دانلود مقاله حجیت قطع
مقدمه
دانلود مقاله حجیت قطع عنصر مشترکى است که در کار استنباط، چه در بخش اصول عملیه و چه در بخش ادّله محرزه بکار مى آید. حجیت قطع: یعنى در صورت مخالفت باتکلیف مقطوع به عند المکلّف عقاب را منجز میکند و معذّر و نافى استحقاق عقاب است در صورتى که بخاطر عمل بقطعش با مولا مخالفت نماید. حجیت قطع بر هر کار استنباطى مقدم است; حتى در بحث هاى اصولى، مقالات حقوق مثل ظهورات به حصول قطع به حجیت آنها نیاز داریم.
بنابراین در این مطلب از فروشگاه مارکت فایل به ارائه مقاله حجیت قطع در قالب 70 صفحه میپردازیم.
عناوین مطالب
حجیت قطع چیست؟
چهار ویژگى قطع
انواع منجزیت
انواع ترخیص نسبت به تکلیف منجز
دلایل منع ترخیص در تکلیف منجز
آثار حق الطاعه در نظر مصنف حلقات
اقسام قطع منجّز
اقسام قطع
دو ویژگى علم اجمالى
فروض ترخیص در علم اجمالى
دو نظریه درباره ترخیص مخالفت قطعیه
اقسام دلیل محرز
حکم اطاعت دلیل ظنى
دو مبنا در اطاعت دلیل ظنّى
انواع دلیل محرز
اقسام دلیل شرعى
اقسام دلیل غیر لفظى
اقسام مدلول دلیل محرز
حکم مدلول التزامى دلیل محرز
حکم مدلول التزامى امارات
حکم مدلول التزامى پس از سقوط مدلول مطابقى
دو نظریه درباره حکم مدلول التزامى اعم پس از سقوط مدلول مطابقى
دلایل تلازم دلالت التزامى اعم با دلالت مطابقى
مبانى درباره ملاک حجیت امارات
فروض قیام اماره به جاى قطع موضوعى
دلیل شرعى لفظى
اقسام ظهور
نظریاتى پیرامون علت علاقه بین لفظ و معنى
اقسام دلالت لفظ بر معنى
اقسام چهارگانه وضع بحسب تصور معنى
اقسام وضع بحسب تصور لفظ
علامات معناى حقیقى
انواع لغت
انواع هیئت ترکیبى
اقسام معانى
نظریات درباره حقیقت معانى حرفى
انواع جمله
نظریات درباره وجه تفاوت جمله خبرى و جمله انشائى
مبحثی پیرامون حجیت قطع
قطعیت و حجت
نظریه مرحوم محقق اصفهانی
اشکالات نظریه مرحوم محقق اصفهانی
احکام قطع
تفاوت ظن و قطع
کلام مرحوم خوانساری
بیان مرحوم آخوند در مورد کلام مرحوم خوانساری
کلام مرحوم محقق اصفهانی
حجیت قطع
حجیت قطع بعدازوفات پیامبر
اجماع وقطع حجت
اجماع محصل و اجماع منقول
عقل
منبع…………
نظریات علمادرباب حجیت قطع
مشهور اصولیون، حجیت را مربوط به «قطع بما هو قطع» میدانند. آنگاه رویِ دیگر مسئله، عدم حجیت غیرقطع اعم از ظن و شک و وهم خواهد بود. ولی شهید صدر حجیت به معنای منجزیت را مربوط به مطلقِ انکشاف تکلیف میداند؛ چه انکشاف قطعی یا ظنی یا احتمالی، که نتیجه طبیعیاش انحصار معذریت در موارد قطع به عدم تکلیف خواهد بود. بدین جهت شهید صدر قاعده عقلی «قبح عقاب بلابیان» به معنای «قبح عقاب بلاعلم» را منکر است و از همینجا است که بحث حجیت قطع با مبنای مختار در بحث حق الطاعه مرتبط میگردد و تغییر مبنای مشهور در اصل عقلی اولی در ارتباط با تغییر شکل مباحث قطع قرار میگیرد، و ما انعکاس این تغییرات را در حلقات الأصول…..