شناسه پست: 25143
بازدید: 423

دانلود مقاله ای در مورد تولید ناب

مقدمه

اكنون كه به لطف خداوند و كمكهاي بي شائبه پدر و مادر عزيزم و البته تلاشهاي خود و اساتيد بزگوارم توانستم كه بر ميزان معلومات و تحصيلاتم بيافزايم ، خداي را سپاسگزارم. و از او مي خواهم كه مرا در تمامي مراحل زندگي از مدد الهيش بي نصيب نگرداند. و راه پيشرفت را برايم هموار سازد . و اين تحقيق را كه به عنوان پروژة پاياني اخذ مدرك مهندسي صنايع در زمينه اصول توليد ناب و متدولوژي 6 سيگما و همچنين سيستم SPC به عنوان يكي از ابزارهاي 6 سيگما در شركت كارخانجات پارس الكتريك انجام داده ام را با كسب اجازه از استاد گرانقدر جناب آقاي دكتر صديق رئيسي كه بدون شك مي توانم بگويم كه بيش از نيمي از آينده كاريم را به دليل ديدگاهي كه ايشان به من داده اند مديون آن استاد بزگوار هستم و همچنين استاد بزگوار جناب آقاي دكتر عبدي كه با معرفي توليد ناب و اصرار بر تحقيق در اين زمينه باعث شدند كه من با جنبه هاي مدرن توليدي و تفكرات جديدي در دنيا آشنا شوم ؛ به پدر و مادر بزگوارم تقديم مي كنم .با توجه به اينكه از تلاش مهندسين دلسوز شركت پارس شكي ندارم ،‌ ديدگاه منتقدانه ايي را كه در مدت اندك در خدمتشان بودم ، ارائه كرده ام و پيشاپيش از تمامي عزيزاني كه نظرات خود را دربارة‌ اين پروژه به ميل اينجانب به نشانيدر ميان مي گذارند ،‌‌ تشكر مي كنم . در پايان اميدوارم كه مطالعه اين پروژه به خصوص در قسمت توليد ناب و SPC بتواند مشكل گشاء باشد و يا حتي ايده اي براي بهبود وضعيت شركت PARS به مهندسين و مسئولين درگير كار در اين شركت را بدهد.

توليد ناب

توليد ناب نشأت گرفته از تحقيق جيم ووماك ، دان جونز و دان روس ، سه مدير ارشد (IMVP) *  است . اين پژوهشگران به اين نتيجه رسيدند كه موفقيت در تحقيقاتشان اساساً مي تواند مرهون 6 عنصر باشد كه عبارتند از : جامعيت ، تخصص ، جهان نگري ، استقلال ،‌ دسترسي به صنعت و پس خوراند پيوسته (continuous feedback) . آنها مديران كارخانه ها را متوجه ساختند كه ارزشندترين كمك آنها پول نيست بلكه زماني است كه مديران شركتهاي آنها براي پاسخ دادن به سؤالاتشان اختصاص مي دهند.

بعد از 5 سال تفحص محققان دربارة تفاوتهاي ميان توليد انبوه و توليد ناب در يك صنعت به اين نتيجه دست يافتند كه اصول توليد ناب ، مي تواند به طور مساوي در سرتاسر جهان و در هر صنعتي به كار گرفته شود و نيز رفتن به سمت توليد ناب تأثير عميقي بر جامعه انساني به جاي خواهد گذاشت ،‌ يعني به راستي جهان را تغيير خواهد داد . همانطور كه از اسم توليد ناب بر مي آيد بزرگترين مزيت آن بر توليد انبوه ،‌ ناب بودن آن است . بدين معني كه با توجه به مشكلات كه از آن جمله اتلافات در تمامي زمينه ها در توليد انبوه است ، را ندارد . اين همان اكسيري است كه ژاپني ها براي وارد شدن به بازار جهاني و رقابت با بزرگترين توليد كنندگان غربي به كار گرفته اند.

نتيجه گيري

ابتدا براي نتيجه گيري  يك نمونه از شكست اروپايي ها را در مورد كوشش براي حضور در سطح جهاني را بررسي مي كنيم . هنگامي كه تجربه اروپاييها را در اين مورد بررسي مي كنيم ، يك اصل بديهي و بنيادي آشكار مي شود : وقتي در سرزمين خود مجهز به توليد ناب نشده ايد ،‌ هرگز نمي توانيد بر يك بنياد جهاني آنرا بوجود آوريد . فولكس واگن شاهد خوبي بر اين ادعاست . در 1974 ،‌‏ فولكس واگن يك كارخانة مونتاژ امريكايي در وست مورلند پنسيلوانيا تأسيس كرد . هدف فولكس واگن آن بود كه همزمان با ترقي مارك آلمان و تهاجم فزايندة توليدكنندگان ژاپني به امريكاي شمالي ، يك مركز توليد امريكايي با هزينة كمتر به وجود آورد . اما فولكس واگن توليد ناب را نمي شناخت و مديران توليد خط قديمي جنرال موتورز را كه توانسته بود از آنجا بيرون بكشد،  در كارخانة امريكايي خود به كار گمارد.  عاقبت كار مصيبت بار بود . كاهش هزينه ها به واقعيت پيوست و تغييراتي كه در محصول ايجاد شد تابا بازار امريكا متناسب تر شود ، از كيفيت آن كاست و همين امر موجب شد كه خريداران خارجي جذب محصولات قديمي آلماني گردند . اين مثال را براي اين آوردم كه اصولاً ما ايرانيان آدمهايي هستيم كه قبل از انجام هر كاري تمامي زواياي كار را در نظر نمي گيريم و حالا شايد بهتر متوجه شويم كه محصولات ما اعم از خودروهاي  ايران خودرو و يا  حتي محصولات پارس الكتريك و …. نه از لحاظ قيمتي و نه از لحاظ كيفتي و  تنوع و …. قابل رقابت در بازارهاي جهاني نيستند . پس نتيجه گيري حاصل از اين بررسيها ساده است : بهترين راه نوع انسان براي توليد محصول ، شيوة توليد ناب است.  بدين شيوه مي توان محصولاتي بهتر با تنوعي وسيعتر و با هزينه اي كمتر توليد كرد . همچنين ،‌ اهميت ديگر توليد ناب در آن است كه كارمندان را از سطوح پايين كارخانه گرفته تا تشكيلات مركزي ،‌ با كاري چالشگرانه تر و ارضاء كننده تر روبرو مي گرداند . از اين رو، تمامي جهان هر چه سريعتر بايد توليد ناب را اقتباس كند.

فرمت : قابل ویرایش | WORD | صفحات : 39

*************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد