شناسه پست: 14941
بازدید: 381

قاطعيت و جنسيت
فهرست:
نگاهي به ريشة قاطعيت
اهميت رفتار قاطعانه در روابط دختران و پسران
مهارت قاطعیت (جرأت آموزی) در روابط دختران و پسران
بررسي رفتار قاطعانه در روابط
عوامل موثر در رفتار قاطعانه
اجزاي رفتاري نا آشكار و پنهان
مهارت قاطعیت ونه گفتن در روابط
رفتارقاطعانه چگونه باشد ؟
رفتار قاطع يعني چه؟
الگوهاي چهارگانه ارتباط با ديگران
 قاطعيت در ارتباط باديگران
هوش اجتماعي و قاطعيت
 داشتن عزت نفس نمودي از قاطعيت
روش‌هاي تقويت اعتماد به نفس
گروه بندي افراد قاطع
قاطعيت در روابط دختران و پسران چه كمكي مي كند؟
قاطعيت در سه حرکت
منابع
نگاهي به ريشة قاطعيت
«فَشِلتُم‌» از مادّة‌ «فَشَل‌» به‌ معناي‌ سستي‌ در اراده‌ و ضعف‌ در تصميم‌گيري‌ و قاطعيت‌ است‌كه‌ ناشي‌ از ترس‌ يا غير آن‌ باشد؛ و از آثار آن‌، اضطراب‌ و اختلاف‌ و كسالت‌ و ترس‌ است‌.
«تَنازَعتُم‌» از مادّة‌ «نَزع‌» به‌ معناي‌ جذب‌كردن‌ چيزي‌ و كندن‌ آن‌ از مكان‌ خودش‌است‌، كه‌ از آثار آن‌ «فَشلَتُم‌»، يعني‌ ضعف‌ در تصميم‌گيري‌ و قاطعيت‌ در كارهاست‌ كه‌ به‌دنبالش‌ تنازع‌، يعني‌ كشمكش‌ و ستيزه‌كردن‌ و به‌ مخالفت‌ برخاستن‌ با يكديگر است‌.
اهميت رفتار قاطعانه در روابط دختران و پسران
وقتی در برخورد با مردم، موضع تدافعی نمی گیرید و به راه سلطه جویی نمی روید، در واقع در فرآیند تصمیم گیری دیگران ، حتی اگر باب میل تان هم نباشد دخالت نمی کنید و می گذارید تمام اختلاف نظرها تا جایی که امکانش باشد از راه مذاکره به توافق بینجامد. رسیدن به توافق نشانه ی کنترل رفتار نیست. کنترل رفتار زمانی مصداق پیدا می کند که کسی به محدوده ی شخصی شما، یعنی آن چه شما آن را “من” می خوانید راه یابد. محدوده ای که باید از همه چیز، از پدر و مادر گرفته تا قانون و اخلاقیات و سایرین مستقل باشد. حتی در کار روان درمانی، مشاور برای ورود به این بخش خصوصی زندگی مراجعان ، نیاز به اجازه دارد. ورود بی اجازه ی مشاور به دنیای خصوصی مراجعه کننده یا به قطع برنامه ی درمان منجر می شود و یا موجب وابستگی شدید روانی می گردد، آن طور که بیمار به گونه ای ناسالم جزیی ترین تصمیم گیری های شخصی اش را به مشاور تفویض می کند. بنابراین ضروری به نظر می رسد که مشاوران بکوشند به جای تصمیم گیری برای مراجعه کننده به او مهارت های زندگی را آموزش دهند. پژوهش ها نشان داده است برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی ، ایجاد رفتار قاطعانه از اهمیت خاصی برخوردار است…………….