شناسه پست: 24872
بازدید: 410

روش تحقیق بررسي کودکان استثنايي

بررسي کودکان استثنايي (کم توان ذهني)

چکيده

آنچه که ذهن نگارنده را به خود مشغول و موضوع بحث موجود گرديده يک پديده ي اجتماعي و انساني است که بايد به آن توجه مذبول داشت. موضوعي که باعث شد که براي توجه به انسان و توانايي هاي او به کنکاش و جستجو بپردازم. اين که چه چيزي باعث مي شود انساني داراي توانايي هاي مي باشد و ديگري فاقد آن توانايي ها و اين که چگونه بتوانيم با ناتوانايي هاي آن کنار بياييم و به آن کمک کنيم تا بتواند با توانايي هاي اندکي که دارد با محيط اطراف ارتباط برقرار کند و بتواند زندگي روزمره خود را بگذراند و موضوع تحقيق و پژوهش کودکان عقب مانده ذهني است که افکار مرا بر آن داشت که درجه و توانايي هاي اين کودکان را شناسايي و با دنياي آنها بيشتر آشنا شوم. ديدگاههاي متفاوتي مطرح شد که در صفحه هاي آتي با آن رو به رو خواهيم شد. در ابتدا با تاريخچه ي کودکان استثنايي و دسته بندي آن و سپس در مورد کودکان کم توان ذهني و گروه بندي هاي مطرح شده است . در جايي ديگر علل به وجود آمدن کودکان کم توان ذهني از جمله علل ژنتيکي و پديده هاي قبل و بعد از تولد را مطرح کرده ايم. و در پايان نتيجه گيري آن را عنوان خواهيم کرد. اميدواريم که روزي رسد که انسانها ديدي وسيع و درست نسبت به کودکان کم ذهني داشته باشند و برخوردي صحيح و فاقد ترحم به آنها داشته باشند.

