شناسه پست: 20990
بازدید: 342

اصلاح الگوی مصرف
فهرست مطالب
مقدمه. 1
درباره اصلاح الگوی مصرف.. 2
مصرف سرانه بنزین در کشورهای مختلف جهان. 4
احادیث درباره اسراف.. 10
‘اصلاح باور ‘ پيش نياز اصلاح الگوي مصرف.. 20
آثار وعواقب منفي اسراف.. 22
نقش زنان در تغيير الگوي مصرف.. 23
منابع. 40
مقدمه
اسراف یكى از نمونه هاى آشكار حركتهاى نابخردانه است. عقل و وحى بر كاربرد امكانات در زمینه هاى مورد نیاز تاكید دارد و دور ریختن، هدر دادن و از بین بردن موارد لازم قابل استفاده را محكوم و ناپسند مى داند، وجدان انسان از اسراف نفرت دارد و این تنبلى ها و ناآگاهیها، غفلت ها و رفاه زدگیهاست كه زمینه را براى اسراف هموار مى سازد.
اسراف همیشه و همه جا بر پیكر اخلاق و اقتصاد و سلامتى فرد و جامعه ضربه وارد مى كند، اما در شرایط كنونى جامعه اسلامى ما كه فشار استكبار غرب براى تحمیل و تشدید فقر بر امت اسلام، هر چه بیشتر شده است، اسراف، گناهى كوچك نیست، اسراف در اموال شخصى گناه و در بیت المال مسلمین گناهى بزرگتر است. متاسفانه امروز اسراف و تبذیر در جامعه ما بقدرى زیاد و گسترده شده كه رهبر معظم انقلاب اسلامى در پیام نوروزى سال 1388 خود از آن بشدت اظهار نگرانى كرده و از تمام لت خواستند تا از اسراف جلوگیرى نمایند.
انتخاب چهل هشدار از گفتار پیشوایان اسلام در زمینه اسراف، بدین امید انجام گرفته است كه امت اسلامى با كاهش و جلوگیرى از ریخت و پاش ها بر عزت و قدرت خویش بیفزایند و در برابر خداوند متعال و جهان اسلام سرفراز باشند.
درباره اصلاح الگوی مصرف
حتماً می‌دانید که سال ۱۳۸۸ به عنوان سال «اصلاح الگوی مصرف» نام‌گذاری شده است. احتمالاً خیلی‌ها معنای این عبارت را واضح فرض می‌کنند و جای بحثی در آن نمی‌بینند. اما اگر بیش‌تر دقت کنیم می‌بینیم که می‌توان برداشت‌های مختلفی از این عبارت داشت و حتی این نگرانی وجود دارد که با سوءاستفاده از معنای این عبارت، مشکلاتی بر سر راه آزادی انتخاب مردم در مورد نیازهای مصرفی‌شان به وجود آورده شود.
سؤال این است که آیا اساساً معیاری جامع برای الگوی مصرف وجود دارد که بتوان بر اساس آن یک الگوی مصرف را صحیح و الگوی مصرف دیگر را ناصحیح دانست؟ و با توجه به آن در مورد «اصلاح» الگوی مصرف حرف زد؟ بحثی که می‌خواهم در این جا مطرح کنم این است که هر فرد برای مصرف خودش معیاری دارد که منحصر به خود او است. افراد دارای ذائقه‌ها و سلایق گوناگون هستند و هر فرد خودش به‌تر از هر کس دیگری می‌داند که چه سبدی را باید برای مصرف خودش انتخاب کند