مقاله بررسی اضطراب و افسردگی در بین معلمان
شناسه پست: 29356
بازدید: 462

مقاله بررسی اضطراب و افسردگی در بین معلمان

مقاله بررسی اضطراب و افسردگی در بین معلماندر دنیای  امروزه هیجانات ، تنش ها ، عصبیت ها وعوامل متعددی از این قبیل حاکم بر زندگی روزمره افراد هستند .هر کدام از افراد جامعه امروزی در برخورد مستقیم با انواع استرسها و شرایط عصبی قرار دارند .محیط زندگی اجتماعی ، خانواده وهر آنچه فرد با آن در ارتباط است میتواند بعنوان عامل تنش زا جریان زندگی اورا به سمت بحرانها ونگرانیها سوق دهد .امروزه تجارب تنش زا ناخواسته عکس العمل افراد را تعیین می کنند . بدین ترتیب که وقتی فردی یک تجربه ناخوشایند واسترس همراه با آن را دریافت می کند واکنش منفی بصورت اضطراب خود کم بینی ، افسردگی وغیره را از خود بروز می دهد .

بررسی اضطراب و افسردگی در بین معلمان

اضطراب ، دلشوره ، تشویش ، نگرانی ،دلهره ، دلواپسی ، بی قراری ، دل آشوبه ونابسامانی حالاتی هستند که هر انسانی خواه وناخواه آنرا تجربه کرده است . می توان با اطمینان گفت که امکان ندارد انسان در این جهان زیسته باشد  وتجربه اضطراب را نداشته باشد ( معانه ، ۱۳۷۰).ممکن است اضطراب را یک نوع درد داخلی دانست که سبب ایجاد هیجان وبه هم ریختن تعادل موجود می گردد و چون بشر دائما به منظور برقراری تعادل کوشش می کند بنابراین می توان گفت که اضطراب یک محرک قوی است .امکان دارد این محرک مضر باشد واین خود بستگی دارد به درجه ترس ومقدار وخطراتی که متوجه فرد است (شاملو ۱۳۶۹).

مقاله بررسی اضطراب و افسردگی در بین معلمان

در برخی از دیدگاهها گفته می شود که هنگامی احساس اضطراب دست می‌دهد که فرد با موقعیتی روبرو شود که کنترلی بر آن ندارد بطور کلی کنترل ناپذیر بودن آنچه روی می دهد واحساس درماندگی در برابر آن باعث می‌شود که فرد در موقعیتی فشار زا قرار گرفته احساس اضطراب نماید .

هر آدمی برای رویارویی با موقعیت فشار زا روش خاص خود را دارد گاهی فرد هیجان را در مدار توجه قرار می دهد وبجای درگیری با مساله اضطراب زا سعی می کند ، به طرق دیگری از اضطراب خود بکاهد ، گاهی خود مساله را در مدار توجه قرار می دهد .موقعیت اضطراب زا را ارزیابی می کند وسپس دست به کاری می زند تا آن موقعیت را تغییر دهد یا از آن اجتناب نماید .اگر چه مقدار محدودی اضطراب برای رشد بشر ضرروی است ولی مقدار آن نیز باعث اختلال رفتار می شود واغلب اوقات شخص را مجبور به نشان دادن رفتار نوروتیک یا پسیکوتیک می نماید (شاملو ، ۱۳۶۹).

مقاله بررسی اضطراب و افسردگی در بین معلمان

منابع

آزاد ، حسین ( ۱۳۷۲) . آسیب شناسی روانی تهران : رودکی

آزاد حسین ، ( ۱۳۶۸) . اختلالات عاطفی تهران ، دانشگاه علام طباطبائی .

امانت ، امیر ( ۱۳۶۸) افسردگی وخود کشی تهران ، ابن سینا .

اخوت وحید ( ۱۳۶۲) افسردگی تهران : رز .

براهنی ،محمد تقی ( ۱۳۷۰) زمینه روانشناسی ، تهران : رشد .

بیرجندی – پروین ( ۱۳۶۴) روانشناسی رفتار غیر عادی ، تهران: دهخدا

بطائی حسن ، ( ۱۳۵۳) مجله نظام پزشکی ارزیابی آزمون بک در ایران .

فرمت :  قابل ویرایش | WORD | صفحات :۱۰۵

*************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد

برای مشاهده سایر عناوین برروی لینک زیر کلیک بفرمایید