فهرست مطالب

چكيده 4

مقدمه 5

اهميت و ضرورت پژوهش 7

پيشينه و تاريخچه ي تحقيق در ايران8

تاريخچه کودکان استثنايي10

تعريف کودکان استثنايي 11

گروه بندي دانش آموزان استثنايي12

جدول براورد شيوع دانش آموزان استثنايي 13

تاريخچه ي کودکان کم توان ذهني 14

رويدادهاي مهم در رابطه با عقب ماندهاي ذهني 15

انجمن حمايت از کودکان عقب مانده (AHRC)16

انجمن کودکان و خانواده (ACF) 17

ديدگاه تردگلد18

ديدگاه کانر 18

تعريف بر اساس نمره ي آزمون ترمن20

تعريف AAMD20

ويژگي هاي رشد افراد عقب مانده ي ذهني از نظر AAMD22

ديدگاه ريچارد هانگر فورد22

ديدگاه ادگاردال23

تعريف عقب ماندگان و کم توانان ذهني در DSM23

ويژگي هاي کودکان عقب مانده ذهني26

مقايسه ي کودک نرمال و کودک عقب مانده ذهني28

طبقه بندي کودکان کم توان ذهني يا عقب مانده ذهني 32

گروه کودکان دير آموز 32

گروه کودکان آموزش پذير 34

گروه کودکان تربيت پذير 37

گروه کودکان حمايت پذير (کاملاً متکي) 39

رفتارهاي جنسي در کودکان عقب مانده ذهني 40

مشکل ها و مسايل جنس افراد عقب مانده ذهني 41

نقاشي کودکان عقب مانده ذهني44

سبب شناس46

علل قبل از تولد47

علل مربوط به هنگام تولد56

علل بعد از تولد54

عوامل فرهنگي و تربيتي و عقب ماندگي فرهنگي57

پيشگيري58

راهنماي گسترش برنامه ها و خدمات براي کودکان عقب مانده ذهني 60

از بين بردن مرز ميان آموزش عادي و ويژه61

نتيجه گيري 64

منابع 65

پيوست67

مقدمه

انسان به عنوان اشرف مخلوقات ايزد منان، خلق شده تا از فرصت هاي به دست آمده کمال استفاده را ببرد و به کمال واقعي که همان قرب خداست، دست يابد. يکي از ويژگي هاي مهم انسان، قواي ذهني رشد يافته و عقل و هوشي است که در وجود او به عنوان يک موهبت الهي به وديعه نهاده شده و همين ويژگي او را از ساير موجودات متمايز ساخته و به دليل دارا بودن اين نعمت ، خداوند او را اشرف مخلوقات و مسجود فرشتگان و خليفه خود بر روي زمين قرار داده است. اما به دلايل متعددي، معدودي از افراد انساني از داشتن چنين توانايي و ظرفيتي يا محروم بوده يا از حد طبيعي متناسب با سن خود پايين تر مي باشند، اين محروميت يا کمبود و نقصان آنان را از ساير افراد متمايز ساخته و براي آنان نيازها و محدوديت ها و ناتوانايي ها را تحميل مي نمايد که اين افراد با توجه به ويژگي ها و خصوصيات خاصي که دارند در گروه افراد استثنايي قرار مي گيرند. البته بايد توجه نمود که واژه استثنايي به طور اعم و به معناي دقيق علمي خود نمي تواند فقط به گروههاي خاصي از افراد جامعه اطلاق شود، چرا که در حقيقت همه افراد از نظر خصوصيات مختلف جسماني، ذهني، رواني و عاطفي و اجتماعي و غيره يکسان نبوده و نسبت به همديگر داراي تفاوت هاي خاصي مي باشند. لذا بدين ترتيب هر فرد نسبت به افراد ديگر استثنايي مي باشد. آنچه غالباً «کودک استثنايي» مي گوئيم بدين معناست که کودک از نظر هوشي و جسمي و رواني و اجتماعي به ميزان قابل توجهي نسبت به ديگر همسالان خود متفاوت مي باشد که ناگزير، نيازمند به توجه خاص و آموزش و خدمات فوق العاده اي مي باشد. استثنايي بودن مشکلي است که نه فقط براي افراد استثنايي، بلکه مشکلي است که زندگي همه را تحت تأثير قرار ميدهد.

منابع :

دكتر افروز ، غلام علي . (1371) . مقدمه‌اي بر روان شناسي و آموزش و پرورش كودكان عقب مانده ذهني . انتشارات دانشگاه تهران .

دكتر افروز ، غلام علي ( 1375) . مقدمه‌اي بر آموزش و پرورش كودكان استثنائي . انتشارات دانشگاه تهران .

بحريني ، حميد رضا .( 1378). پايان نامه . بررسي علل عقب ماندگي ذهني دانش آموزان استثنائي استان يزد .

پوشنه ، كامبيز .( 1373) . پايان نامه .كارايي روش آموزش باليني ( BEERY) به بهبود بخشي مشكلات ترسيمي كودكان عقب مانده ذهني .

دكتر سيف نراقي ، مريم و نادري ، عزت ا… .( 1380)‌. روان شناسي كودكان استثنائي . انتشارات ارسباران .

رضائي ، صديقه و دكتر فرامرزي ، سالار .( بهمن 1386) : نشريه تعليم و تربيت . رفتارهاي جنس در كودكان عقب مانده ذهني.

رابينسون ، نانسي ام و رابينسون ،‌ هالبرت . بي .( 1374) . كودكان عقب مانده ذهني . ترجمه فرهاد ماهر . انتشارات آستان قدس رضوي .

فراري ، آنااوليوريو.( 1371). نقاشي كودكان و مفاهيم آن . ترجمه پريرخ دادستان و محمود منصور . انتشارات تهران ژرف .

فرمت : قابل ویرایش | WORD | صفحات : 67

*************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد