شناسه پست: 14103
بازدید: 423

راهنماي كنترل بهداشتي آب  استخرهاي شنا

فهرست مطالب
مقدمه
1ـ كليات
1ـ1ـ استخرهاي شنا
2ـ1ـ اهميت بهداشتي آب استخرهاي شنا
2ـ كيفيت آب استخرهاي شنا
2ـ1ـ مشخصه‌هاي شيميائي
2ـ3ـ مشخصه‌هاي فيزيكي
3ـ2ـ مشخصه‌هاي ميكروبي
3ـ كنترل كيفيت و سالم سازي آب استخرهاي شنا
1ـ3ـ كيفيت آب خام مصرفي
2ـ3ـ نوع استخر از نظر جريان وكيفيت آب
3ـ3ـ گندزدائي و سالم سازي آب از نظر ميكروبي
4ـ3ـ كنترل جلبك
5ـ3ـ كنترل PH خورندگي و رسوب گذاري
6ـ3ـ كنترل شفافيت آب استخر
7ـ3ـ كنترل آهن و منگنز
8ـ3ـ درجه حرارت آب استخر
9ـ3ـ سيستم بازچرخش آب و تصفيه آب
10ـ3ـ پر كردن اوليه استخر شنا
4ـ نظارت بهداشتي بر آب استخرهاي شنا
1ـ4- منبع آب خام
2ـ4ـ سيستم پالايش، تصفيه و بازچرخش آب
3ـ4ـ كنترل آب استخر توسط بهره‌بردار
نتيجه‌گيري و پيشنهادات
ضميمه ‌‌I: چه موقع بايد استخر را تعطيل كرد
ضميمه II : تميز نمودن و گندزدائي استخرهاي آلوده شده به مواد مدفوعي اسهالي و استفراغي
ضميمه III: مشكلات و نواقص مربوط به كيفيت آب و راه‌هاي اصلاح آنها
ضميمه IV: فرم ثبت عمليات روزانه بر روي آب استخر
منابع
راهنماي كنترل بهداشتي آب  استخرهاي شنا
مقدمه
استفاده‌هاي زيباشناختي و تفريحي آب، بعنوان يكي از مصارف آب در هر اجتماع مي باشد. استفاده از محيط‌هاي آبي طبيعي و يا مصنوعي بعنوان شنا‌گاهها از ديرباز مورد توجه انسان بوده است. بطوريكه امروزه شنا بعنوان يك فعاليت تفريحي و ورزشي مفيد از نظر جسمي و روحي در نظر گرفته مي‌شود.
در كشور عزيز ما ايران روز به روز به اين اماكن مخصوص از طرف بخش خصوصي افزوده مي شود.
توجه به مسائل و جوانب بهداشتي استخرهاي شنا براي تأمين سلامت و رفاه افراد شناگر بسيار مهم است. از موارد بهداشتي مهم در اين زمينه توجه به كيفيت آب مصرفي مي‌باشد. بطوريكه منبع آب مصرفي بايد داراي ويژگي‌هاي فيزيكي ، شيميايي و ميكروبي مناسب بوده و در طول استفاده از آب اين ويژه‌گي‌ها در حد مطلوب حفظ گردد.
در استخرهاي شنا بدن انسان مستقيماً با اب در تماس خواهد بود. همچنين غوطه‌ور شدن در آب ممكن است باعث ورود آب به دهان، بيني، گوش و چشم گردد. لذا در صورت آلودگي شيميايي و ميكروبي انتقال بيماريها را به همراه خواهد داشت.
كنترل بهداشتي آب استخرهاي شنا جهت حفظ سلامت افراد شناگر و جلوگيري از انتقال بيماريها داراي اهميت است. همچنين حفظ جنبه‌هاي ظاهري و زيباشناختي و خوشايند بودن آب براي مصرف كننده مهم است.
در كشور عزيز ما امر نظارت بر مسائل بهداشتي استخرهاي نشا از جمله نظارت بر بهداشت آب آنها بر عهده متخصصين بهداشت محيط در مراكز بهداشتي وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكي مي‌باشد.
متخصصين بهداشتي با استفاده از دستورالعمل ها و استانداردهاي موجود در اين زمينه بايد نظارت مستمري بر استخرهاي شنا داشته باشند.
اين راهنما كه با همكاري و پشتيباني معاونت سلامت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشكي،‌ مركز سلامت محيط و كار تهيه شده است،  در بردارندة اطلاعاتي در زمينه روش هاي مناسب كنترل بهداشتي آب استخرهاي شنا ميباشد. اطلاعات ارائه شده در اين راهنما از دو جنبه دارا ياهميت است. اولاً مجموعه‌اي نسبتاً جامع براي استفاده كارشناسان بهداشت محيط در سطح كشور است و علاوه بر ان مي‌تواند بعنوان راهنمائي براي استفاده صاحبان و بهره‌برداران از استخرهاي شنا تلقي گردد.
رعايت نكات ارائه شده در اين مجموعه در رابطه با كيفيت آب، علاوه بر برآورده شدن هدف اصلي يعني حفظ سلامت افراد اجتماع، مي تواند به عملكرد مطلوب اين اماكن، جلب افراد بيشتر و همچنين حفظ تأسيسات و تجهيزات استخر، كمك نمايد. بطوريكه كيفيت مناسب آب مي‌تواند، ‌باعث دوام و عمربيشتر تأسيسات و تجهيزات گردد.  اميد است اين مجموعه تا حد امكان بتواند نيازهاي موجود و اين رابطه را پاسخگو باشد………………