شناسه پست: 8394
بازدید: 330

کار آموزی در تعاون روستایی

اینجانب دوره کارآموزی خود را در دفتر IT  سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران وابسته به  وزارت جهاد کشاورزی گذراندم و در این دوره با فناوری پورتال و مدیریت آن آشنا شدم و فرامینی را که آنجا بیشتر استفاده می شد را آموختم. کارهای جانبی از قبیل انجام  انواع کارهای اداری، نیز انجام شد.
معرفی سازمان:
سازمان مرکزی تعاون روستایی در سال ۱۳۴۲ تاسیس شد و دولت وقت ایران تعهد کرد که به سرویس های تکنیکی ، آموزشی، تجاری و کمک اعتباری به شرکت تعاونی های گروهی و فردی کشاورزی ادامه دهد. باوجود شبکه گسترده تعاونیهای روستائی وکشاورزی بعنوان دوبال توانمند دولتی ( سازمان مرکزی تعاون روستائی ایران ) وغیردولتی ( شبکه تعاونی روستائی ایران ) بخش کشاورزی رادرحصول اهداف استراتژیک خرید محصولات کشاورزی وپایداری وتنظیم بازار وتوسعه پایدار روستا نقش اساسی ایفا می نماید.
در حال حاضر دو هزار و نهصد و سی و نه شرکت تعاونی روستایی گروهی با اعضای کل ۴٫۵۱۵٫۸۴۲ نفر عضو و سرمایه ۴۴۷٫۷۹۲٫۰۰۳٫۸۸۷ ریال است.
سازمان مرکزی تعاون روستایی که بر اساس قانون عهده دار امر هدایت، نظارت و حسابرسی شبکه گسترده تعاونیهای روستایی و کشاورزی می باشد، دارای ۳۱ شعبه در استانها، ۲۳۴ نمایندگی در شهرستانها، ۱۲ مدیریت و ۲۵ اداره در مرکز بوده که جمعا دارای۵٫۹۹۲ پست سازمانی بوده که فعلا با تعداد ۲٫۹۲۰ نفر پرسنل درکل کشور وظایف محوله را انجام می دهد.
تعاونیها درایران پیشینه ای درحدود شصت ساله دارند وتعاونیهای روستایی وکشاورزی بعنوان تعاونیهای چند منظوره عام وارد پنجمین دهه حضور وفعالیت خود درروستاهای کشورشده اند. تعاونیهای روستائی به واقع پس ازانجام اصلاحات ارضی  درسال ۱۳۴۱ درجهت حمایت ازکشاورزان وتولیدکنندگان که صاحب اراضی شده بودند شکل گرفت وپا به عرصه روستا گذاشت.
درک نیاز مشارکت مردمی، استفاده ازمنابع مالی اندک که توسط اعضاء اندوخته میگردد ولزوم استفاده بهینه ازعنصرمدیریت روستایی مورد نظر موجب گردید که درروستاها، شرکتهای تعاونی روستایی وکشاورزی تاسیس گردد.
چشم انداز بلند مدت سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در توسعه سازمانی:
۱- توسعه ICT در مقوله برقراری ارتباطات شبکه ای با توجه به پیشرفت تکنولوژی (۳G و یا ۴G).

2- توسعه ICT درشرکتهاواتحادیه های تعاون روستایی وفعالیت در جهت کاهش میزان شکاف دیجیتالی درسطوح اجتماعی و بین المللی.
۳- توسعهICT در سطوح مختلف سازمان مرکزی و کلیه  سازمانها، اتحادیه و شرکتهای تابعه استانی و شهرستانی.
۴- توسعهICT در روستا در جهت پیش بینی میزان محصول، بارش سالیانه و وضعیت جوی و …
۵- توسعهICT در شرکتهای تعاونی روستائی ، کشاورزی و تعاونیهای زنان.
۶- توسعهICTوبهره گیری از سیستمهای خبره در کشاورزی(Expert Systems).
7- توسعهICT در کلیه فروشگاههای مصرف شبکه و استقرار سیستم مکانیزه فروشگاه زنجیره ای روستا و …
۸- توسعهICT در نمایندگیهای جایگاه مواد نفتی.
۹- توسعه ICT در ورابط بین الملل سازمان.
۱۰- توسعه ICT در فعالیتهای تجاری (بازاریابی، صنعت ، کشاورزی، توریسم ).
۱۱- توسعه ICT  در مقوله Rural Tourism و بالاخص Agri-Tourism در جهت شناساندن پتانسیل های مناطق روستایی و گردشگری به جهانگردان.
۱۲-  توسعه ICT در بحث فرصت های جدید (Teleworking ،  …, Call center) برای روستاییان و کشاورزان.
۱۳-  توسعهICTدرفعالیتهای خدماتی،رفاهی و فرهنگی روستا.
۱۴- توسعه ICT در جهت ایجاد همکاری بیشتر با وزارت بهداشت و درمان و وزارت رفاه و تامین اجتماعی برای کم کردن فاصله طبقاتی در زمینه های مختلف بهداشتی و خدماتی بین شهر و روستا.

فهرست:

معرفی سازمان:. ۱
چشم انداز بلند مدت سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در توسعه سازمانی:  ۲
چکیده :. ۵
مقدمه:. ۶
پیدایش پورتال.. ۸
از پورتال تا یک محل کار الکترونیکی…. ۱۰
پورتال‌های سازمانی…. ۱۳
چارچوب یک پورتال.. ۱۶
اجرای مدیریت در پورتال‌های سازمانی…. ۲۰
پورتال چیست؟. ۲۳
تفاوت های بین وب سایت و پورتال:. ۲۵
لیستی از ویزگیهای پورتال:. ۲۸
انواع پورتا ل.. ۳۲
تصویر  ۱ – طبقه بندی پورتال.. ۳۴
اجزای فنی پورتال.. ۳۵
نتیجه گیری:. ۴۵
۱- مدیریت رده ها ۴۸
پیغام خطا ۵۷
۲- چیدمان سایت… ۶۰
معرفی اشیاء قابل نمایش :. ۷۳
تاریخ و زمان:. ۷۴
جستجو:. ۷۵
تقویم:. ۷۶
ورود اطلاعات در آرشیو ها ۸۳
۳- آرشیو اخبار. ۸۳
۴- آرشیو تقویم:. ۹۷
۶- بایگانی ها:. ۱۰۷
۷- مدیریت زبان و مترجم:. ۱۱۱
– مدیریت مترجم:. ۱۱۴
۸- مدیریت ظاهر سایت… ۱۱۵
ب- ویرایش Theme. 120
9- سیستم امنیت و مجوزدهی… ۱۳۲
الف- مدیریت کاربران.. ۱۳۳
ب- مدیریت گرو ه ها ۱۳۹
ج- مدیریت نقش ها ۱۴۳