شناسه پست: 14939
بازدید: 340

مجازات حدی
فهرست:
تعريف مجازات حدي
نقش آگاهي و بروز جهل و اكراه در جرائم مستوجب حد در قانون مجازات اسلامي ايران
بررسي اثر جهل در مجازات حدي سنگسار
جهل = سنگسار زنان در ایران ادامه دارد‏
بررسي اثر جهل در مجازاتهاي حدي
نقش جهل در جرائم مستوجب حد در قانون مجازات اسلامي ايران
 اکراه و اشتباه در حقوق مدنی و جزا تعريف مجازات حدي
از جمله مجازات‌هاي پيش‌بيني شده، در حقوق کيفري اسلام، مجازات‌هاي حدي است . اين مجازات‌ها در صورت ارتکاب جرائم خاصي که در قرآن و روايات نبوي ذکر شده قابل اجرا است . از جمله مجازات‌هاي حدي، اعدام حدي است که با ارتکاب جرائم خاص جنسي – مواردي از زنا و لواط – و ارتکاب جرائم عليه دين و امنيت انواع مختلفي دارد و به طرق خاصي اجرا مي‌گردد. در اين پايان‌نامه، نگارنده کيفيت اجراي مجازات اعدام حدي را با توجه به منابع حقوق اسلام و مقتضيات زمان مورد بحث و بررسي قرار داده و به نتايج ذيل رسيده است : -1 در صورت احراز مصلحت اسلام و نظام اسلامي، مي‌توان اعدام حدي را به مجازات‌هاي خفيف‌تر ديگري تبديل کرد. -2 با فرض ثابت‌بودن مجازات اعدام حدي و قابل تغيير نبودن آن، ابزار پيش‌بيني شده در روايات و متون فقهي، طرق اجراي اين حکم بوده و موضوعيتي ندارند و مي‌توان آنها را تغيير داد و با ابراز مدرن اجراي اعدام، مجازات فوق را اجرا نمود. -3 اقامه حدود و از جمله اعدام حدي تنها بر عهده ولي فقيه و حاکم اسلامي است که بايد مجتهد جامع شرايط باشد. -4 در صورت اثبات جرم مستوجب اعدام به وسيله اقرار، مجازات با عروض جنون و مرض قابل اجرا نيست و تا زمان افاقه جسمي و روحي محکوم، اجراي آن به تاخير مي‌افتد. -5 مکان و زمان در اجراي حکم اعدام، مؤثر بوده و در مواردي موجب تاخير اجراي حکم مي‌گردند. -6 در صورت اثبات جرم زناي محصنه به وسيله اقرار، محکوم در گودال دفن نمي‌شود و به هنگام رجم آزاد گذارده مي‌شود تا در صورت اراده فرار به هنگام رجم، بتواند از اين حق استفاده کند. و در اين صورت ، مجازات وي ساقط مي‌شود.
نقش آگاهي و بروز جهل و اكراه در جرائم مستوجب حد در قانون مجازات اسلامي ايران
از جمله مجازات‌هاي پيش‌بيني شده، در حقوق کيفري اسلام، مجازات‌هاي حدي است . اين مجازات‌ها در صورت ارتکاب جرائم خاصي که در قرآن و روايات نبوي ذکر شده قابل اجرا است . از جمله مجازات‌هاي حدي، اعدام حدي است که با ارتکاب جرائم خاص جنسي – مواردي از زنا و لواط – و ارتکاب جرائم عليه دين و امنيت انواع مختلفي دارد و به طرق خاصي اجرا مي‌گردد. در اين پايان‌نامه، نگارنده کيفيت اجراي مجازات اعدام حدي را با توجه به منابع حقوق اسلام و مقتضيات زمان مورد بحث و بررسي قرار داده و به نتايج ذيل رسيده است : -1 در صورت احراز مصلحت اسلام و نظام اسلامي، مي‌توان اعدام حدي را به مجازات‌هاي خفيف‌تر ديگري تبديل کرد. -2 با فرض ثابت‌بودن مجازات اعدام حدي و قابل تغيير نبودن آن، ابزار پيش‌بيني شده در روايات و متون فقهي، طرق اجراي اين حکم بوده و موضوعيتي ندارند و مي‌توان آنها را تغيير داد و با ابراز مدرن اجراي اعدام، مجازات فوق را اجرا نمود. -3 اقامه حدود و از جمله اعدام حدي تنها بر عهده ولي فقيه و حاکم اسلامي است که بايد مجتهد جامع شرايط باشد. -4 در صورت اثبات جرم مستوجب اعدام به وسيله اقرار، مجازات با عروض جنون و مرض قابل اجرا نيست و تا زمان افاقه جسمي و روحي محکوم، اجراي آن به تاخير مي‌افتد. -5 مکان و زمان در اجراي حکم اعدام، مؤثر بوده و در مواردي موجب تاخير اجراي حکم مي‌گردند. -6 در صورت اثبات جرم زناي محصنه به وسيله اقرار، محکوم در گودال دفن نمي‌شود و به هنگام رجم آزاد گذارده مي‌شود تا در صورت اراده فرار به هنگام رجم، بتواند از اين حق استفاده کند. و در اين صورت ، مجازات وي ساقط مي‌شود……………