شناسه پست: 25982
بازدید: 379

دانلود مقاله بررسي عملكرد عمليات بانكداري بدون‌ربا

(هزينه‌يابي عقد قرض‌الحسنه و كارسنجي آن در  بانك كشاورزي استان مركزي)

مقدمه

در قانون عمليات بانکي بدون‌ربا که از ابتداي سال 1363 در کشور به مورد اجرا گذاشته شد، جايگاه بانک به عنوان مؤسسه‌اي پولي يا مالي تعريف نشده است، اما با مطالعه اهداف و وظايفي که براي آن شمرده شده، پي مي‌بريم که قانونگذار، بانک را مؤسسه‌اي جامع مي‌پندارد که همه فعاليت‌هاي مربوط به مؤسسات پولي و مالي را انجام مي‌دهد. در حال حاضر انواع سپرده‌ها در نظام بانکداري ايران به سه دسته تقسيم مي‌شوند؛ سپرده قرض‌الحسنه جاري، سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز و سپرده سرمايه‌گذاري مدت‌دار.

سپرده قرض‌الحسنه جاري از جهت ماهيت حقوقي و نحوه عملکرد مانند سپرده ديداري در بانک‌هاي سنتي است. سپرده پس‌انداز از سپرده‌هاي رايج نظام بانکي ربوي است و ويژگي آن اين است که اشخاص حقيقي و گاه حقوقي، وجوه مازاد بر هزينه‌هاي جاري خود را براي مدت نامعين به چنين حسابي واريز کرده و در قبال آن دفترچه پس‌انداز دريافت مي‌کنند تا به هنگام نياز وجوه مذکور را دريافت کنند.

در بانک‌هاي سنتي عموماً به اينگونه سپرده‌ها بهره تعلق مي‌گيرد. در بانکداري بدون‌ربا پرداخت بهره ممنوع است، ليکن  براي تشويق سپرده‌گذاران، اولويت‌ها، امتيازات و جوايزي در نظر مي‌گيرند.

بررسي عملكرد عمليات بانكداري بدون‌ربا

منابع و ماخذ

1- اقتداري، علي محمد، سازمان و مديريت: سيستم و رفتار سازماني، انتشارات مولوي، تهران (1367).

2- انصاري،‌بهرخ، مباني بانكداري اسلامي از بُعد فقهي و حقوقي و بانكداري كاربردي در رابطه با نظام جديد بانكي، انتشارات بانك كشاورزي، تهران (1368).

3- انصاري، بهرخ، هزينه‌يابي عقود و يافتن سازمان و  تشكيلات  بهينه  براي  شعب بانك كشاورزي، مؤسسه علوم بانكي، تهران (1372).

4- تاجداري، ‌پرويز، روش‌هاي علمي تحقيق همراه با نظريه ارزشيابي، انتشارات اتا، تهران (1369).

فرمت : قابل ویرایش | WORD | صفحات : 21

*************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد