلوده مستعد به وقوع انواع خوردگي ميباشد
به منظور پيش گيري از روشهاي زير استفاده مي كنند:
1-بهبود طراحي
2-انتخاب مواد جديد
3-روشهاي پيشرفته ي مهندسي سطح
4-ممانعت كننده ها
در فن آوري ساخت بدنه ي خودرو هنوز از فولاد ساده كربني به عنوان ماده اصلي تشكيل دهنده بدنه استفاده مي شود. اين ورقها بايد قابليت شكل پذيري , يكنواختي و رنگ پذيري و مقاومت به خوردگي مناسبي را داشته باشند.
آماده سازي فلز – فن تميز كاري و پوشش
بشر هنوز به طور كامل وارد عصر پلاسيك نشده است. فلزات هنوز نقش عمده اي در توليد وساختمان دارند واحتمال دارد سالهاي بيشتري اين نقش را بازي كند.
ادامه اين وضعيت ناشي از مجموعه خواصي چون استحكام ‚ ماشينكاري ‚ فراواني با صرفه بودن و قابليت برگشت آنها در چرخه باسازي مي باشد . مع الصف با وجود مجموعه كيفيتهاي مطلوب ياد شده بايد متذكر شويم كه فلزات داراي معايب مخصوص به خود ميباشد . منشا فلزات سنگهاي معدن آنها (گاهي مواقع اكسيدها )ميباشند .وآنها را به روشهاي شيميايي و الكتروشيميايي استخراج ميكنند . اما تمايلي قوي به برگشت به حالت اكسيد در اولين فرصت مناسب نشان مي دهند.
سالانه ميلياردها پوند به منظور جلو گيري از اين برگشت خرج مي شود و جامعه در ابعاد وسيعي آگاهي لازم را دارد .براي مثال نقشي كه به وسيله رنگ ايفا مي گردد هم به عنوان محافظ از خوردگي و هم به منظور تزيينات وآنچه را كه افراد معدودي حتي افراد صاحب نظر جامعه تشخيص مي دهند آنستكه اين مسئله مستلزم تكنولوژي جامعه أي در زمينيه عمل آوردن سطوح فلزي براي اصلاح آنها به منظور هاي متعدد از جمله حفاظت خوردگي ‚بهبود چسبندگي رنگ ‚ روانكاوي بهتر و اصلاح خواص التريكي انها مي باشد .
عملا روي تمام وسائل فلزي كه هر روز مصرف مي شوند ‚ مقداري آماده سازي انجام شده است . اين وسائل عبارتند از سواريها ‚ اتوبوسها ‚ ماشينهاي لباس شويي ‚ يخچالها ‚ دوچرخه ها هواپيما ها ‚ پيچ ومهرها ‚ مبلمانهاي فلزي ‚ تراكتور ها ‚ جاروبرقي ‚ كاميونها ‚ قطعات سبك ‚ رادياتورهاي حرارت مركزي ‚ سيمهاي فولادي ‚ لوله وقابهاي پنجرهاي فولادي .
در واقع به احتمال زياد مردم از اهميت آماده سازي مناسب با خبرند ‚ به عبارتي ديگر وقتي كه آنها با شاهدي از آماده سازي غير مطلوب فلزي مانند خوردگي زودرس بدنه هاي اتومبيل روبرو مي شوند ‚ احساس منفي پيدا مي كنند .
از طرف ديگر با كمال تاسف در بين بعضي توليد كنندگان اين گرايش وجود دارد كه آماده سازي بيشتر به عنوان كار ضروري نامطلوب ( هزينه بردار ) تلقي گردد تا يك تكنولوژي دقيق و الزامي در جريان توليد .
فسفاته كاري
فسفاته كاري گسترده ترين شكل آماده سازي فلز مي باشد . اولين فعاليت عمده در تهيه نوشته اي راجع به اين موضع توسط ماكسيا ( MACCIA ) در سال 1942و ماچو (MACHU) در سال 1950 صورت گرفت . واما تا سال 1974 نوشته ديگري ارائه نگرديد و در آن سال مجلدهاي تازه تري توسط لورين (LORIN ) در فرانسه و راوش (RAVSCH ) در آلمان منتشر شد. هر دو اين مطالعات زمينه اي عالي را درباره ي موضوع فراهم كردند .
اما در طي سالهاي گذشته چنان پيشرفتي شده است كه نياز براي يك مجلدي كه پيشرفت هاي تازه و تكامل يافته را دوره كند و متتم كارهاي اوليه نباشد احساس مي شد .
پيشرفت هاي حائز اهميت در تكنولوژي در طي چند سال گذشته شامل تغييرات عمده اي در تكنولوژي رنگ شده از جمله رنگ آميزي كاتدي و پوشش پودر ‚ كه تغييرات مربوط را در عمل آماده سازي ‚ ايجاب مي كند .
نياز به صرفه جويي در انرژي مصرفي ‚ ارائه سيستمهاي دماي پايين را فراهم كرده است . با وجود اين نياز به كيفيت بيشتر باعث شده كه توليد كنندگان در جستجوي استانداردهاي عملكرد بالاتري باشند .
واحد چربي گيري و فسفاته به روش اسپري بايد طوري طراحي شوند كه احتياجات زير را برآورده كند
1-دارا بودن ظرفيت اسپري كافي و پوشش دادن كامل به وسيله تك نازلهاي مختلف
2- دارا بودن فشار كافي براي اطمينان از اثر مكانيكي لازم براي چربي گيري و آبكشي
3- داشتن گرماي كافي و قابليت تنظيم دما در چربي گيري و فسفاته
4-امكان كنترل دقيق حوض از طريق چك كردن روتين و احياناً افزودن مواد شيميايي زمان لازم براي ماندن در اين محلها بايستي با سرعت خط توليد و اندازه قطعه تنظيم شود اين فواصل بايد تا حد اندازه كوتاه باشد تا از خشك شدن مواد افزوده شده در مراحل مختلف جلوگيري شود.
براي گرم كردن تانك فسفاته و چربي گيريها توسط مبدلهاي حرارتي ساخته شده از فولاد زنگ نزن استفاده مي شود.
فسفاته كردن بدنه عبارت است از ايجاد يك لايه حفاظتي به كمك تركيبات فسفردار به منظور نگاهداشتن آنها از تاثير اكسژن هوا و همچنين افزايش قدرت چسبندگي رنگي كه بعداً بر روي آن قرار مي گيرد . بدنه مورد نظر را پس از تميز كاري و چربي زدايي فسفاته مي كنند. لايه فسفاته چون خلل و فرج دارد قدرت چسبندگي كه رويه رنگي را كه بعدا رنگ اميزي خواهد شد افزايش ماده و خط رنگ زدن را كاهش مي دهد .
اين سطح متخلخل و ناهموار را بايد به نحوي تصحيح كرد فسفات دار كردن يكي از روشهاي آماده سازي پر ثمري است كه به وسيله آن لايه ي از فسفات به صورت يك پوشش شيميايي بر روي سطح ايجاد مي شود.
فسفات از يك طرف چسبندگي خوبي با فلز دارد واز طرف ديگر با رنگها سازگاري نشان مي دهد . لايه فسفات دار براي قبول رنگ بيشترين سطح ناهمواريها را ايجاد مي كند. بنابراين فسفات دار كردن را بايد نوعي آماده سازي سطح دانست چرا كه چسبندگي به رنگ بعدي بهتر است, همچنين مي توان آن را يك نوع آستر به حساب آورد زيرا كه اولين لايه است كه روي سطح قرار مي گيرد.
در واقع نقش پوششهاي فسفات دار, تبديل سطح فلز به يك سطح جديد غير فلزي است كه فسفات دار كردن در بسياري از صنايع مورد استفاده قرار مي گيرد. دليل كاربرد پوشش فسفاته را مي توان چنين دانست كه با اين روش هم سطح آماده قبول و نگهداري پوشش بعدي مي شود و هم آن را در مقابل خوردگي حفاظت مي كند.