شناسه پست: 28304
بازدید: 444

دانلود مقاله روانشناسی نوجوانان

مقدمه

دوره نوجوانی همزمان است با دوره بلوغ ؛ یکی از بحرانی ترین دوره های زندگی . در دوره بلوغ ، تغییرات گوناگونی در ابعاد شخصیتی نوجوان رخ می دهد که هرکدام به نوعی می تواند بر او اثر بگذارد و حتی گاهی شخصیت او را دگرگون سازد. این نبشتار ، به برخی از این جنبه ها اشاره دارد. اما پیش از ورود به اصل بحث ، توجه به چند نکته لازم است :در هفت سال سوم زندگی که دوران بلوغ و جوانی است ، تحولات سریعی در جسم و جان نوجوان پدیدار می گردد و در مدت کوتاهی اندام و افکارش به کلی تغییر می کند .

دوره نوجوانی و بلوغ به سنین بین ۱۲ تا ۱۸ سالگی اطلاق می شود. این دوره یکی از بحرانی ترین دوره هاست. گاهی گذشتن از مرز کودکی و رسیدن به قلمرو بلوغ با نابسامانی های فراوانی همراه است. در این دوره ، نوجوان نه دیگر کودک به حساب می آید و نه هنوز به درستی بالغ گردیده است. وی در مرز بین این دو مرحله (کودکی و بزرگسالی ) قرار می گیرد و با فشارها و انتظارات خاص هر دوره روبه رو می شود ؛ از سویی ، اگر کار کودکانه بکند او را ملامت می کنند که بزرگ شده است و این کار در شأن او نیست و از سوی دیگر ، معمولاً با او مانند بزرگسالان رفتار نمی شود . در زندگی ، نقش کودک و بزرگسال ، هرکدام مشخص است و می دانند چه کاری باید انجام دهند ، ولی نوجوان در وضع روحی مبهم و پیچیده ای به سر می برد ؛ او به درستی نمی دانند چه باید بکند.

۲ـ تعریف بلوغ و نوجوانی :

کلمه «بلوغ» یا (Puberty ) ممکن است به چند صورت تعریف شود :

الف ) بلوغ جنسی : بلوغ به این معنا یعنی رسیدن به سن تولید مثل و شهوت جنسی که سنین آن در بین ملل و افراد گوناگون بر حسب نژاد ، مناطق جغرافیایی و آب و هوایی متفاوت است و معمولاً بین سنین ۱۲ـ۱۸ سالگی واقع می شود.

پی نوشت ها :

۱و۲ ـ سید احمد احمدی ، روانشناسی نوجوانان و جوانان ، رودکی ،۱۳۶۹ ، ص ۱۷

۳ـ محمد تقی فلسفی ، گفتار فلسفی ، جوان از نظر عقل و احساسات ، هیئت نشر معارف اسلامی ، ۱۳۵۲ ، ص ۴۴۱

۴ـ آیهْْ الله صانعی ، سن بلوغ دختران را ۱۳ سالگی می داند .

۵ ـ روان شناسی تربیتی ، دوره کاردانی مراکز تربیت معلم ، ص ۱۴۲

۶ ـ به نقل از روان شناسی تربیتی ، مراکز تربیت معلم ، وزارت آموزش و پرورش ، ص ۱۶۷

۷ـ غررالحکم و دررالکلم ، ج ۱ ، ص ۴۴۹

۸ ـ محمد باقر مجلسی ، بحارالانوار ، ج ۷۷ ، ص ۱۳۵

۹ـ تحف العقول ، ص ۱۲۴ / خصال صدوق ، ص ۶۳۶

۱۰ ـ دکتر محمود منصور ، روانشناسی ژنتیک ، تهران ، انتشارات سمت ، ۱۳۷۸ ، ص ۳۶ ، زمینه روانشناسی ، هیلگارد و دیگران ، ج ۱ ، ص ۸ ـ ۲۷

فرمت :  قابل ویرایش | WORD | صفحات :۴۰

*************************************

نکته : فایل فوق قابل ویرایش می باشد

برای مشاهده سایر عناوین برروی لینک زیر کلیک بفرمایید