دانلود مقاله خشونت و نا امنی شهری
شناسه پست: 24108
بازدید: 445

دانلود مقاله خشونت و نا امنی شهری

دانلود مقاله خشونت و نا امنی شهری موضوع خشونت و ناامنی شهری یکی از چالشهای  جدی جوامع می‌باشد که نظر بسیاری از صاحبنظران را در فرآیند تحلیل، تفسیر و ریشه‌یابی آن به خود معطوف نموده است. مهمترین خصیصه عصر جدید و قرن بیست و یکم گسترش ارتباط و فزونی سرعت در انتقال انگاره‌های فرهنگی در جوامع می‌باشد (چه مثبت و چه منفی). خشونت و ناامنی شهری در مفهوم امروزین خود بیشتر زائیده صنعتی شدن جوامع و گسترش شهرها و تبلور کلان شهرها می‌باشد. امنیت عمومی مبهم و پیچیده است، این مفهوم در مسیر حیات خود دائماً دچار تحول شده و از مفهومی به مفهوم دیگر تغییر یافته است.

دانلود مقاله خشونت و نا امنی شهری

در دیدگاه سنتی امنیت معطوف به تأمین فضائل و حفاظت از عاملان آن می‌شد و انسان منفعلانه خود را می‌بایست با قالب فضائل و دیدگاه فرهیختگان تطبیق می‌داد. در دیدگاه مدرن، امنیت معطوف به قدرت و تأمین زندگی امن و مرّفه انسان و حفاظت از عاملان آن یعنی متخصصان و صاحبنظران می‌شود و نسبت به دیدگاه پست مدرنیسم معطوف به معنا در زندگی انسانی و تأکید بر لذت گرائی و معناگرایی اراده و خلاقیت انسانی است.

و با الطبع پیچیده شدن مفهوم امنیت در دیدگاه اخیر باعث گردیده که برای تأمین و تحکیم آن عدم انعطاف و بکارگیری شیوه‌ها، ابزار و متد‌های مختلف را شاهد باشیم تا قبل از هر چیز با شناسایی و شناخت عوامل ناامنی و تهدید‌کننده، نسبت به مقابله و برخورد با آن عوامل و کاهش احساسی ناامنی عمومی اقدام نماییم. یکی از خصایص عصر جدید، گسترش ارتباطات و حذف مرزها و موانع فیزیکی می‌باشد برخلاف گذشته ضریب اثرگذاری فرهنگی با کندی و تانی در جوامع صورت می‌پذیرفت در شرایط جاری به موازات تراوشات و انباشتگی فرهنگی آثار و ۰خصوصیات صنفی موجود در جوامع و شیوه‌های بزهکاری و جرایم با سرعت و با کمترین هزینه زمانی با سایر جوامع سرایت می‌نماید

دانلود مقاله خشونت و نا امنی شهری

در حقیقت از منظر جامعه شناسی شهری نوعی وحدت جرایم اجتماعی بصورت مشابه با انگاره‌های شناخته شده مشاهده می‌گردد به تناسب با ملاحظات و ویژگیهای فرهنگی هر جامعه دارای شدت وحدّت می‌باشد. مباحث خشونت شهری، جرایم حاشیه‌نشینی و ارتباط بین گسترش شهرک‌های حومه و حاشیه‌نشینی با افزایش جرایم و بزهکاری و تشکیل مناطق ممنوعه در اطراف شهرهای بزرگ و کلان شهرها از جمله مباحث مهمی است که تقریباً به صورت یکسان در جوامع، اعم از توسعه یافته و یا در حال توسعه مشاهده می‌گردد.یکی از ویژگیهای کتابهای حاضر در عرصه امنیت پرداختن به مقوله امنیتهای شهری می‌باشد.

دانلود مقاله خشونت و نا امنی شهری

منابع و مأخذ:

۱- آدمیت، فریدون، امیرکبیر و ایران، شرکت سهامی انتشارات خوارزمی، چاپ ششم،‌۱۳۶۱

۲- اداره‌ی کلاپلیس بین‌الملل- مجله‌ی آشنایی با پلیس کشورهای جهان سال‌های ۷۹-۸۰

۳- اردشیری، مهیار، توسعه‌ی پایدار و مدیریت شهری- فصلنامه‌ی مدیریت شهری شماره‌ی ۳ انتشارات سازمان شهرداری کشور، پاییز ۱۳۷۹

۴- حمیدی- ملیحه، استخوان‌بندی شهر تهران، جلد دوم شهرداری تهران،‌۱۳۷۶

۵- شناخت جمعیت شهرتهران، مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، آذر ۱۳۷۷

۶- صفوی،‌سید یحیی، تحلیل جغرافیایی امنیت تهران و ارائه‌ی الگوهای بهینه و مسأله‌ی دکتری دانشگاه تربیت مدرس ۱۳۸۰

۷- تألیف آتی بورژل، شهر امروز، ترجمه: دکتر سید محمد سید میرزایی، تاریخ انتشار:۱۳۷۷، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی

فرمت : قابل ویرایش | word | صفحات : ۳۰

******************************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد

برای مشاهده سایر عناوین برروی لینک زیر کلیک بفرمایید