شناسه پست: 28172
بازدید: 342

دانلود مقاله انقلاب مشروطیت در تبریز و بزرکان آن زمان

چکیده

در سلطنت ناصرالدین شاه به علت امتیازاتی که به بیگانگان می‌داد مردم بسیار خشمگین بودند دست به شورش‌هایی می‌زدند. از جمله مهمترین‌ امتیازاتی که او به بیگانگان داد قرار داد توتون و تنبکو بود که به مدت ۵۰ سال بود اما با تلاش‌های روحانیان و مردم بیدار این قرار داد لغو شد.

پس از سلطنت وی مظفرالدین شاه روی کارآمد، او باز هم سیاست‌های نادرست ناصرالدین شاه را پیش گرفت و سبب شد که مردم باز هم دست به شورش‌های متعدد بزنند و او را سخت در فشار قرار دهند. ناچار وی مجبور به امضای فرمان مشروطیت شد اما در این میان کشورهای مخالف با آزادی ایران نظیر انگلستان و روسیه دست به اقداماتی زند تا ایران را از استقلال در آورند و بسیاری از مجاهدان را اعلام کردند. ستارخان از جمله کسانی بود که در جنبش مشروطه تبریز تلاش‌های بسیاری نمود. اما انگلستان و روسیه دست از کارهای زشت خود بر نداشته و همچنان مجاهدان را مورد آزار و اذیت قرار می‌دادند.

در اینجا ما با چگونگی اعدام و محاکمه‌ی ثقه الاسلام و موارد دیگری آشنا شدیم و همچنین چگونگی مقاومت ستارخان تنها با ۳۸ نفر از یاران خود در برابر روس‌ها مقاومت مردم تبریز، چگونگی آغاز مشروطیت، جنگ‌های سختی که در تبریز رخ داده تحقیق نموده‌ایم. این مقاله گوشه‌ای از فداکاری‌ها و جانبازی‌ها پدران غیرتمند را منعکس می‌سازد. در هر صفحه‌ای در تاریخ انقلاب بزرگ مشروطیت ایران نمونه‌های بارزی از عالی‌ترین و ظاهر میهن پرستی و‌ آزادی خواهی گذشتگان پر افتخار ما ضبط و ثبت شده است. امید می‌رود نسل جوان با آشنایی این حقایق افتخار آمیز، بیش از پیش به وظایف ملی خود توجه پیدا کنیم.

فرمت :  قابل ویرایش | WORD | صفحات :۲۰۴+ منابع ندارد

*************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد

برای مشاهده سایر عناوین برروی لینک زیر کلیک بفرمایید